Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Gry

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks DriveThruRPG.com Skapiec.pl

Nowości

growe

  • Vow of Absolution
    Calum Collins, Christopher Colston, Chris Edwards, Christopher Handley, Jordan Goldfarb, Pádraig Murphy
więcej »

Zapowiedzi

growe (wybrane)

więcej »

Adam Kwapiński, Michał‚ Sień„ko
‹First to Fight›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFirst to Fight
Data produkcjiwrzesień 2014
Autor
Wydawca Fabryka Gier Historycznych
EAN5902596950064
Info2-4 osoby, wiek 10+
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Pierwsi w szeregu
[Adam Kwapiński, Michał‚ Sień„ko „First to Fight” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Polscy żołnierze wnieśli bardzo duży wkład w kampanie II Wojny Światowej. Swoim poświęceniem utorowali drogę do upragnionej wolności. O nich właśnie opowiada gra „First to Fight”.

Jakub Małecki

Pierwsi w szeregu
[Adam Kwapiński, Michał‚ Sień„ko „First to Fight” - recenzja]

Polscy żołnierze wnieśli bardzo duży wkład w kampanie II Wojny Światowej. Swoim poświęceniem utorowali drogę do upragnionej wolności. O nich właśnie opowiada gra „First to Fight”.

Podziękowania dla wydawnictwa Fabryka Gier Historycznych za udostępnienie gry na potrzeby recenzji.

Adam Kwapiński, Michał‚ Sień„ko
‹First to Fight›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFirst to Fight
Data produkcjiwrzesień 2014
Autor
Wydawca Fabryka Gier Historycznych
EAN5902596950064
Info2-4 osoby, wiek 10+
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Autorzy gry zdecydowali się zadedykować ją Żołnierzom Tułaczom, czyli wszystkim tym, którzy zmuszeni do emigracji, podejmowali walkę poza granicami kraju. Ostatnimi czasy można zaobserwować swojego rodzaju modę na rekonstrukcje, jubileusze i wszelakie materiały związane z nie tak odległą historią pierwszej połowy XX wieku. Jednym z głównych tego celów jest pobudzenie młodzieży do refleksji i wzbudzenie w nich poczucia patriotyzmu. „First to Fight” znakomicie wpisuje się w ideę nauki poprzez zabawę.
Już sama okładka przyciąga wzrok, powinna spodobać się zwłaszcza męskiej części odbiorców. Wojskowe samoloty i pancernik, w tle powiewająca flaga. Oprawa graficzna robi wrażenie. W pudełku brak zaskoczeń. Jest plansza, sporo kart i żetonów, czyli wszystko to, do czego większość z nas zdążyła przywyknąć. Mechanicznie gra czerpie z wielu różnych źródeł, ale wprawne oko szybko dostrzeże, że jedną z głównych inspiracji była gra „Puerto Rico”.
W „First to Fight” uczestnikom przyjdzie wcielić się w dowódców Sztabu Naczelnego Wodza. Zarówno na początku, jak i w trakcie rozgrywki graczom przydzielone zastają misje, a ich sprawne realizowanie zadecyduje o końcowym powodzeniu. Na planszy przedstawiono mapę Europy z wydzielonymi pięcioma obszarami. Walka toczyć się będzie w Afryce Północnej i Włoszech, Europie Zachodniej, Europie Północnej i Atlantyku, w Polsce oraz Warszawie. Lokacje posiadają różnorodne właściwości, każda posiada ponadto tor dominacji Państw Osi, odzwierciedlający trudność wykonywanych w niej misji oraz liczbę obrażeń, jakie otrzymują żołnierze tam walczący.
Fot. Jakub Małecki
Fot. Jakub Małecki
Poszczególne rundy podzielono na dwie fazy: rozkazów oraz zakończenia. W pierwszej części gracze naprzemiennie wybierają karty rozkazów. Po wytypowaniu jednego z rozporządzeń wszyscy mają możliwość z niego skorzystać, a jego właściciel może dodatkowo użyć związanej z nim akcji specjalnej. Brzmi znajomo, prawda? Poszczególne możliwości to ruch, szkolenie, dywersja, rekrutacja, koncentracja sił i manewry. Wszystkie one dają możliwość rozporządzania układem sił na planszy. Opcja manewru powoduje zakończenie fazy i położenie po punkcie zwycięstwa na niewykorzystanych wcześniej rozkazach. Umiejętne operowanie schyłkiem rundy może stanowić klucz do sukcesu, a żetony zwycięstwa powodują, że każde zarządzenie będzie typowane w miarę równomiernie. W fazie zakończenia losowana jest karta, która ma wielorakie zastosowanie. Przede wszystkim wskazuje ona, w którym z regionów następuje intensyfikacja działań Państw Osi. Jeśli gramy z zasadami rozszerzonymi, do zabawy wprowadzane jest także pozytywne lub negatywne wydarzenie, które wpłynie na grę w przyszłości. Oprócz tego karta pokazuje także, o ile należy przesunąć znacznik na listwie czasu. Jeśli któryś z graczy posiada w tym momencie kartę misji z datą, która właśnie minęła, należy sprawdzić, czy zadanie zostało zwieńczone sukcesem. Gra kończy się, gdy żadnemu z dowódców nie pozostaną już na ręce żadne karty misji. Punkty ze zrealizowanych celów należy wtedy dodać do tych zdobytych w trakcie rozgrywki. Trzeba również pamiętać, że zadania zakończone fiaskiem kosztują nas punkty ujemne.
Fot. Jakub Małecki
Fot. Jakub Małecki
Gra „First to Fight” z pewnością sprawdza się w roli nauczycielki historii. Dzięki niej możemy poznać bliżej najważniejsze postaci i wydarzenia z punktu widzenia naszej ojczyzny. Będzie okazja dowiedzieć się m.in. czym była Organizacja Małego Sabotażu „Wawer” i na czym polegały operacje „Overlord” czy „Gomora”. Każda z kart misji została opatrzona na końcu instrukcji krótką notką historyczną. Dodatkowym atutem tego tytułu jest jego dwujęzyczność (oprócz napisów polskich mamy również angielskie), istnieje więc spora szansa na zainteresowanie nim osób spoza naszego kraju. Z grywalnością jest w porządku, ale całość nie wybija się ponad przeciętną. Gra powinna spodobać się osobom lubiącym sporo przeliczać, istnieje także możliwość psucia szyków przeciwnikom. Pewnym mankamentem jest nieczytelność planszy. Czasami ma się problem z dostrzeżeniem, które lokacje uznano za sąsiadujące, co jest istotne przy przemieszczaniu żołnierzy pomiędzy poszczególnymi obszarami. „First to Fight” przeznaczona jest raczej dla graczy średniozaawansowanych, ze względu na tematykę nie spodoba się raczej płci pięknej. Jeśli będziemy mieć te rzeczy na uwadze, czas przy niej nie powinien być stracony.
koniec
10 września 2014

