Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Lakshmi Bhaskaran
‹Design XX wieku. Główne nurty i style we współczesnym designie›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDesign XX wieku. Główne nurty i style we współczesnym designie
Tytuł oryginalnyDesigns of the Times. Using Key Movements and Styles for Contemporary Design
Data wydaniastyczeń 2006
Autor
PrzekładPaulina Broma
Wydawca ABE Dom Wydawniczy
ISBN83-922797-0-0
Format256s. 220×190mm; oprawa twarda
Cena95,—
Gatuneknon‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Encyklopedia nie tylko dla projektantów
[Lakshmi Bhaskaran „Design XX wieku. Główne nurty i style we współczesnym designie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Design XX wieku” Lakshmi Bhaskaran to doskonale wydany i zaprojektowany przewodnik po świecie współczesnego projektowania użytkowego. Niesamowita gratka nie tylko dla ludzi z kręgów wzornictwa, ale także, a może przede wszystkim, dla tych, którzy swoją przygodę z tą na wskroś nowoczesną dziedziną dopiero zaczynają.

Aleksandra Winnik

Encyklopedia nie tylko dla projektantów
[Lakshmi Bhaskaran „Design XX wieku. Główne nurty i style we współczesnym designie” - recenzja]

„Design XX wieku” Lakshmi Bhaskaran to doskonale wydany i zaprojektowany przewodnik po świecie współczesnego projektowania użytkowego. Niesamowita gratka nie tylko dla ludzi z kręgów wzornictwa, ale także, a może przede wszystkim, dla tych, którzy swoją przygodę z tą na wskroś nowoczesną dziedziną dopiero zaczynają.

