Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Megan Abbott
‹Przebojowa dziewczyna›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPrzebojowa dziewczyna
Tytuł oryginalnyThe Song Is You
Data wydania2 grudnia 2009
Autor
Wydawca Świat Książki
ISBN978-83-247-0874-1
Cena29,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Fabryka mrocznych snów
[Megan Abbott „Przebojowa dziewczyna” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Przebojowa dziewczyna” reklamowana jest tagline’em: „seks, narkotyki, przemoc, gwiazdy Hollywood, lata 40”. Co prawda te lata 40. nie do końca pasują – historia zaczyna się w 1949 roku, główny wątek rozgrywa się dwa lata później, a finał w połowie lat 50. – ale cała reszta się zgadza: (pół)światek filmowych gwiazdek jest bardzo, bardzo brudny.

Jakub Gałka

Fabryka mrocznych snów
[Megan Abbott „Przebojowa dziewczyna” - recenzja]

„Przebojowa dziewczyna” reklamowana jest tagline’em: „seks, narkotyki, przemoc, gwiazdy Hollywood, lata 40”. Co prawda te lata 40. nie do końca pasują – historia zaczyna się w 1949 roku, główny wątek rozgrywa się dwa lata później, a finał w połowie lat 50. – ale cała reszta się zgadza: (pół)światek filmowych gwiazdek jest bardzo, bardzo brudny.

Megan Abbott
‹Przebojowa dziewczyna›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPrzebojowa dziewczyna
Tytuł oryginalnyThe Song Is You
Data wydania2 grudnia 2009
Autor
Wydawca Świat Książki
ISBN978-83-247-0874-1
Cena29,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
W 1949 roku Gil Hopkins był niespecjalnie głośnym dziennikarzem kręcącym się wokół gwiazd i gwiazdek, ale też osobnikiem na tyle doświadczonym przez otaczający jego „tematy” blichtr i rozpustę, by samemu zasmakować w tych rozrywkach. Nic więc zaskakującego w tym, że gdy jednej nocy widzi, jak dwóch gwiazdorów namawia „łatwe” dziewczyny na wyprawę w pewne bardzo podejrzane miejsce, bardziej zainteresowany jest inną łaszącą się do niego kobietą. Nic też dziwnego, że gdy jedna z bohaterek tej nocy znika, jego jedyną reakcją jest wykonanie odpowiednich telefonów, by nikt nie skojarzył go ze sprawą. A że przy okazji zbudował historyjkę dającą alibi wspomnianym gwiazdorom? To tylko wyszło mu na dobre – dwa lata później Hopkins jest już pracującym dla studia specem od kreowania wizerunku, od tuszowania spraw niewygodnych i eksponowania tych, które jego podopiecznym mogą przynieść pozytywny rozgłos. Jednak właśnie wtedy, gdy pnie się po szczeblach kariery, powraca do niego przeszłość pod postacią jednej z dziewczyn poznanych w 1949 r. A wraz z nią i natrafianiem na coraz to nowe krwawe tropy odzywa się sumienie…
Zarówno opis fabuły, jak i zawiązanie akcji brzmią bardzo zachęcająco, a sama powieść nie bez powodu określana jest jako czarny kryminał (co prawda bohater jest detektywem tylko z przypadku, ale cała reszta się zgadza – łącznie z problemami Hopkinsa z żoną). „Przebojowa dziewczyna” dość jednoznacznie kojarzy się zarówno z klasyką literacką czarnego kryminału, jak i jej filmowymi przejawami w rodzaju „Chinatown” czy – tu zresztą dochodzi jedność czasu i miejsca – „Hollywoodland”. Są znane osobistości, przekonane o swojej bezkarności, dopuszczające się strasznych zbrodni, jest i powszechnie przeżerająca społeczeństwo zgnilizna moralna – każdy kupczy tu swoim ciałem, każdy robi karierę czy zdobywa informacje przez łóżko, każdy ma „powiązania”. Nagromadzenie tego brudu i sposób jego prezentacji bez problemów wystarczyłyby do udanego wstrzelenia się w gatunek, gdyby nie jeden szkopuł: autorem książki jest Megan Abbott – kobieta.
Oczywiście nie twierdzę, że kobiety nie mogą uprawiać męskiej literatury (a taką bez wątpienia jest czarny kryminał) czy na odwrót, ale ten akurat przypadek potwierdza, że wniknięcie autora w psychikę bohatera odmiennej płci jest bardzo trudne. O ile więc fabuła nie rozczarowuje (może poza finałem), o tyle sam sposób narracji zdaje się nieco kłócić z tematyką. Abbott bardzo często i głęboko zagląda w psychikę bohatera, każe mu prowadzić długie wewnętrzne monologi, rozbijać swoje rozterki na czynniki pierwsze czy zwierzać się z nich właściwie wszystkim w sztucznych miejscami dialogach. Te ostatnie zbyt często wyglądają dziwnie przez swoją „błyskotliwość”. Przebojowy jest tu bowiem (co się często i gęsto podkreśla) nie tylko bohater, ale też każdy i każda z jego znajomych. Postacie stworzone przez pisarkę nie prowadzą dialogów ale ciągły flirt1), przerzucają się bon motami, dowcipnym odgryzaniem się, zaowalowanymi aluzjami, puszczaniem oka… W jakimś sensie usprawiedliwione jest to u bohatera, „czarodzieja słowa”, który musi takie słodkie gadki sprzedawać z jednej strony prasie, a z drugiej swoim podopiecznym (by np. odwieść jakąś głupiutką aktoreczkę od małżeństwa z dopiero co poznanym przystojniakiem). Ale czy rzeczywiście każda wieśniaczka z Kansas pchająca się za wszelką cenę do filmu jest błyskotliwą flirciarą? Ja tego nie kupuję.
To wszystko sprawia, że podczas lektury „Przebojowa dziewczyna” trochę zgrzyta pod zębami, daje satysfakcję ze śledzenia akcji, ale nie do końca z czytania o niej. Na osłodę pozostaje gros nawiązań do znanych postaci (w tle pojawiają się John Huston czy Kirk Douglas, samo zaginięcie aktorki, które stanowi punkt wyjścia dla fabuły, oparte jest na faktycznym zdarzeniu) i przede wszystkim atmosfera bardzo, bardzo nisko upadłej Fabryki Snów. Miejsca, o którym każdy marzy, licząc na krainę mlekiem i miodem płynącą – i nawet gdy rzeczywistość okazuje dużo bardziej prozaiczna, przykra i wulgarna2), i tak w nią wsiąkają. Dla wielu wyjściem jest tylko śmierć – jak to w mrocznych opowieściach bywa…
koniec
7 stycznia 2010
1) I to niezależnie od płci, bo ten werbalny flirt ma miejsce również między mężczyznami – swoją drogą w polskim tłumaczeniu, gdy facet mówi do kolegi „najdroższy”, wygląda to dość dziwnie (być może w angielskim oryginale „dear”, bo o to słowo zapewne chodzi, nie razi aż tak).
2) Nie ma tu tego, do czego przywykliśmy, oglądając ekranizacje przygód Sama Spade’a czy Philipa Marlowe’a: zmysłowych femme fatale palących cygaretki i patrzących bohaterowi głęboko w oczy. Tu „przebojowe dziewczny” wulgarnie i wprost proponują seks, faceci traktują zdradę jako coś normalnego, romanse jako nudny obowiązek, a o szalonych libacjach i orgiach wiedzą wszyscy. Celują w tym – jako się rzekło – kobiety, które, tak jak przedstawia to Abbott, odpowiadają za całe zło (mężczyźni tylko wykorzystują ich głupotę, bezwzględność, upór w parciu za wszelką cenę do kariery itp.). Generuje to nieodparte wrażenie, że autor-mężczyzna nie odważyłby się tak nierówno rozłożyć akcentów…

