Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Full Thrust - zmiany zasad, część 2

« 1 2

Leszek ’Leslie’ Karlik

Full Thrust - zmiany zasad, część 2

Zaczynając od gracza, który WYGRAŁ inicjatywę w fazie 2, gracze kolejno strzelają JEDNĄ grupą myśliwców, która nie zadeklarowała ataku na okręt w fazie 7. Zaatakowanie kosztuje grupę myśliwską 1 PZB. Grupa może strzelać tylko do innych grup myśliwskich lub pocisków kierowanych, ale każdy myśliwiec w grupie może strzelać do innego celu.
Grupa myśliwska która jest ESKORTOWANA przez inną grupę myśliwską nie może zostać ostrzelana, chyba że: - eskortująca grupa myśliwska już strzelała lub - eskortowana grupa myśliwska już strzelała lub - atakująca grupa myśliwska zaatakuje każdy z myśliwców grupy eskortującej co najmniej jednym ze swoich myśliwców tak, że tylko pozostałe myśliwce będą mogły strzelać do grupy eskortowanej lub - atakująca grupa myśliwska zostanie ostrzelana przez grupę eskortującą przed rozliczeniem własnego ognia i ignorując normalną kolejność ostrzału; strzelać będą mogły tylko te myśliwce, które przetrwają.
W momencie, w którym grupa eskortująca lub eskortowana otworzy ogień, efekty eskortowania znikają.
9b) Ataki myśliwców na okręty
Po zakończeniu ostrzału przez wszystkie wolne grupy myśliwskie, możliwe jest przeprowadzenie zadeklarowanych wcześniej ataków na statki przez grupy myśliwskie, które przetrwały fazę 9a. Wszystkie myśliwce z grupy muszą atakować jeden statek. Atak kosztuje każdą grupę 1 PZB. Wszystkie myśliwce atakujące jeden statek są rozliczane jako jedna salwa.
9c) Rozstrzygnięcie ataków pocisków kierowanych
Wszystkie pociski, które przetrwały, atakują zadeklarowane cele. Każdy znacznik salwy oznacza trafienie przez 1K6 pocisków, -1 za każde trafienie, które znacznik otrzymał podczas fazy 8 (ostrzału przez okręty) i fazy 9a (ostrzału przez myśliwce).
10) Naprawy - patrz str. 9 podręcnzika
W tej fazie uzupełniane są PZB eskadr myśliwców przebywających na lotniskowcu (przy stosowaniu tych zasad, podczas bitwy często może się okazać, że konieczne będzie wylądowanie, uzupełnienie PZB i ponowny start myśliwców). Oficjalne zasady FT nie mówią, ile czasu zajmuje ponowne przygotowanie myśliwców do startu, ale zalecany czas to 3 tury.
11) Koniec tury - patrz str. 9 podręcznika
Pora na pokazanie, jak zasady te działają w praktyce.
Pięć eskadr myśliwców NAF-u atakuje dwa okręty typu Kronprinz Wilhelm, lekkie krążowniki KRS Heisenberg i KRS Schrodinger. Trzy z nich to normalne myśliwce (grupy Alfa, Bravo i Charlie), a kolejne dwie to myśliwce szturmowe (grupy Delta i Echo).
