Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Quentin Newark
‹Design i grafika dzisiaj. Podręcznik grafiki użytkowej›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDesign i grafika dzisiaj. Podręcznik grafiki użytkowej
Tytuł oryginalnyWhat is Graphic Design?
Data wydania15 kwietnia 2006
Autor
PrzekładPaulina Broma, Karolina Broma
Wydawca ABE Dom Wydawniczy
ISBN83-922797-1-9
Format256s.
Cena95,—
Gatuneknon‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Praktyko-teoretyk designu
[Quentin Newark „Design i grafika dzisiaj. Podręcznik grafiki użytkowej” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Jeśli szukasz książki, która poprowadzi cię przez tajniki Photoshopa, powie jak stworzyć stuwarstwową kompozycję albo nauczy korzystać z efektów świetlnych – to nie jest książka dla Ciebie. Quentin Newark w „Designie i grafice dzisiaj” stawia zasadnicze, definicyjne pytanie „czym jest grafika użytkowa?” i udziela na nie wyczerpującej odpowiedzi.

Aleksandra Winnik

Praktyko-teoretyk designu
[Quentin Newark „Design i grafika dzisiaj. Podręcznik grafiki użytkowej” - recenzja]

Jeśli szukasz książki, która poprowadzi cię przez tajniki Photoshopa, powie jak stworzyć stuwarstwową kompozycję albo nauczy korzystać z efektów świetlnych – to nie jest książka dla Ciebie. Quentin Newark w „Designie i grafice dzisiaj” stawia zasadnicze, definicyjne pytanie „czym jest grafika użytkowa?” i udziela na nie wyczerpującej odpowiedzi.

