Powiew RPG: Czerwiec 2006Czasy recesji na rynku RPG mamy już dawno za sobą. W kraju i za granicą, blisko i daleko, wciąż tworzone są nowe systemy, nowe dodatki, nowe materiały. Co najdziwniejsze – wciąż ktoś to wszystko kupuje! Oto kolejny tegoroczny odcinek podsumowania krajowego i światowego rynku gier fabularnych. Mówiąc krótko: kto, z kim, gdzie i dlaczego wydał kolejny dodatek, podręcznik i system oraz dlaczego wszyscy wydawcy zrobili sobie już wakacje (albo czekają na nie z nowościami).
Miłosz CybowskiPowiew RPG: Czerwiec 2006Czasy recesji na rynku RPG mamy już dawno za sobą. W kraju i za granicą, blisko i daleko, wciąż tworzone są nowe systemy, nowe dodatki, nowe materiały. Co najdziwniejsze – wciąż ktoś to wszystko kupuje! Oto kolejny tegoroczny odcinek podsumowania krajowego i światowego rynku gier fabularnych. Mówiąc krótko: kto, z kim, gdzie i dlaczego wydał kolejny dodatek, podręcznik i system oraz dlaczego wszyscy wydawcy zrobili sobie już wakacje (albo czekają na nie z nowościami). Cienie Zjednoczonego Królestwa – polscy emigranci. KRAJ Imperium Drugim produktem nowego wydawnictwa (pierwszym była planszówka „Wróg u Bram”) jest ilustrowana książka „Crystalicum Znany Wszechświat” autorstwa Tomasza Z. Majkowskiego. Pozycja stanowi wstęp do długo oczekiwanej gry fabularnej Crystalicum; pierwszy podręcznik ma ukazać się we wrześniu tego roku. ISA Wreszcie coś drgnęło na forum wydawnictwa. „Podręcznik Gracza” do edycji 3.5 DnD powinien być już w drukarni i trafić do sprzedaży jeszcze w lipcu. Miesiąc po nim ukaże się „Podręcznik Mistrza Podziemi”. Owiane legendą „D20 Modern” jest zapowiadane na koniec wakacji, a pod koniec roku szykuje się wydanie kolejnego dedekowego świata: Eberronu. Wydawnictwo Portal Osiemnasty numer „Gwiezdnego Pirata” trafił już do sklepów i prenumeratorów. Znajdują się w nim klasycznie trzy działy tematyczne poświęcone Monastyrowi, Neuroshimie i Warhammerowi, kilka felietonów i recenzji. Inne Ponadto w czerwcu odbyło się parę pomniejszych, kameralnych konwentów, m.in. Fantazjada w Srebrnej Górze, I Szczeciński Dzień Fantastyki, czy XIII Festiwal Fantastyki w Nidzicy. ZAGRANICA Black Industries Na stronie wydawnictwa pojawiły się już zapowiedzi na przyszły rok. Na luty planowane jest wydanie przygody „Lure of the Lich Lord”, której akcja ma miejsce w Księstwach Granicznych. W marcu natomiast gratka dla wszystkich: „Warhammer 40,000 Roleplay: Dark Heresy”, jeden z trzech podstawowych podręczników do legendarnej czterdziestki, a także „Games Master’s Kit” i „Character Record”. Miesiąc później ukaże się kampania „Purge the Unclean”, która wykorzysta wszystkie elementy nowego systemu. A żeby zwykli warhammerowcy nie poczuli się niekochani, już w maju mogą oczekiwać „Night’s Dark Masters”, dodatku opisującego wampiry. Great White Games Hej, hombres! Szukacie czegoś? Nowego numeru „Tombstone Epitaph”? Nie, nie mam. W zamian mogę zaoferować kilka darmowych rzeczy do ściągnięcia ze strony naszego ukochanego wydawcy nowych Martwych Ziem. Widzę, że zaświeciły Wam się patrzałki. Słuchajcie zatem. Jeśli żałujecie swojego pięknego podręcznika, boicie się zanieść go nawet do ksero, a na noc ląduje on na dnie waszego sejfu, ściągnijcie sobie i wydrukujcie kartę postaci. Właściwie dwie karty postaci: jedną możecie sobie wydrukować i wypełnić, a drugą wypełnić i wydrukować. Jest tam też zgrabna przygódka z pewnym szalonym doktorkiem i garścią grozy. Najprzydatniejsza wydaje się jednak errata do podstawowego podręcznika; bez obaw, nie zajmuje pięciu stron i jest tak skonstruowana, że bez przeszkód można dołączyć ją do cennej podstawki. A jeśli nie chcecie uchodzić za inteligentów ze wschodniego wybrzeża i latać po Dziwnym Zachodzie z książkami, jest dla was podręcznik w wersji pdf, natomiast dla graczy inny pdf zawierający tylko to, co obejmuje „Terytorium Posse”. Bierzcie i korzystajcie z tego wszyscy, jak mawiał wielebny Grimme po mszy. Josip „Broz” Tito też grał w RPG. Mongoose Publishing Dawno nie pisałem nic o tym wydawnictwie, chociaż ich machina produkcyjna aż wre od nowych podręczników. „Epic Monsters” to podręcznik z serii Expert Guides, w którym na 256 stronach zawarto informacje o około stu potworach przeznaczonych do użycia w epickich kampaniach; wszystko na mechanice d20, oczywiście. Dla miłośników Conana przygotowano także kilka rzeczy. „Faith & Fervour” to dodatek, w którym nie znajdziecie dziesiątek statystyk bogów Hyperborei, ale informacje na temat herezji, alternatywnych wyznań, odgrywania kapłanów, kultystów czy kaznodziejów. „Ruins of Hyboria” opisuje starożytne miasta i wiekowe ruiny rozsiane po całych Królestwach Hyboriańskich, miejsca pełne skarbów, magicznych mocy i przerażającego zła. Od Wyspy Żelaznych Posągów po Miasta Zielonego Kamienia; wszystko czego Mistrz Gry może