Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Mario Vargas Llosa
‹Pochwała macochy›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPochwała macochy
Tytuł oryginalnyElegio de la madrastra
Data wydania13 lipca 2009
Autor
PrzekładCarlos Marrodán Casas
Wydawca Znak
ISBN978-83-240-1146-9
Format200s. 140×205mm; oprawa twarda
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Literacki voyeuryzm
[Mario Vargas Llosa „Pochwała macochy” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Niewątpliwie „Pochwała macochy” to książka, która z jednej strony bulwersuje, a nawet jest wręcz perwersyjna, z drugiej ma pociągający smak zakazanego owocu. Mario Vargas Llosa odkrywa bowiem przed czytelnikami wszelkie sekrety pożycia małżeńskiego don Rigoberta i doňi Lukrecji, którzy nie ustają w poszukiwaniu nowych źródeł cielesnych rozkoszy.

Marcin Mroziuk

Literacki voyeuryzm
[Mario Vargas Llosa „Pochwała macochy” - recenzja]

Niewątpliwie „Pochwała macochy” to książka, która z jednej strony bulwersuje, a nawet jest wręcz perwersyjna, z drugiej ma pociągający smak zakazanego owocu. Mario Vargas Llosa odkrywa bowiem przed czytelnikami wszelkie sekrety pożycia małżeńskiego don Rigoberta i doňi Lukrecji, którzy nie ustają w poszukiwaniu nowych źródeł cielesnych rozkoszy.

Mario Vargas Llosa
‹Pochwała macochy›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPochwała macochy
Tytuł oryginalnyElegio de la madrastra
Data wydania13 lipca 2009
Autor
PrzekładCarlos Marrodán Casas
Wydawca Znak
ISBN978-83-240-1146-9
Format200s. 140×205mm; oprawa twarda
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
W trakcie lektury „Pochwały macochy”, chcąc nie chcąc, stajemy się więc obserwatorami wieczornych pedantycznych rytuałów pana domu, który każdego dnia tygodnia poddawał zabiegom pielęgnacyjnym inną część swego ciała, czy też momentów, w których małżonkowie znajdowali w rozmaitych obrazach (tak różnych jak „Diana po kąpieli” François Bouchera i „Głowa I” Francisa Bacona) inspirację do rozbudowanych fantazji seksualnych. Przewrotność autora nie ogranicza się jednak tylko do uczynienia z czytelników mimowolnych podglądaczy, gdyż rozwój wydarzeń w „Pochwale macochy” także może wprawić nas w konsternację.
Obserwując wzajemną fascynację don Rigoberta i doňi Lukrecji, dość szybko możemy dojść do wniosku, że są oni wprost stworzeni dla siebie. Zarazem doskonale rozumiemy obawy bohaterki, które wzbudza w niej Fonsito – syn z pierwszego małżeństwa don Rigoberta. Oczywiste jest wszak, że konieczność wychowywania pasierba może stanowić poważne zagrożenie dla małżeńskiego szczęścia, a zdobycie przez macochę sympatii chłopca wcale nie musi być proste. Właśnie dlatego tym większym zaskoczeniem może być zachowanie Fonsita, który nie tylko nie okazuje niechęci nowej żonie ojca, lecz twierdzi, że kocha ją najbardziej ze wszystkich. Nic dziwnego nie ma więc w tym, że doňa Lukrecja z niezwykłą czułością traktuje wyglądającego jak aniołek pasierba. Szkopuł tkwi w tym, że wkrótce zaczynamy się zastanawiać, komu w tym towarzystwie chodzą po głowie bardziej grzeszne myśli…
Trudno nie potraktować „Pochwały macochy” jako celowej prowokacji, która miała wywołać oburzenie wszelakiej maści porządnych obywateli. Mimo wszystko można jednak mieć wątpliwości, czy w tym przełamywaniu tabu Mario Vargas Llosa nie posunął się za daleko. W efekcie powstała bowiem książka, która dla wielu osób będzie równie interesująca co odpychająca.
koniec
22 maja 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Suwerenność istoty rozumnej
— Joanna Kapica-Curzytek

Nowe igraszki
— Marcin Mroziuk

Soliter, katoblepas i szkatułka Szeherezady
— Kamil Armacki

Prawdziwe jądro ciemności
— Kamil Armacki

Noblista dzieciom
— Marcin Mroziuk

Esensja czyta: Listopad 2011
— Jędrzej Burszta, Miłosz Cybowski, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Beatrycze Nowicka

Droga do Nobla
— Marcin Mroziuk

Esensja czyta: IV kwartał 2008
— Artur Chruściel, Ewa Drab, Jakub Gałka, Daniel Gizicki, Anna Kańtoch, Paweł Sasko, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Esensja czyta: III kwartał 2008
— Michał Foerster, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Daniel Markiewicz, Paweł Sasko, Konrad Wągrowski, Marcin T. P. Łuczyński

Harlequin najwyższej próby
— Paweł Sasko

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.