Komentarze

10 IX 2014   18:51:02

"Polscy żołnierze wnieśli olbrzymi wkład we wszystkie kampanie II Wojny Światowej."
- przecież to aż boli czytać ... Wkład polskich żołnierzy był duży, ale "olbrzymi we wszystkich kampaniach"? Autorze, opamiętaj się ... albo poczytaj ...

11 IX 2014   14:00:54

"Wojskowe samoloty i pancernik, w tle powiewająca flaga."

Ekhm. To niszczyciel. Sądząc po sylwetce Grom/Błyskawica.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Czym by tu zapełnić spiżarnię?
Wojciech Gołąbowski

4 V 2024

Wydane przez Naszą Księgarnię „Orzeszki ze ścieżki” nie są, wbrew pozorom, grą łatwą. To strategia, w której do końca nie wiadomo, kto wygra.

więcej »

Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
Miłosz Cybowski

14 IV 2024

„Broforce” nie jest grą nową, ale lubię do niej wracać – ta brutalna platformówka nabija się z popkulturowych klisz w sposób podobny do filmowej serii „Expendables”. Robi to jednak o wiele lepiej. I zabawniej.

więcej »

Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
Miłosz Cybowski

6 IV 2024

„Dziedzictwo: Testament Diuka de Crecy” jest jedną z tych gier, które w świetnym stylu łączą ze sobą temat z mechaniką. Rozbudowa drzewa genealogicznego naszej rodziny, aranżowanie udanych mariaży i dbanie o kolejnych potomków naprawdę wciąga.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Starcie żywiołów
— Agata Hanak

Magnatem być – jak to łatwo powiedzieć
— Jakub Małecki

Kotlet, który zmienił bieg historii
— Jakub Małecki

Tegoż autora

Cnota umiaru
— Jakub Małecki

Coś dla koneserów
— Jakub Małecki

Escape room domowej roboty
— Jakub Małecki

Wielki spęd bydła
— Jakub Małecki

Gnom jaszczurowi wilkiem
— Jakub Małecki

Ukryte piękno
— Jakub Małecki

Precyzja w cenie
— Jakub Małecki

Po trupach do celu
— Jakub Małecki

W koło Macieju
— Jakub Małecki

Podnieś i dostarcz
— Jakub Małecki

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.