potrzebować, by rzucić graczy w wir tajemniczych odkryć. „Stygia”, długo oczekiwany dodatek o najbardziej przesiąkniętym złem państwie Hyperborei: wielkie piramidy, czające się na ulicach gady, zaginione krypty, niekończące się pustynie, intrygi i morderstwa. Podręcznik zawiera informacje o kulturze, społeczności, wojsku oraz stygijskiej magii. Każdy awanturnik powinien odwiedzić to miejsce co najmniej raz. Oby nie ostatni. Na 98 stronach „Tito’s Trading Post” zawarto informacje o najlepszym ekwipunku i uzbrojeniu dostępnym we wszystkich Królestwach, a także szczegóły dotyczące rzemiosła, gildii kupieckich czy najemników. Jeśli czegoś nie znajdziecie w tym podręczniku, to oznacza, że Wasza postać tego nie potrzebuje! R. Talsorian „Flashpak” trafił do sprzedaży. Znajdziecie w nim zasłonkę MG i trzydziestodwustronicową książeczkę z zasadami tworzenia Bohaterów Niezależnych, miejsc, przygód czy gadżetów. Wszystko za jedyne piętnaście dolców, a przeznaczone, jakże by inaczej, do nowej edycji Cyberpunka. SteamPower Publishing Ukazał się trzeci dodatek z linii „Future Soldier”, tym razem zatytułowany „Scattered Drop” (poprzedni nosił nazwę „War in the Information Age” i opisywał sposoby prowadzenia walk w niedalekiej przyszłości). Jest to niewielka kampania, w której bohaterowie biorą udział w nieudanej planetarnej inwazji; w podręczniku znajdują się także nowe klasy prestiżowe, pojazdy, broń i wiele innych rzeczy. A wszystko do kupienia za jedyne cztery dolary! White Wolf Kolejna seria dodatków do nowego WoDa ujrzała światło dzienne. „Mythologies” to zbiór legend i owianych tajemnicą opowieści z całego świata, dotyczących krwiopijców. Skąd pochodzą wampiry? Jakich mitologicznych istot się obawiają? Choć to tylko legendy, część z nich może być prawdą. Dodatkowo nowi sojusznicy, potwory, przedmioty i rytuały do użycia w każdym z settingów Świata Mroku. Drugi dodatek, „Shadows of the UK”, zawiera wszystkie informacje o przeszłości światomrokowej Brytanii, sekrety wilkołaczych watah, ich rytuałów i tradycji, a także opis społeczności magów i wampirów na wyspach. Chociaż, biorąc pod uwagę napływ polskich imigrantów, może się tam wiele zmienić. Wizards of the Coast Wizardzi też nie próżnują. „Mysteries of the Moonsea” stanowi bardzo szerokie omówienie tego, jakże istotnego, regionu geograficznego Zapomnianych Krain. Znajdziecie w nim historię, charakterystykę głównych miast, najważniejszych postaci i grup mających tam swoje wpływy, a także nowe czary i potwory. „Fiendish Codex I: Hordes of the Abyss” to z kolei pełna charakterystyka mieszkańców Otchłani: demonów. Jest tam opis ich mocy, taktyki, organizacji; ponadto nieodłączne nowe zaklęcia, zasady i ekwipunek dla tych, którzy mają chęć zmierzyć się z tymi potworami. 11 lipca 2006 |
Jak na miesiąc, w którym „White Dwarf” świętuje swój pięćsetny numer, kwiecień minął bez większych warhammerowych nowości.
więcej »Na trzeci numer „Magii i Miecza” trzeba było poczekać zdecydowanie dłużej, niż na drugi, ale warto było. Po raz pierwszy bowiem pojawił się w niej artykuł poświęcony systemowi Warhammer, a także opublikowano pierwszą przygodę z prawdziwego zdarzenia.
więcej »Marzec nie przyniósł zbyt wielu nowości ze świata Warhammera – do najważniejszych należy zaliczyć prezentacje kolejnych dwóch armii do The Old World.
więcej »Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski
Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski
Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski
Typowe miasto
— Miłosz Cybowski
Gnijący las
— Miłosz Cybowski
Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski
Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski
Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski
Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski
Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski
Lipiec-sierpień 2011
— Miłosz Cybowski
Maj-czerwiec 2011
— Miłosz Cybowski
Marzec-kwiecień 2011
— Miłosz Cybowski
Styczeń-luty 2011
— Miłosz Cybowski
Wróżenie z fusów na nowy rok
— Miłosz Cybowski
Co przyniósł miniony rok?
— Miłosz Cybowski
Co przyniesie nowy rok?
— Miłosz Cybowski
Podsumowanie roku 2007 w kraju
— Adrian Kuc
Sierpień 2007
— Dagmara Biała, Miłosz Cybowski
Lipiec 2007
— Miłosz Cybowski
Przeżyj to jeszcze raz
— Miłosz Cybowski
Sukcesy hodowcy drobiu
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Kwiecień 2024
— Miłosz Cybowski
Krótko o komiksach: Zimno i do Wrót Baldura daleko
— Miłosz Cybowski
Ten okrutny XX wiek: Budowle muszą runąć
— Miłosz Cybowski
Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
— Miłosz Cybowski
Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Marzec 2024
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Luty 2024
— Miłosz Cybowski
Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
— Miłosz Cybowski