Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Juan Diaz Canales, Rubén Pellejero
‹Corto Maltese #13: Pod słońcem północy›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCorto Maltese #13: Pod słońcem północy
Scenariusz
Data wydania14 października 2020
RysunkiRubén Pellejero
PrzekładMaria Mosiewicz
Wydawca Egmont
CyklCorto Maltese
ISBN9788328198951
Format88s. 216x285mm
Cena69,99
Gatunekprzygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Przystanek Alaska
[Juan Diaz Canales, Rubén Pellejero „Corto Maltese #13: Pod słońcem północy” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To jedna z najbardziej znanych europejskich serii komiksowych. Kolejne przygody Corto Maltese Hugo Pratt tworzył w latach 1967-88. Trzeba jednak uczciwie przyznać, że po świetnych pierwszych tomach, seria miała wyraźną tendencję spadkową, a ostatnie kilka spośród wydanych u nas albumów – jak: „Młodość”, „Mu-zaginione miasto” czy „Przygody szwajcarskie” – można uznać za spore rozczarowanie. Seria nie umarła jednak wraz ze śmiercią Pratta w 1995 roku. W 2015 roku ukazał się tom „Pod słońcem północy”, stworzony przez nowych autorów. Jak poradzili sobie z tym niełatwym zadaniem?

Maciej Jasiński

Przystanek Alaska
[Juan Diaz Canales, Rubén Pellejero „Corto Maltese #13: Pod słońcem północy” - recenzja]

To jedna z najbardziej znanych europejskich serii komiksowych. Kolejne przygody Corto Maltese Hugo Pratt tworzył w latach 1967-88. Trzeba jednak uczciwie przyznać, że po świetnych pierwszych tomach, seria miała wyraźną tendencję spadkową, a ostatnie kilka spośród wydanych u nas albumów – jak: „Młodość”, „Mu-zaginione miasto” czy „Przygody szwajcarskie” – można uznać za spore rozczarowanie. Seria nie umarła jednak wraz ze śmiercią Pratta w 1995 roku. W 2015 roku ukazał się tom „Pod słońcem północy”, stworzony przez nowych autorów. Jak poradzili sobie z tym niełatwym zadaniem?

Juan Diaz Canales, Rubén Pellejero
‹Corto Maltese #13: Pod słońcem północy›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCorto Maltese #13: Pod słońcem północy
Scenariusz
Data wydania14 października 2020
RysunkiRubén Pellejero
PrzekładMaria Mosiewicz
Wydawca Egmont
CyklCorto Maltese
ISBN9788328198951
Format88s. 216x285mm
Cena69,99
Gatunekprzygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Zaczyna się od jednej z najlepszych scen z udziałem Rasputina, jakie pojawiły się w tej serii. Ale, jak to bywało często u Pratta, czytelnik nie wie, ile w tym, co widzi jest prawdy, czy to tylko jakaś wizja bohatera, czy może sen, albo treść czytanej książki, w której fabułę nagle wkracza. Pewne jest to, że mamy 1915 rok, o czym świadczy baner Wystawy Światowej w San Francisco. Corto miał tam się spotkać z Jackiem Londonem, do czego nie dochodzi, gdyż znany pisarz musiał pilnie wyjechać. Zostawia jednak dwa listy dla Corto – jeden adresowany do niego, drugi zaś do kobiety o nazwisku Waki Yamada. London prosi także w korespondencji swojego przyjaciela o to, żeby dostarczył osobiście list do rąk Waki. Problem jednak jest taki, że ta mieszka na Alasce, w mieście Nome. Dla takiego podróżnika jak Corto to jednak okazja do kolejnej, pełnej niebezpieczeństw przygody.
Scenarzysta Juan Diaz Canales, podobnie jak to robił w swoich komiksach Hugo Pratt, łączy autentyczne postacie i wydarzenia z zupełnie fikcyjną fabułą. Kreśli sprawnie tło historyczne i ukazuje, jaka sytuacja polityczna panowała wówczas na Alasce i w graniczącej z tym stanem Kanadzie. Ukazuje problemy rdzennych mieszkańców tych rejonów i zmiany, jakie zaszły w ich życiu wraz z rozwojem kolonizacji. Przedstawia też wpływ europejskich konfliktów, które przeniosły się na te mroźne obszary Ameryki Północnej.
Mamy tu całą plejadę barwnych postaci, których spotyka na swej drodze Corto i które towarzyszą mu w podróży. Jest np. olbrzymi bokser, który pragnie wrócić do swej ukochanej mieszkającej w Dawson; Eskimos, który wraz z rodziną był prezentowany w paryskim ogrodzie zoologicznym i tam poznał dzieła francuskich rewolucjonistów, które go zainspirowały; są też kobiety z bronią w ręku walczące o swe prawa.
Odpowiedzialny za ilustracje Ruben Pellejero nie kopiuje po prostu kreski Pratta. Inspiruje się nią, ale łączy z cechami swojego własnego stylu, dodając chociażby bogatsze w szczegóły tło. Efekt jest znakomity i można śmiało porównać ten tom z „Przygodami celtyckimi” Pratta – moim zdaniem najlepszym od strony graficznej komiksem z tej serii.
„Pod słońcem północy” czyta się naprawdę dobrze, bo Canales stworzył fabułę pełną przygód i zwrotów akcji, a do tego nie przeładowaną tekstem, co czasami się zdarzało we wcześniejszych tomach. Album został też świetnie narysowany w duchu komiksów Pratta. To naprawdę udana kontynuacja serii.
Plusy:
  • mroźny klimat Alaski
  • scenariusz pełen zwrotów akcji i ciekawych postaci
  • oprawa graficzna w duchu dzieł Pratta
koniec
1 czerwca 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Gdy Blacksad spotyka Corto
— Marcin Osuch

Tegoż twórcy

Zataczając koło
— Marcin Osuch

Byle nie na Itakę
— Marcin Osuch

Tegoż autora

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
— Maciej Jasiński

Przygody małych króliczków
— Maciej Jasiński

Małe sprzeczki w nowej rodzinie
— Maciej Jasiński

Kolejne „Igrzyska Śmierci”
— Maciej Jasiński

Nowe otwarcie
— Maciej Jasiński

Gdy Sherlock na wakacjach, bandyci grasują
— Maciej Jasiński

Cztery pory roku z Grabarzem
— Maciej Jasiński

Zawsze trzymaj stronę kumpli
— Maciej Jasiński

Dobrze, że to już koniec
— Maciej Jasiński

Kacza nostalgia
— Maciej Jasiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.