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fakty i wyobraźnia
Joanna Kapica-Curzytek

5 V 2024

„Przepis na potwora” to książka na wysokim poziomie, popularyzująca w oryginalny sposób naukę i jej historię. W jej tle jest słynny utwór literacki, a efekt tego połączenia jest wręcz znakomity.

więcej »

PRL w kryminale: Nie bądź jak kura w Wołominie!
Sebastian Chosiński

3 V 2024

Szczęsny to ma klawe życie! Nie nudzi się nawet jednego dnia, ponieważ w peerelowskiej Warszawie zbrodnie popełniane są bez opamiętania. A że jest inteligentny i zawsze dopina swego, wzbudza podziw współpracowników i przełożonych. Miewa też magnetyczny wpływ na kobiety, chociaż nie pozwala sobie zamącać umysłu ich urodą. Dlatego też udaje mu się w końcu rozwikłać w „Dwóch włosach blond” wielce skomplikowaną intrygę kryminalną.

więcej »

Przerwane beztroskie dzieciństwo
Marcin Mroziuk

2 V 2024

Z jednej strony „Sprzedawca marzeń” to po prostu wciągająca powieść przygodowa, z drugiej zaś strony książka Katarzyny Ryrych przybliża młodym czytelnikom gęstniejącą atmosferę przed wybuchem II wojny światowej i cierpienia ludności cywilnej na jej początku.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nieprawdziwi detektywi
— Jakub Gałka

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Wszyscy za jednego
— Jakub Gałka

Pacjent zmarł, po czym wstał jako zombie
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Jakub Gałka, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jarosław Robak, Beatrycze Nowicka, Łukasz Bodurka

Przygody drugoplanowe
— Jakub Gałka

Ranking, który spadł na Ziemię
— Sebastian Chosiński, Artur Chruściel, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Ludzie jak krewetki
— Jakub Gałka

Katana zamiast pazurów
— Jakub Gałka

Trzy siostry Thorgala
— Jakub Gałka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.