Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Stuart Turton
‹Siedem śmierci Evelyn Hardcastle›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSiedem śmierci Evelyn Hardcastle
Tytuł oryginalnyThe Seven Deaths of Evelyn Hardcastle
Data wydania27 lutego 2019
Autor
PrzekładŁukasz Praski
Wydawca Albatros
ISBN978-83-8125-474-8
Format544s. 150×210mm; oprawa twarda
Cena42,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Początek nowego trendu?
[Stuart Turton „Siedem śmierci Evelyn Hardcastle” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Siedem śmierci Evelyn Hardcastle” to kryminał składający hołd dawnym mistrzom gatunku, ale pod wieloma względami nowatorski.

Joanna Kapica-Curzytek

Początek nowego trendu?
[Stuart Turton „Siedem śmierci Evelyn Hardcastle” - recenzja]

„Siedem śmierci Evelyn Hardcastle” to kryminał składający hołd dawnym mistrzom gatunku, ale pod wieloma względami nowatorski.

Stuart Turton
‹Siedem śmierci Evelyn Hardcastle›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSiedem śmierci Evelyn Hardcastle
Tytuł oryginalnyThe Seven Deaths of Evelyn Hardcastle
Data wydania27 lutego 2019
Autor
PrzekładŁukasz Praski
Wydawca Albatros
ISBN978-83-8125-474-8
Format544s. 150×210mm; oprawa twarda
Cena42,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Wydawca zachwala na czwartej stronie okładki, że jest to „Agatha Christie, która triumfalnie wkroczyła w XXI wiek”. Rzeczywiście, powieść mocno nawiązuje do brytyjskiej królowej kryminału: jest sporo podobieństw jeśli chodzi o scenerię i dobór bohaterów. Pewna grupa ludzi, wywodzących się z klasy wyższej, znajduje się w jednym, odizolowanym miejscu (bogata rezydencja na uboczu), gdzie dojdzie do morderstw. Także zakończenie powieści jest bardzo, ale to bardzo w stylu Agathy Christie.
W skrócie i bez zdradzania zbyt wielu szczegółów można napisać, że państwo Hardcastle zorganizowali w swojej rezydencji przyjęcie, dokładnie w dziewiętnastą rocznicę śmierci ich siedmioletniego syna Thomasa. Zaprosili na nie te same osoby, które wtedy były w tym miejscu. Okazuje się, że i teraz po latach „w powietrzu” wisi zapowiedź kolejnej śmierci w rodzinie – tym razem chodzi o młodą Evelyn Hardcastle.
Podczas lektury „Siedmiu śmierci Evelyn Hardcastle” czytelnicy podzielą się zapewne na dwa obozy. Będą entuzjaści przyjętych przez autora rozwiązań, zachwyceni jego nowatorstwem, kończący lekturę z wypiekami na twarzy i żalem, że to już koniec. Będą też i tacy, dla których tego „nowego” w książce będzie za dużo, przeczołgają się do końca zdezorientowani, przytłoczeni nadmiarem szczegółów, zniechęceni stale zmieniającymi się danymi, wikłającą się ponad miarę akcją. Trzeba tu zwrócić uwagę, że kwestia wyjaśnienia „kto zabił” okaże się drugorzędna. To trochę jak w „Miasteczku Twin Peaks”, ale z zachowaniem proporcji: nie ma tu aż takiej głębi psychologicznej i obyczajowej.
Przystąpienie do czytania „Siedmiu śmierci Evelyn Hardcastle” bardzo mi przypomina wejście do gabinetu krzywych luster, które zniekształcają to, co widzimy. Do tego jeszcze sufit i podłoga stale zmieniają swoje miejsce, nie ma stałych punktów zaczepienia, żaden kąt nie jest prosty, nic nie wiadomo na pewno. Narracja autora jest nieliniowa, pogmatwana i przypomina uczestnictwo w grze komputerowej: bohater wcielając się kolejno w poszczególne osoby obecne w rezydencji próbuje odwrócić zapowiadany bieg zdarzeń. Z tych strzępków i kawałeczków rozmieszczonych między wierszami informacji czytelnik musi sam próbować odtworzyć kolejność i przebieg zdarzeń. To, jak wspomniałam wcześniej, jednych zachwyci, a drugich – zamęczy. Uprzedzę tylko, że książka wymaga wielkiej uwagi i cierpliwości, nie jest lekturą „na dwa wieczory”.
Kryminał jest nietypowy także pod tym względem, że w odróżnieniu od klasyki gatunku, nie wkracza tu ani panna Marple, ani Hercules Poirot. Nie szkodzi, Stuart Turton drobiazgowo i skrzętnie przemyślał każdy szczegół akcji. I widać, że na niej się skupił, bo bohaterowie książki są raczej wtórni, dwuwymiarowi i mało wyraziści. Chcąc dorównać Agacie Christie, nad tym trzeba jeszcze popracować. Mogło być lepiej – tym bardziej, że każde z ośmiu wcieleń prowadzi narrację w pierwszej osobie.
„Siedem śmierci Evelyn Hardcastle” to powieść dla tych, którym znudziły się ograne schematy znanych już gatunków powieści i poszukują w nich nowych rozwiązań. Czy będzie to początek nowego trendu w literaturze popularnej i czy doczekamy się naśladowców, podobnie łamiących granice konwencji? Książka Stuarta Turtona została nagrodzona wyróżnieniem „Costa First Novel Award” za debiut prozatorski. Jaki będzie ciąg dalszy, będzie zależało od tego, których czytelników będzie więcej: zachwyconych czy zniechęconych.
koniec
3 kwietnia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.