Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Viet Thanh Nguyen
‹Sympatyk›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSympatyk
Tytuł oryginalnyThe Sympathizer
Data wydania12 października 2016
Autor
PrzekładRadosław Madejski
Wydawca Akurat
ISBN978-83-287-0396-4
Format480s. 130×205mm; oprawa twarda
Cena44,90
Gatunekhistoryczna, obyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Wojny nie umierają
[Viet Thanh Nguyen „Sympatyk” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wyróżniony w tym roku Nagrodą Pulitzera „Sympatyk” jest rozliczeniem się z wojną w Wietnamie, jakiego prawdopodobnie w literaturze angielskojęzycznej jeszcze nie było.

Joanna Kapica-Curzytek

Wojny nie umierają
[Viet Thanh Nguyen „Sympatyk” - recenzja]

Wyróżniony w tym roku Nagrodą Pulitzera „Sympatyk” jest rozliczeniem się z wojną w Wietnamie, jakiego prawdopodobnie w literaturze angielskojęzycznej jeszcze nie było.

Viet Thanh Nguyen
‹Sympatyk›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSympatyk
Tytuł oryginalnyThe Sympathizer
Data wydania12 października 2016
Autor
PrzekładRadosław Madejski
Wydawca Akurat
ISBN978-83-287-0396-4
Format480s. 130×205mm; oprawa twarda
Cena44,90
Gatunekhistoryczna, obyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Główny bohater powieści to człowiek o dwóch duszach, dwóch twarzach i dwóch umysłach. Jest (nieślubnym) synem Europejczyka i Wietnamki, co daje mu możliwość „bycia w dwójnasób” po każdej stronie: wietnamskiej i „białej”. Albo też umożliwia wzniesienie się ponad konflikt amerykańsko-wietnamski. Po studiach w USA „dwoisty” wraca do Wietnamu, zachowując wierność komunizmowi. Gdy podczas wojny wietnamskiej upada Sajgon (co zostało opisane dynamicznie i bardzo poruszająco), bohater ucieka do Stanów Zjednoczonych, stając się tajnym agentem śledzącym każdy krok politycznych przeciwników. Kontakt ze swoją szpiegowską siatką utrzymuje pisząc „listy do ciotki w Paryżu”, między wierszami przemycając informacje zapisane niewidzialnym atramentem.
Do tej pory najbardziej znane utwory dotyczące wojny w Wietnamie wychodziły spod pióra białych autorów (nierzadko weteranów) – i taką w powieści przyjmowały perspektywę, by wspomnieć takie nazwiska jak Graham Greene, Tim O’Brien, Philip Caputo czy Karl Marlantes. Tymczasem autor „Sympatyka” należy już do innego pokolenia. Urodził się w Wietnamie, w wieku kilku lat przyjechał na stałe do USA z rodzicami. Jego powieść to całkowicie nowy głos w literaturze o wojnie wietnamskiej. Poprzez dwoistego bohatera książki Nguyen rozlicza się zarówno z okrucieństwami wewnętrznego wietnamskiego konfliktu, jak i z amerykańskim dążeniem do zwiększania wpływów na świecie, czego przejawem była wojna w Wietnamie.
Utrzymany w konwencji komediodramatu i zabarwiony specyficzną ironią „Sympatyk” jest po części powieścią szpiegowską, po części metaforą o konflikcie Wschodu z Zachodem, stanowi także dramatyczne studium człowieka postawionego wobec sytuacji granicznych: śmierci osób bliskich, pobytu w więzieniu, tortur. Powieść stawia pytania o kres ludzkiej wytrzymałości (w czym jest podobna do filmu „Pluton”, również rozgrywającego się podczas wojny w Wietnamie). Książka – pomimo lekkiego komediowego zabarwienia – potrafi mocno wstrząsnąć. Szczególnie pod koniec nie brak tu scen drastycznych, mocnych, zapadających w pamięć.
Interesujące są nawiązania Viet Thanh Nguyena do obecności wietnamskiej wojny w amerykańskiej kulturze. Znamienny jest wątek, gdy główny bohater zostaje konsultantem sławnego reżysera i pomaga w produkcji wielkiego kinowego obrazu o wojnie w Wietnamie (na marginesie, kręconego na Filipinach). Reżyser bardzo przypomina Francisa Forda Coppolę. Sceny opisujące produkcję filmu to także metafora amerykańskiego imperializmu kulturowego, „sprzedającego” na świecie obraz wojny wykreowany przez hipermocarstwo – i niekoniecznie zgodny z prawdą.
Dla czytelnika polskiego „Sympatyk” może nie być w pełni zrozumiały. Bardzo dużo tu odniesień i aluzji do kultury i realiów amerykańskich, różnego rodzaju rozliczeń z polityczną i społeczną sytuacją tego kraju, wobec czego autor jest krytyczny. „Sympatykowi” daleko od amerykańskiego samozachwytu. Jest wręcz przeciwnie. Autor próbuje także nakreślić kwestie ważne dla wietnamskiej tożsamości. Wyróżnienie książki nagrodą Pulitzera to dowód, że w bardzo istotny sposób wzbogaca ona dyskurs o historii USA oraz o amerykańsko-wietnamskim konflikcie.
Jak memento brzmią słowa jednego z bohaterów: „Wojny nigdy nie umierają. One tylko zapadają w sen”. Konflikty były i będą. Byli i będą ich bohaterowie i tchórze. Szpiedzy, więźniowie i oprawcy. Gdy wojny znów zapadną w sen, wszyscy niezmiennie będą pytać o to, co pozostało z człowieczeństwa.
koniec
15 grudnia 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.