Quentin Newark
‹Design i grafika dzisiaj. Podręcznik grafiki użytkowej›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDesign i grafika dzisiaj. Podręcznik grafiki użytkowej
Tytuł oryginalnyWhat is Graphic Design?
Data wydania15 kwietnia 2006
Autor
PrzekładPaulina Broma, Karolina Broma
Wydawca ABE Dom Wydawniczy
ISBN83-922797-1-9
Format256s.
Cena95,—
Gatuneknon‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Mamy do czynienia z podręcznikiem bardzo szczególnym. Z jednej strony nie daje on żadnych prostych odpowiedzi ani żadnych konkretnych wskazówek, które w podręcznikach zazwyczaj bywają. Z drugiej wzbudza nieodparte wrażenie, że jest to pozycja obowiązkowa dla każdego projektanta, a nawet dla każdego świadomego uczestnika i odbiorcy kultury wizualnej. Na wstępie trzeba jednak zaznaczyć, że nie jest to publikacja z gatunku „zrób to sam”, książka ta wymaga skupienia, analiz i otwartego umysłu, co zresztą jest jej największym atutem.
Quentin Newark jako projektant i członek londyńskiej pracowni „Atelier Works” wie dokładnie o czym mówi. Od strony praktycznej autor nie mógłby być bardziej kompetentny, jest w końcu w samym sercu sztuki projektowania. W kwestiach teoretycznych także nie pozostaje w tyle. Podręcznik pozwala czytelnikowi na doskonałą orientację w świecie sztuki użytkowej od samych jej początków, czyli renesansu i epokowego wynalazku Gutenberga, aż do najbardziej współczesnych realizacji, gdzie grafika użytkowa jest już integralną częścią współczesnego świata i „cywilizacji człowieka typograficznego” – wedle określenia Marshalla McLuhana.
Okazuje się bowiem (nie jest to nowa teza Newarka, jednak dla przeciętnego czytelnika może okazać się odkrywcza), że design to nie tylko plakaty, billboardy, reklamy czy wystawy w galeriach – to także zwykła wizytówka, opakowanie gumy do żucia, bilet do kina lub teatru, oznakowanie działów w centrum handlowym czy tubka pasty do zębów. Jesteśmy otoczeni obrazami, projektami, znaczącą typografią i choć nie każdy musi z tego powodu popadać w euforię, dobrze jest mieć solidną podstawę do rozumienia tak pojętej współczesnej kultury. Taką podstawę bez wątpienia daje podręcznik Newarka.
Edytorsko mamy do czynienia z rozwiązaniami doprawdy mistrzowskimi. Z uwagi na edukacyjny cel zaakcentowana jest w głównej mierze czytelność, stąd brak tutaj eksperymentów formalnych (choć te są przywoływane – jako przykłady – dość licznie), czcionka jest dobrze dobrana, a ilość i wielkość reprodukcji jest dokładnie taka, jak powinna być. Struktura tego podręcznika-albumu jest wysoce przemyślana i rzeczywiście pozwoliła autorowi na wnikliwe przeanalizowanie tematu. Część pierwsza to Problematyka, z której dowiemy się miedzy innymi o podstawowych założeniach grafiki użytkowej, funkcjach i definicyjnych próbach ogarnięcia tego wieloaspektowego zjawiska. Część druga, Anatomia, jest próbą analizy poszczególnych elementów czy też kategorii składających się na szeroko pojęte projektowanie, takich jak narzędzia (tu rozważa autor związek miedzy okiem a technologią), alfabety, czcionki, fotografia i jej zastosowanie w designie czy logo i tożsamość projektu. Trzecia część, Portfolio, jest prezentacją twórczości wybranych (bardzo aktualnych i reprezentatywnych) współczesnych pracowni graficznych, z krótką charakterystyką każdego studia i współpracujących z nim projektantów. Po sporej dawce teoretycznych w głównej mierze rozważań, mamy więc słuszną porcję konkretnych rozwiązań projektanckich i przykładów realizacji idei designu we wszelkich możliwych aspektach i przejawach życia współczesnego.
„Design i grafika dzisiaj” w zasadzie niczego nie dookreśla, nie zamyka swojej dziedziny w żadne ramy, wręcz przeciwnie – otwiera; zaznacza jedynie drogi myślenia i percepcji, którymi odbiorca może, lecz nie musi, podążać. Z pewnością jednak po lekturze będzie o tyle bogatszy w informacje i doświadczenie wizualne, że bez trudu wypracuje sobie własne, poparte rzetelną wiedzą stanowisko wobec współczesnych zjawisk. Autor umieszcza projektowanie w kontekstach takich jak: antropologiczny, kulturalny, etyczny – obserwujemy design i wnikamy w niego jako proces, społeczne medium, metody wywierania wpływu czy wreszcie sposób życia.
Wprawdzie autor wielokrotnie podkreśla, że jego wywód z pewnością nie wyczerpuje tematu, ośmielam się jednak stwierdzić, że poniekąd to właśnie czyni. Inteligentny i dociekliwy czytelnik, który zechce podjąć trud zmierzenia się z teoretycznym myśleniem o tej pozornie prostej sztuce (bo wizualnej, wymagającej więc najmniej wysiłku), z pewnością nie będzie miał problemu ze zrozumieniem zjawiska i własną odpowiedzią na kluczowe pytanie Newarka: czym jest grafika użytkowa?
koniec
21 maja 2006

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Kiedy forma przerasta treść
— Aleksandra Winnik

W związku ze związkami
— Aleksandra Winnik

Design nasz powszedni
— Aleksandra Winnik

Taka sobie sensacyjka
— Aleksandra Winnik

Ambiwalentna rzecz
— Aleksandra Winnik

Impresje post-indyjskie
— Aleksandra Winnik

Nie samym squashem menedżer żyje
— Aleksandra Winnik

Encyklopedia nie tylko dla projektantów
— Aleksandra Winnik

Święta Sara od tirówek
— Aleksandra Winnik

Coraz młodszy, coraz dojrzalszy. I wciąż kocha.
— Aleksandra Winnik

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.