Lakshmi Bhaskaran
‹Design XX wieku. Główne nurty i style we współczesnym designie›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDesign XX wieku. Główne nurty i style we współczesnym designie
Tytuł oryginalnyDesigns of the Times. Using Key Movements and Styles for Contemporary Design
Data wydaniastyczeń 2006
Autor
PrzekładPaulina Broma
Wydawca ABE Dom Wydawniczy
ISBN83-922797-0-0
Format256s. 220×190mm; oprawa twarda
Cena95,—
Gatuneknon‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Design (lub w spolszczonej wersji dizajn) jest dziś wszędzie, w każdej sferze życia codziennego. To już nie jest (czy kiedykolwiek była?) hermetyczna gałąź sztuki dla wtajemniczonych, oddanych pogoni za modernistycznymi nowinkami. Projektowanie stało się środkiem komunikacji, odrębnym językiem, odpowiadającym na zapotrzebowanie czasu, na przesyt masową produkcją i ciągle rosnącą potrzebę oryginalności. Nie sposób zrozumieć istoty wzornictwa bez sięgnięcia do form już stworzonych i nie sposób funkcjonować we współczesnej kulturze bez podstawowej choćby wiedzy o sztuce użytkowej. Misję wprowadzenia czytelnika w skomplikowane zagadnienia nurtów i kierunków w XX-wiecznym projektowaniu album spełnia bez zarzutu. Mamy do czynienia z fascynującą książką, która z pasją i profesjonalizmem prezentuje swoją arcyciekawą zawartość.
Układ historyczny, na jaki zdecydowała się Bhaskaran, wydaje się być jedynym słusznym rozwiązaniem. Jednak nie obawiajmy się suchego kalendarium projektów, wręcz przeciwnie – opowieść o wzornictwie XX wieku tworzą, jak na prezentację sztuki wizualnej przystało, niezliczone ilości kolorowych fotografii, które przecież zdecydowanie lepiej, niż jakikolwiek opis, tłumaczą wizje projektantów. Album podzielony jest na rozdziały-nurty: od poczętego jeszcze w połowie XIX wieku Arts and Crafts, będącego odpowiedzią na industrializację wzornictwa, aż po wciąż trwający styl skandynawski, organic design, postmodernizm, California new wave czy dekonstruktywizm. Takie ujęcie pozwala z jednej strony na zaobserwowanie właściwego rozwoju całej dziedziny projektowania oraz przenikania się poszczególnych kierunków, a z drugiej na dostrzeżenie specyfiki poszczególnych nurtów, co z kolei pozwala wnioskować o twórczych motywacjach i poszukiwaniach projektantów na przestrzeni dziesięcioleci. Kompozycyjnie doskonały krok.
Właściwa prezentacja tematu poprzedzona jest kilkoma przejrzystymi tablicami chronologicznymi, prezentującymi za pomocą graficznych wykresów rozwój w czasie poszczególnych nurtów, kluczowe dzieła, czas twórczej aktywności najważniejszych projektantów oraz rozbudowaną tablicę wydarzeń, podzieloną na cztery podgrupy: nurty i grupy, firmy i marki, publikacje i wystawy, wydarzenia światowe. To nieoceniona synteza, pozwalająca na usystematyzowanie rozproszonych nazwisk i terminów.
Kolejnym znakomitym zabiegiem są liczne notatki na marginesach, charakteryzujące hasłowo i esencjonalnie założenia każdego nurtu, wskazujące na jego ojczyznę geograficzną, ale także odsyłające do kierunków pokrewnych oraz przywołujące kluczowe nazwiska przedstawicieli. Niezwykle znaczące są również późniejsze nawiązania, które przybliżają odbiorcy perspektywę początku XXI wieku i chronią album przed popadaniem w schematyzm historyczny. Krótka, podręcznikowa charakterystyka każdego rozdziału wprowadza jedynie w zagadnienia teoretyczne i przygotowuje czytelnika do indywidualnej kontemplacji zamieszczonych reprodukcji i fotografii, a także do sięgania dalej, do źródeł, które bardziej szczegółowo omawiają poszczególne okresy (tu wyjątkowo pomocna może być bibliografia, powołująca się na kompetentne opracowania, niestety dla Polaków, wszystkie w języku angielskim). Każdy rozdział na swój encyklopedyczny sposób wyczerpuje przedstawiany kierunek w XX-wiecznym designie i tworzy w umyśle odbiorcy jasny (choć z konieczności skrótowy) i systematyczny obraz danego nurtu.
Graficzne rozwiązania samego albumu – jakżeby inaczej – nie pozostawiają nawet miejsca na komentarz. Wszystko jest dopracowane, estetycznie (i projektancko) atrakcyjne, ale jednocześnie czytelne i przystępne – tak, żeby nie kłóciło się z informacyjno-prezentacyjnym profilem publikacji. Autorka, w przekonaniu, że wizualną sztukę należy prezentować wizualnie, punkt ciężkości przenosi z tekstu na obraz i mimo małego (ale bardzo poręcznego!) jak na wydawnictwo albumowe formatu, prezentuje fotografie dzieł w rozmiarze pozwalającym na faktyczny z nimi kontakt. To doskonałe posunięcie, nie ma bowiem nic bardziej irytującego w wydawnictwach o charakterze encyklopedycznym, niż miniaturkowe reprodukcje, rozbudzające częstokroć apetyt na choćby namiastkę obcowania z dziełem i zmuszające do szukania tegoż w zupełnie innych źródłach.
Nie dostrzegam wad, album zachwyca i porywa już podczas pierwszego z nim kontaktu. Zainteresowanych wzornictwem w zasadzie nie trzeba specjalnie zachęcać – na polskim rynku taka publikacja to niemalże objawienie.
koniec
19 lutego 2006

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Kiedy forma przerasta treść
— Aleksandra Winnik

W związku ze związkami
— Aleksandra Winnik

Design nasz powszedni
— Aleksandra Winnik

Taka sobie sensacyjka
— Aleksandra Winnik

Ambiwalentna rzecz
— Aleksandra Winnik

Praktyko-teoretyk designu
— Aleksandra Winnik

Impresje post-indyjskie
— Aleksandra Winnik

Nie samym squashem menedżer żyje
— Aleksandra Winnik

Święta Sara od tirówek
— Aleksandra Winnik

Coraz młodszy, coraz dojrzalszy. I wciąż kocha.
— Aleksandra Winnik

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.