Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Kieron Gillen, Stephanie Hans
‹Die #1: Fantastyczne rozczarowanie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDie #1: Fantastyczne rozczarowanie
Scenariusz
Data wydaniasierpień 2020
RysunkiStephanie Hans
Wydawca Non Stop Comics
CyklDie
ISBN9788366512276
Format170s. 170x260 mm
Cena49,00
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Frodo w okopach wojny z Wiecznymi Prusami
[Kieron Gillen, Stephanie Hans „Die #1: Fantastyczne rozczarowanie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Die” brzmi jak „umrzyj”, jednak w tym przypadku chodzi przede wszystkim o rzadko stosowaną liczbę pojedynczą słowa „dice”, czyli kości do rzucania. Kostka jest w fabule istotnym elementem: po pierwsze, inicjuje ją, po drugie – akcja toczy się w świecie o kształcie dwudziestościanu. Czyli dobrze znanej graczom RPG k20.

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Frodo w okopach wojny z Wiecznymi Prusami
[Kieron Gillen, Stephanie Hans „Die #1: Fantastyczne rozczarowanie” - recenzja]

„Die” brzmi jak „umrzyj”, jednak w tym przypadku chodzi przede wszystkim o rzadko stosowaną liczbę pojedynczą słowa „dice”, czyli kości do rzucania. Kostka jest w fabule istotnym elementem: po pierwsze, inicjuje ją, po drugie – akcja toczy się w świecie o kształcie dwudziestościanu. Czyli dobrze znanej graczom RPG k20.

Kieron Gillen, Stephanie Hans
‹Die #1: Fantastyczne rozczarowanie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDie #1: Fantastyczne rozczarowanie
Scenariusz
Data wydaniasierpień 2020
RysunkiStephanie Hans
Wydawca Non Stop Comics
CyklDie
ISBN9788366512276
Format170s. 170x260 mm
Cena49,00
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Komiks ma nieczęsto spotykaną, interesującą szatę graficzną: jest nie tyle rysowany, co malowany, z wyrazistymi pociągnięciami cyfrowego „pędzla”. W kolorystyce dominują smętne brązy i krwiste czerwienie, zaś oświetlenie i kadrowanie jest tak dobrane, że całość sprawia ponure i mroczne wrażenie. Z kolei w scenach retrospekcji z naszego świata często pojawia się róż, zaś wspomnienia ze świata gry rysowane są w tradycyjny sposób (kontur + płaska plama barwna), a sposób pokazania koni budzi skojarzenia ze starymi rosyjskimi baśniami.
Stephanie Hans w pełni korzysta też z możliwości, jakie dają kolory i kształty dymków – nie jest to, oczywiście, jakaś specjalna nowość, ale zawsze mi się podoba. Rzucanie zaklęcia w czarnym dymku z czerwonymi literami sprawia, że w myślach słyszę dudniący pogłos lub inne dźwiękowe efekty specjalne. Kanciasty dymek oznacza, że mówiącym jest obiekt nieożywiony (i to odróżnienie graficzne bardzo mi się przydało w zrozumieniu paru scen). Odmienny kształt i kolor mają też myśli narratora.
…a może narratorki? Ash, który w naszej rzeczywistości jest żonatym mężczyzną, w grze występuje jako kobieta. Na razie nie ma to wpływu na akcję, może oprócz zdziwienia czytelnika, że nastolatkowie w latach 90. tak łatwo to akceptowali.
Tak – wbrew bałamutnej informacji na tylnej stronie okładki, pierwsze zetknięcie drużyny graczy ze światem alternatywnym miało miejsce w roku 1991, nie „w latach sześćdziesiątych”. Dowiadujemy się o tym z kilkunastu pierwszych stron „DIE”, a potem akcja przeskakuje w nasze obecne czasy, kiedy bohaterowie są dorośli. Tajemnicze wydarzenie sprawia, że dawna ekipa zbiera się jeszcze raz, i znów ląduje w świecie k20, tym razem nie jako beztroskie dzieciaki, lecz ludzie po przejściach. Nie dogadują się ze sobą nawzajem, pełni pretensji i sprzecznych celów. Jak twierdzi Kieron Gillen – autor scenariusza, „Ta seria to czysty kryzys wieku średniego”.
Trzeba przyznać, że lektura momentami jest raczej depresyjna, tym niemniej wciąga. W tomie dzieje się bardzo dużo; szczególne wrażenie zrobiła na mnie sekwencja, kiedy Ash chroni się przed atakiem mechanicznego smoka w okopie i spotyka tam szeregowca nadzwyczajnie podobnego do Elijaha Wooda w filmie Petera Jacksona. Szeregowiec ma Pierścień (ślubny), a potem pojawia się jeszcze kilka odniesień do powieści, którą, jak wiadomo, zainspirowały przeżycia autora w trakcie pierwszej wojny światowej.
Na końcu tomu znajdują się szkice postaci oraz alternatywne projekty okładek oraz – uwaga! –eseje Gillena na temat inspiracji, które pchnęły go do stworzenia świata (oraz gry, bo i takowa istnieje) i archetypów wykorzystanych w opowieści, a także refleksje na temat RPG jako zjawiska. Bardzo ciekawie uzupełniają one świat przedstawiony w komiksie.
koniec
1 listopada 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Niechciany eskapizm
— Marcin Knyszyński

Tegoż twórcy

W dół, do ziemi
— Marcin Knyszyński

Gdy autor gra w kości
— Marcin Knyszyński

Krótko o komiksach: Charlotte Bronte pisała fantasy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

„Exit Game” nie działa
— Marcin Knyszyński

Tegoż autora

I gwiazdka z nieba nie pomoże, kiedy brak natchnienia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tajemnica beczki z solą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Serializacja MCU
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Od Lukrecji Borgii do bitew kosmicznych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Półelfi łotrzyk w kanale burzowym
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zwariowane studentki znów atakują
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Transformersy w krainie kucyków?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Płomykówki i gadzinówki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jedyna nadzieja w lisiczce?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ken odkrywa patriarchat, czyli bunt postaci drugoplanowych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.