Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

George Pelecanos
‹Zawrócić›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZawrócić
Tytuł oryginalnyTurnaround
Data wydania14 października 2008
Autor
PrzekładTomasz Wilusz
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-7469-876-4
Format232s. 142×202mm
Cena24,—
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Moja wielka grecka rozróba
[George Pelecanos „Zawrócić” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Ostatnimi czasy kryminały mają ambicje, by nie ograniczać się tylko do opowieści o zbrodni, lecz dorównywać historiom obyczajowym, traktującym o problemach jednostek lub całych grup społecznych, często w kontekście polityki. Nie inaczej jest z „Zawrócić” George’a Pelecanosa – to banalna historyjka kryminalna, ale całkiem ciekawy obraz Ameryki lat 70. i jej problemów społeczno-etnicznych.

Jakub Gałka

Moja wielka grecka rozróba
[George Pelecanos „Zawrócić” - recenzja]

Ostatnimi czasy kryminały mają ambicje, by nie ograniczać się tylko do opowieści o zbrodni, lecz dorównywać historiom obyczajowym, traktującym o problemach jednostek lub całych grup społecznych, często w kontekście polityki. Nie inaczej jest z „Zawrócić” George’a Pelecanosa – to banalna historyjka kryminalna, ale całkiem ciekawy obraz Ameryki lat 70. i jej problemów społeczno-etnicznych.

George Pelecanos
‹Zawrócić›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZawrócić
Tytuł oryginalnyTurnaround
Data wydania14 października 2008
Autor
PrzekładTomasz Wilusz
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-7469-876-4
Format232s. 142×202mm
Cena24,—
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Rzecz dzieje się bowiem wśród mniejszości; główny bohater jest Amerykaninem greckiego pochodzenia, tak samo jak autor zresztą, a pozostałe najistotniejsze postacie – Afroamerykanami. Przy czym w momencie, gdy rozgrywa się pierwsza część powieści, w roku 1972, to „Grek” jest w lepszej sytuacji – jest biały i niezależnie od kraju pochodzenia rodziców należy do grupy innych białych. Opozycyjnej wobec mieszkających w biednej dzielnicy Murzynów. Właśnie tam splatają się drogi wszystkich bohaterów, gdy troje białych nastolatków wjeżdża do czarnej dzielnicy, by trochę pokrzyczeć, porzucać puszkami, poobrażać. Nie zdają sobie sprawy, że buntownicza murzyńska młodzież ma już dość takich powtarzających się zbyt często wybryków i ich reakcja będzie bardzo brutalna.
Efekty tego zdarzenia sięgają na dekady naprzód – powracamy do tych samych postaci, już dojrzałych mężczyzn, po 35 latach. Oczywiście intryga opiera się na powrocie do wydarzeń sprzed lat, a czytelnikowi dawkowane są stopniowo informacje o tym, co właściwie się zdarzyło w roku 1972 (poprzednia część kończyła się zawieszeniem akcji). Kto kogo skrzywdził? Kto zabił? Czyja była broń? Kto poszedł siedzieć niesłusznie, a kto wymknął się sprawiedliwości? Kto właściwie jest tym złym, a kto pozytywnym bohaterem?
Najpoważniejszym problemem powieści Pelecanosa są zbyt daleko idące uproszczenia. Na powyższe pytania nietrudno odpowiedzieć właściwie już w połowie książki, podobnie jak nie ma problemu, by przewidzieć jej zakończenie i finałowy zwrot akcji. Jeszcze bardziej irytujące mogą być uproszczenia moralno-emocjonalne. Autor bardzo wyraźnie pokazuje, po czyjej stronie leży jego sympatia; buduje postacie dość jednowymiarowe, właściwie nie wkraczając w granice szarości (poza obowiązkowym usprawiedliwieniem postaci negatywnej poprzez „trudne dzieciństwo”). Dobrzy są ci, którzy ciężko i uczciwie pracują, niezależnie czy są biedni czy bogaci. Źli to ci, którzy nie doceniają tego, co mają, traktują z góry innych, albo, z drugiej strony, zamiast pracować ciężko, na zmianę buntują się przeciw niesprawiedliwości losu. I tak dalej w ten deseń. Niektóre sceny są jawną apoteozą „american way of life” obiecującej drogę pucybuta może nie aż do milionera, ale do szczęścia na pewno – poprzez ciężką i uczciwą pracę oczywiście.
Bezsprzecznie udało się natomiast tło społeczno-historyczne – Pelecanos pisze o tym, co sam zna, stąd jego opisy Waszyngtonu z lat 70. pełne są kolorów i drobnych, ale urealniających obraz szczegółów. Innej muzyki słuchają biali, a innej czarni (ci ostatni oczywiście przede wszystkim Hendriksa), choć w kilku miejscach ich gusta się zbiegają. Podobnie jak w przypadku sportu – po latach okazuje się, że dawni przeciwnicy właściwie kibicują tej samej drużynie koszykarskiej, a znajomość szczegółów tej dyscypliny jest istotna przy rozwiązywaniu wątku kryminalnego. Oczywiście to też element przesłodzenia i nazbyt optymistycznego obrazu świata – bo pokazanie wspólnych zainteresowań ma wyraźnie na celu pokazanie równości i wspólnoty bohaterów. Za to opisane jest bardzo dokładnie i miło posłuchać – jakby od naocznych świadków – o tym, co dzisiaj jest już tylko legendą, np. o znakomitych koncertach Rolling Stones u szczytu sławy czy o najlepszych meczach słynnego czarnoskórego koszykarza Earla „The Pearl” Monroe. Właśnie dzięki takiemu podejściu do tematu i sprawności warsztatowej autora, „Zawrócić”, choć jest kiepskim kryminałem, to czytadłem na jeden raz – zupełnie strawnym.
koniec
20 lutego 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Ten okrutny XX wiek: Budowle muszą runąć
Miłosz Cybowski

29 IV 2024

Zdobycie ruin klasztoru na Monte Cassino przez żołnierzy armii Andersa obrosło wieloma mitami. Jednak „Monte Cassino” Matthew Parkera bardzo dobrze pokazuje, że był to jedynie drobny epizod w walkach o przełamanie niemieckich linii obrony na południe od Rzymu.

więcej »

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Policjanci z jajami
— Paweł Sasko

Tegoż autora

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nieprawdziwi detektywi
— Jakub Gałka

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Wszyscy za jednego
— Jakub Gałka

Pacjent zmarł, po czym wstał jako zombie
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Jakub Gałka, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jarosław Robak, Beatrycze Nowicka, Łukasz Bodurka

Przygody drugoplanowe
— Jakub Gałka

Ranking, który spadł na Ziemię
— Sebastian Chosiński, Artur Chruściel, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Ludzie jak krewetki
— Jakub Gałka

Katana zamiast pazurów
— Jakub Gałka

Trzy siostry Thorgala
— Jakub Gałka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.