Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Wojciech Kuczok
‹Opowieści przebrane›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOpowieści przebrane
Data wydania3 listopada 2005
Autor
Wydawca W.A.B.
ISBN83-7414-103-4
Format125×195mm, oprawa twarda
Cena29,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Powrót do źródeł
[Wojciech Kuczok „Opowieści przebrane” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dzięki zdobyciu Nagrody Nike Wojciech Kuczok zyskał swoje „pięć minut”. Taką sytuację trzeba umiejętnie wykorzystać dla wyrobienia sobie stałej pozycji w literackim światku, więc nie mając chwilowo żadnych nowych utworów, postanowił przypomnieć czytelnikom najlepsze opowiadania ze swoich dwóch pierwszych tomów prozy. Nie jestem jednak pewien, czy „Opowieści przebrane” do końca realizują deklarację autora, że ma to być książka „nie tyle przemyślna, ile przemyślana”.

Marcin Mroziuk

Powrót do źródeł
[Wojciech Kuczok „Opowieści przebrane” - recenzja]

Dzięki zdobyciu Nagrody Nike Wojciech Kuczok zyskał swoje „pięć minut”. Taką sytuację trzeba umiejętnie wykorzystać dla wyrobienia sobie stałej pozycji w literackim światku, więc nie mając chwilowo żadnych nowych utworów, postanowił przypomnieć czytelnikom najlepsze opowiadania ze swoich dwóch pierwszych tomów prozy. Nie jestem jednak pewien, czy „Opowieści przebrane” do końca realizują deklarację autora, że ma to być książka „nie tyle przemyślna, ile przemyślana”.

Wojciech Kuczok
‹Opowieści przebrane›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOpowieści przebrane
Data wydania3 listopada 2005
Autor
Wydawca W.A.B.
ISBN83-7414-103-4
Format125×195mm, oprawa twarda
Cena29,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Trudno byłoby sprowadzić do jakiegoś wspólnego mianownika 13 opowiadań składających się na „Opowieści przebrane”, bo chociaż wyszły spod jednego pióra, to różnią się one zarówno tematyką, jak i formą. W takich opowiadaniach jak „dioboł”, „Pieron ognisty” czy „Trzydzieści trzy pytania” wyraźnie widać, że autor posiadł umiejętność uważnego obserwowania otaczającej go rzeczywistości i przekształcania jej w materiał literacki. Nie są to wprawdzie jakieś porywające historie, raczej takie, które można przypadkiem usłyszeć jadąc pociągiem, jednak są one z pewnością dobrze osadzone w realiach i opowiedziane na tyle ciekawie, że docenia się talent narracyjny autora. Za zdecydowanie słabszą natomiast uważam większość opowiadań, w których Wojciech Kuczok koncentruje się na dziecięcej czy też młodzieńczej fascynacji seksualnością. W moim odczuciu takie historie, jak o chłopcu podglądającym (i nie tylko) gaździnę („Cobyś widzioł…”) czy o uwodzeniu dziewczyny w pociągu („Winniczek”), służą raczej wyartykułowaniu młodzieńczych marzeń niż przekazaniu czegoś istotnego. Natomiast ciekawy efekt osiągnął autor w „Ttadziku”, dzięki wykorzystaniu fascynacji głównego bohatera jego kuzynkami jedynie jako punktu wyjścia wydarzeń – w tym przypadku czytelnik otrzymał naprawdę spójną opowieść z jasnym przekazem.
Natomiast zupełnie mnie nie przekonuje sposób przedstawienia głównej bohaterki „Ziania” – pracującej w szkole starej panny, która stara się „poderwać” kolegę z pracy. Wprawdzie nie mam większych zastrzeżeń do opisu wydarzeń w tym opowiadaniu, ale wydaje mi się, że autor nie potrafił w pełni oddać psychiki takiej bohaterki, powołał więc do istnienia postać niemającą swojego realnego odpowiednika, lecz jedynie służącą zobrazowaniu założonej tezy. Niestety, niezamierzonym skutkiem jest to, że czytelnik pozostaje obojętny na w sumie dość tragiczną historię.
Mieszane odczucia budzą także te opowiadania, które można by określić jako „realizm magiczny w Kafkowskim duchu”. W przypadku takich opowiadań jak „Malizm reagiczny” czy „Szkieleciarki” cały efekt opiera się na wykorzystaniu pomysłu do maksimum, więc ich odbiór zależy w głównej mierze od tego, czy będzie on odpowiadał gustowi czytelnika.
Za najciekawsze, a jednocześnie najtrudniejsze do „zaszufladkowania”, uważam „Chłopopowiadanie” – opowiedzianą z perspektywy prostego górala historię jego miłości i narodzin córki. Wprawdzie i tutaj autor koncentruje się przede wszystkim na wykorzystaniu jako literackiego materiału faktów z prozaicznego, codziennego życia, jednak osiąga interesujący efekt dzięki subiektywnej pierwszoosobowej narracji, w której wyraźnie dochodzą do głosu uczucia głównego bohatera. Jest to jedno z niewielu opowiadań z tej książki, które nie pozostawia czytelnika obojętnym.
„Opowieści przebrane” jako całość nie realizują jakiegoś spójnego celu artystycznego, ale jeżeli uznać ten zbiór za prezentację zainteresowań oraz wachlarza możliwości twórczych Wojciecha Kuczoka, to zamierzony efekt został osiągnięty. Ze względu na różnorodność opowiadań każdy czytelnik ma szansę znaleźć tutaj coś dla siebie, jednak z pewnością niewiele będzie osób zainteresowanych w równym stopniu wszystkimi utworami.
koniec
6 kwietnia 2006

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Nie bądź jak kura w Wołominie!
Sebastian Chosiński

3 V 2024

Szczęsny to ma klawe życie! Nie nudzi się nawet jednego dnia, ponieważ w peerelowskiej Warszawie zbrodnie popełniane są bez opamiętania. A że jest inteligentny i zawsze dopina swego, wzbudza podziw współpracowników i przełożonych. Miewa też magnetyczny wpływ na kobiety, chociaż nie pozwala sobie zamącać umysłu ich urodą. Dlatego też udaje mu się w końcu rozwikłać w „Dwóch włosach blond” wielce skomplikowaną intrygę kryminalną.

więcej »

Przerwane beztroskie dzieciństwo
Marcin Mroziuk

2 V 2024

Z jednej strony „Sprzedawca marzeń” to po prostu wciągająca powieść przygodowa, z drugiej zaś strony książka Katarzyny Ryrych przybliża młodym czytelnikom gęstniejącą atmosferę przed wybuchem II wojny światowej i cierpienia ludności cywilnej na jej początku.

więcej »

Krótko o książkach: Komu mogłoby zależeć?
Joanna Kapica-Curzytek

2 V 2024

W „PS. Dzięki za zbrodnie” jest bardzo dużo tropów prowadzących w stronę klasycznej powieści detektywistycznej. Znajdziemy tu wszystko, co najlepsze w gatunku cozy crime.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Między nami grotołazami
— Daniel Markiewicz

Esensja czyta: Lato 2009
— Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Joanna Słupek, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.