Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Julia Glass
‹Trzy czerwce›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTrzy czerwce
Tytuł oryginalnyThree Junes
Data wydaniaczerwiec 2005
Autor
PrzekładElżbieta Zychowicz
Wydawca W.A.B.
ISBN83-7414-087-9
Format560s. 125×195mm
Cena39,90
Gatunekmainstream, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

W związku ze związkami
[Julia Glass „Trzy czerwce” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Trzy czerwce” Julii Glass to niepozorna książka opowiadająca o niepozornych życiach. Kilka osób, ich losy przypadkowo splecione; sporo problemów i decyzji. Garść obserwacji. Parę naprawdę miłych chwil podczas lektury. I sporo refleksji po.

Aleksandra Winnik

W związku ze związkami
[Julia Glass „Trzy czerwce” - recenzja]

„Trzy czerwce” Julii Glass to niepozorna książka opowiadająca o niepozornych życiach. Kilka osób, ich losy przypadkowo splecione; sporo problemów i decyzji. Garść obserwacji. Parę naprawdę miłych chwil podczas lektury. I sporo refleksji po.

Julia Glass
‹Trzy czerwce›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTrzy czerwce
Tytuł oryginalnyThree Junes
Data wydaniaczerwiec 2005
Autor
PrzekładElżbieta Zychowicz
Wydawca W.A.B.
ISBN83-7414-087-9
Format560s. 125×195mm
Cena39,90
Gatunekmainstream, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
„Trzy czerwce” to dobry wybór. W czasach, kiedy księgarniane półki uginają się od, mówiąc delikatnie, średniej klasy kopii powieściowych strzałów w dziesiątkę, trafienie na dobrą książkę to naprawdę rzadkość. A Julia Glass napisała dobrą książkę. Wydawca dla porównania przywołuje nazwiska takie jak Austin, Balzac, Flaubert czy Woolf. I ma rację – w sposobie pisania widać i czuć pozytywne i dojrzałe wpływy tych mistrzów prozy.
Kilka historii i kilka postaci. Zaczynamy od Paula na wycieczce do Grecji. Paul niedawno stracił ukochaną żonę, pasjonatkę psów, i oddaje się sentymentalnej podróży ku zapomnieniu, a przynajmniej ku pokrzepieniu serca. Przez pierwszych kilkadziesiąt stron to właśnie on jest główną postacią. Na wycieczce spotykamy też Fern, młodą, wrażliwą Amerykankę, której przygody poznamy dokładniej w dalszych częściach powieści. Potem zaznajamiamy się niemal intymnie z Fennem, synem Paula (zabawne, wcześniej postrzegałam Paula jako człowieka – w momencie kontaktu z Fennem Paul staje się niemal wyłącznie ojcem…). Fenno jest homoseksualistą i ta „inność” wykształciła w nim niesłychaną czujność obserwatora. Cokolwiek się dzieje, Fenno odpowiada błyskawiczną analizą nawet najdrobniejszych znaków, słów, półgestów. Być może jest to też powód jego lekkiej nadwrażliwości. Z biegiem stron poznajemy jeszcze szereg innych bohaterów, z rodziny Paula i nie tylko, a każdy wnosi powiew świeżości i prezentuje swoje własne, niezależne ja. Lokomotywa miłości ciągnie ten skład połączonych i posczepianych przypadkowo ludzi. Czasami przyspiesza, czasami zwalnia. Bez niej jednak ani rusz…
Ludzie w tej książce dużo myślą. Nie tylko działają, ale myślą i czują. Glass nie boi się wytracenia dynamiki akcji, jeśli przenosi ją na wewnętrzne stany z zewnętrznych zachowań. A to trzeba umieć, bo chociaż większość książek nie-akcji opiera się na zapuszczaniu żurawia do umysłów bohaterów, nie zawsze taki podejrzany opis ma tę specyficzną elastyczność i płynność, która sprawia, że po prostu chce się czytać dalej. W końcu słuchacz-czytacz tak łatwo może się dziś znudzić. W wideoklipowej rzeczywistości krótkich ujęć zatrzymanie go na stron kilka nad jedną myślą, jednym wspomnieniem, wymaga kunsztu.
Sporo tu łatwych ocen, bohaterowie przypominają nam, jak szybko ulegamy grze pozorów i jak łatwo ocenić kogoś, „bo coś o nim wiemy”. Znamy jednak z reguły tylko drobną cząstkę prawdy, która tak dobrze pasuje do obrazu innych osób, jaki chcemy widzieć i tworzyć. Prawda jest niewygodna (czy obiektywna?). Sięganie pod powierzchnię jest niewygodne.
Nie mam pytań, prawie nie mam uwag. Pełen profesjonalizm, bardzo swobodna plastyka obrazu, dynamiczny tok myślowy. Celnie zastosowany zabieg „tu i teraz” na początku wprowadza atmosferę niespełnionego napięcia, ale dość szybko przeradza się w narrację filmową, chyba ostatnio modną w powieściach. Nic dziwnego – jest lekkostrawna i potrafi być bardzo emocjonalna.
„Trzy czerwce” to życia zamknięte pomiędzy dwoma miękkimi okładkami. Życia równoległe do naszych, wcale nie mniej prawdziwe, a już z pewnością nie papierowe, na co mogłyby wskazywać pozory. Bez wahania sięgnę po kolejną książkę Julii Glass.
koniec
13 czerwca 2007

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Kiedy forma przerasta treść
— Aleksandra Winnik

Design nasz powszedni
— Aleksandra Winnik

Taka sobie sensacyjka
— Aleksandra Winnik

Ambiwalentna rzecz
— Aleksandra Winnik

Praktyko-teoretyk designu
— Aleksandra Winnik

Impresje post-indyjskie
— Aleksandra Winnik

Nie samym squashem menedżer żyje
— Aleksandra Winnik

Encyklopedia nie tylko dla projektantów
— Aleksandra Winnik

Święta Sara od tirówek
— Aleksandra Winnik

Coraz młodszy, coraz dojrzalszy. I wciąż kocha.
— Aleksandra Winnik

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.