Według normalnych zasad krążowniki (teoretycznie jednostki eskortowe ze sporą ilością SOB-ów oraz SKOB-em) mają w tej sytuacji przerąbane - mają 6 SOB-ów, które pozwolą im zniszczyć średnio 4,8 myśliwca na rundę. Do tego jeszcze 4 baterie klasy 1 w trybie obrony bezpośredniej pozwolą teoretycznie zniszczyć jeszcze średnio 2,5 myśliwca. Zakładając, że koncentrują się na najbardziej niebezpiecznych grupach szturmowych i że uda im się zniszczyć w pierwszej kolejce 8 myśliwców szturmowych, zostaną ostrzelane przez 18 kostek normalnej broni energetycznej (zadającej średnio 0,8 punkta obrażeń na kostkę) i 4 kostki myśliwców szturmowych (zadających średnio 1,2 punkta obrażeń na kostkę) - co daje średnio 19,2 punktów obrażeń. Skoncentrowane na jednym Kronprinz Wilhelmie ataki powodują jego całkowite zniszczenie (kratki i pancerz to 19 punktów obrażeń) nawet, jeżeli na żadnym z progów nie nastąpi krytyczne uszkodzenie jednego z systemów centralnych. Drugi krążownik może w następnej kolejce przy pomocy swoich 3 SOB-ów i 2 baterii zniszczyć jeszcze średnio 3,6 myśliwca, ale jeżeli wyeliminuje pozostałe 4 myśliwce szturmowe (bardziej niebezpieczne), to i tak otrzyma średnio 14,4 punktów obrażeń, przekraczając pierwszy próg. Nawet jeżeli nie nastąpi uszkodzenie żadnego z SOB-ów i żadnej z baterii 1 klasy w wyniku przekroczenia progu, to w trzeciej rundzie krążownik zniszczy 4 z 18 myśliwców i pozostałe 14 myśliwców zada mu 11,2 obrażeń. Jak nietrudno policzyć, daje to w w sumie 25,6 - czyli 6 punktów powyżej całkowitego zniszczenia.
Jak widać, część myśliwców nie wróci do bazy, ale krążowniki zostaną rozniesione. Według oryginalnych zasad, za Kronprinz Wilhelmy trzeba zapłacić 322 punkty, podczas kiedy myśliwce kosztowały 102 punkty. Oczywiście, trzeba im zapewnić jakiś lotniskowiec, ale statek o masie 12, składający się z hangaru, bardzo słabego kadłuba (1 kratka), napędu o ciągu 4 i napędu nadświetlnego kosztuje 45 punktów. W ten sposób płacimy za całą siłę uderzeniową 321 punktów, o 1 punkt mniej. Niemieckie krążowniki natomiast nie mają żadnych szans. Owszem, będą pewne straty po stronie myśliwców, ale ich nosiciele (bo te bańki mydlane nie zasługują na nazwę "lotniskowców") nie będą ani przez moment zagrożone.
Podczas korzystania z nowych zasadach, krążowniki również nie bedą miały łatwo, ale zadanie myśliwców staje się znacznie trudniejsze bez wsparcia innych okrętów - niszczyciele będą mogły skoncentrować na nich cały ogień swoich dział głównych, więc myśliwce będą musiały wykonywać uniki i manewrować, zużywając PZB.
Zobaczmy, jak będzie wyglądać to samo starcie na nowych zasadach. Rzut na inicjatywę wygrywają myśliwce NKA (nie ma to większego znaczenia z uwagi na brak walk myśliwców z myśliwcami bądź też okrętów z okrętami). Krążowniki NLS rozpędzają się w czasie, kiedy myśliwce startują z lotniskowców, a następnie idą siłą rozpędu, manewrując tak, aby gracz NKA nie wiedział, gdzie dokładnie umieścić myśliwce i musiał wydać PZB na ruch dodatkowy. NKA przesuwa więc swoje myśliwce, a następnie NLS przemieszcza okręty zgodnie z zapisanymi rozkazami. Krążowniki idą w pewnej odległości obok siebie tak, aby myśliwce nie mogły znaleźć się w tylnym obszarze obu okrętów na raz (w tylnej strefie są bezpieczne przed ostrzałem z broni głównej), zapewniając sobie wzajemnie ochronę swoimi SKOB-ami.
Po przesunięciu okrętów (faza 5), gracz NKA wydaje PZB na przesunięcie myśliwców (faza 6), umieszczając je wszystkie w rufowej strefie KRS Heisenberg.
Teraz kolej na zadeklarowanie ataków. Jak nietrudno się domyślić, wszystkie myśliwce deklarują atak na KRS Heisenberg i zużywają po 2 PZB na uniki (potrzebują jeszcze PZB na dodatkowy ruch lub na unik w przyszłej rundzie i PZB na atak w przyszłej rundzie, po czym będą musiały wrócić na lotniskowce).
