Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Mick Finlay
‹Detektyw Arrowood›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDetektyw Arrowood
Tytuł oryginalnyArrowood
Data wydania2 marca 2018
Autor
PrzekładLeszek Stafiej
Wydawca HarperCollins Polska
CyklDetektyw Arrowood
ISBN978-83-276-3506-8
Format336s.
Cena37,99
Gatunekhistoryczna, kryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Powrót do powieści Dickensa
[Mick Finlay „Detektyw Arrowood” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kryminał retro „Detektyw Arrowood” zabiera nas do najciemniejszych zakamarków wiktoriańskiego Londynu.

Joanna Kapica-Curzytek

Powrót do powieści Dickensa
[Mick Finlay „Detektyw Arrowood” - recenzja]

Kryminał retro „Detektyw Arrowood” zabiera nas do najciemniejszych zakamarków wiktoriańskiego Londynu.

Mick Finlay
‹Detektyw Arrowood›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDetektyw Arrowood
Tytuł oryginalnyArrowood
Data wydania2 marca 2018
Autor
PrzekładLeszek Stafiej
Wydawca HarperCollins Polska
CyklDetektyw Arrowood
ISBN978-83-276-3506-8
Format336s.
Cena37,99
Gatunekhistoryczna, kryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Książka jest pierwszym tomem cyklu, którego bohaterem jest detektyw Arrowood i, jak na razie, jedynym przetłumaczonym na język polski. Autor stworzył jego postać w nawiązaniu do najsłynniejszego powieściowego detektywa wszech czasów, Sherlocka Holmesa. To samo miasto, ten sam czas – tylko obie postacie są zupełnie inne. Arrowood to, jak przekonamy się podczas lektury. taki „anty-Holmes”. I bardzo zazdrości lokatorowi Baker Street jego powodzenia i bogatej klienteli z wyższych sfer.
Mink Finlay nie jest jednak specjalnie oryginalny w wykreowaniu swojego bohatera. Arrowood to kolejny detektyw, nazwijmy to, „z problemami” różnego rodzaju. Nieraz się wydaje, że utrudniają mu one pracę i w ogóle – codzienne funkcjonowanie, ale na szczęście ma przy sobie wiernego asystenta Bennetta, który niejeden raz wybawia go z kłopotów (a także wyciąga z szynku). Dostrzegamy tu dystans autora do swojej postaci i żartobliwą zabawę konwencją.
Pewnego razu do detektywa Arrowooda zgłasza się panna Cousture, zlecając mu poszukiwanie zaginionego brata. Zaznacza, że przychodzi do niego tylko dlatego, że „nie stać ją na wynajęcie Sherlocka Holmesa”. Dla Arowooda to jak nadepnięcie na odcisk – i tym bardziej ma on ambicję, by jak najsprawniej przeprowadzić śledztwo.
Niestety, szybko pojawiają się różnego rodzaju komplikacje i przeszkody. Nikt się nie spodziewa, że za zniknięciem brata panny Cousture kryje się coś znacznie groźniejszego, a szajka złoczyńców śledzi każdy krok Arrowooda i Bennetta. Śledztwo wymaga precyzyjnego i delikatnego zarzucenia sieci – mamy tu wiele zwrotów akcji i niespodzianek do rozwikłania.
Pojawia się w powieści wątek fenian – tajnego irlandzkiego stowarzyszenia niepodległościowego. W 1867 roku zorganizowali nawet powstanie przeciw Wielkiej Brytanii. Wątek śledztwa poszerza się, a detektyw Arrowood musi zbadać wpływy nie tylko irlandzkie, ale też amerykańskie i francuskie. Wypytuje, obserwuje, kojarzy fakty…
Mick Finlay znakomicie odmalował realia dziewiętnastowiecznego Londynu. Mamy tutaj wyraziste, żywe postacie, wpisujące się w koloryt miasta. Bardzo dobrze oddana jest jego topografia. Niestety, jak możemy się spodziewać, ówczesny Londyn to miasto nędzy, prostytucji, przestępstw i nieszczęśliwych ludzi: samotnych matek, usiłujących związać koniec z końcem, cynicznych rzezimieszków i biednych, zaniedbanych dzieci. Jest to jak powrót do powieści Dickensa, i tak samo jak wiktoriański pisarz Finlay nieraz „puszcza oko” do czytelnika – jak w przypadku opisu działalności dobroczynnej, prowadzonej przez cnotliwe damy z towarzystwa. W nawiązaniu do dziecięcych bohaterów, stworzonych przez tego powieściopisarza, Finlay wykreował postać dziesięcioletniego Neddy’ego, który często służy pomocą detektywowi, ale zaangażowanie w śledztwo jest też dla niego bardzo niebezpieczne.
„Detektyw Arrowood” ma zatem wiele mocnych stron, do których należy także zaakcentowanie problemu wykorzystywania kobiet – niestety, nadal aktualny, mimo upływu ponad stu lat. Jak bardzo brytyjski to kryminał, niech przekona nas postać pani Bennett. Tylko Brytyjczycy potrafią tak powściągliwie pisać o swoich żonach, jak czyni to jej mąż.
koniec
16 maja 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.