Teraz kolej na ogień okrętów. Ostrzelanie myśliwców z SOB-ów i baterii klasy 1 nie wymaga od niemieckich krążowników poświęcenia SKO, ponieważ atakują one KRS Heisenberg, a KRS Schrodinger wykorzystuje swój SKOB do osłonienia Heisenberga. Heisenberg otwiera ogień z 3 SOB-ów do jednej z eskadr szturmowych niszcząc 3 myśliwce i z 2 baterii 1 klasy do drugiej z eskadr niszcząc jeszcze 1 myśliwiec. Teraz kolej na ogień Schrodingera - strzela z SOB-ów niszcząc 2 myśliwce szturmowe (rzuty: 1, 2, 6 i 2) i z baterii klasy 1 w trybie obrony bezpośredniej (ignorując PZB wydane na uniki) niszcząc jeszcze 1 myśliwiec (rzuty: 3 i 5). Na ogonie Heisenberga siedzą więc dwie uszkodzone eskadry myśliwców szturmowych (odpowiednio 2 i 3 myśliwce) i 3 nienaruszone eskadry. Przyszłość wygląda kiepsko. Schrodinger ma jeszcze 2 baterie klasy 2, które mogą otworzyć ogień do myśliwców NKA (trzecia ma strefę ognia, która ich nie obejmuje), strzela więc do mniej uszkodzonej eskadry szturmowców z modyfikatorem uników -2. Na 4 kostkach wyrzuca 2, 4, 5 i 6 czyli 1 zniszczony myśliwiec i przerzut. Rzuca ponownie jedną kostką i wyrzuca 5 niszcząc jeszcze 2 myśliwce (jedna z eskadr szturmowych została właśnie zanihilowana) - modyfikator z uników nie stosuje się już do przerzutu. Nawet gdyby miał dużo lepsze rzuty, nie mógłby zniszczyć więcej myśliwców - ma tylko 1 SKO, więc nie może strzelać z broni przeciwokrętowej do więcej niż 1 grupy myśliwców na raz.
Teraz kolej na ogień myśliwców. Ocalałe 2 szturmowce wyrzucają 3 i 5, zadając 3 obrażenia Heisenbergowi (przejęte przez pancerz). Niestety, potem otwierają ogień 3 nienaruszone eskadry zadając Heisenbergowi 14 obrażeń i powodując przekroczenie dwóch progów testów krytycznych. Na szczęście systemy centralne wytrzymują (wyrzucając 2, 5 i 1), ale pada hipernapęd, 1 SOB, 1 bateria klasy 1 i dwie baterie 2 klasy. Próba naprawy SOB-a nie powodzi się. Kolej na następną turę. Krążowniki NLS znowu zakręcają, tak że gracz NKA musi wydać 1 PZB aby znaleźć się w strefie rufowej któregoś z krążowników. Wydaje więc 1 PZB i umieszcza w dodatkowym ruchu swoje eskadry myśliwskie w strefie rufowej KRS Schrodinger. Na szczęście gracz NLS przewidująco tak ustalił kursy swoich krążowników, że jedyna ocalała bateria klasy 2 obejmuje strefę rufową drugiego krążownika.
Wszystkie myśliwce deklarują atak na Schrodingera, ale z uwagi na konieczność zużycia PZB na przesunięcie, pozostał im tylko 1 PZB (który będą musiały przeznaczyć na atak), więc nie mogą wykonać uników, wychodząc z założenia, że będzie do nich strzelać tylko jedna bateria 2 klasy.
Następnie w fazie ostrzału okrętów Heisenberg otwiera ogień ze swoich ocałałych 2 SOB-ów i 1 baterii klasy 1 do ocalałych 2 myśliwców szturmowych atakujących Schrodingera i niszczy je. Bateria 2 klasy rzuca 2 kostkami, bez modyfikatora, wyrzucając 4 i 5, niszcząc 2 myśliwce z eskadry Alfa. Potem 3 SOB-y Schrodingera otwierają ogień do eskadry Bravo, a 2 baterie klasy 1 otwierają ogień w trybie przeciwokrętowym do eskadry Charlie (która nie miała już PZB na uniki). SOB-y wyrzucają 1, 4 i 5 niszcząc 2 myśliwce z Bravo, natomiast baterie wyrzucają 1, 6 i 5 na przerzucie niszcząc 3 myśliwce z eskadry Charlie. Następnie otwierają ogień myśliwce NKA - pozostało ich jeszcze 11. Mają ponadprzeciętne rzuty na kostkach i udaje im się zadać 12 punktów obrażeń niszcząc pancerz i powodując przekroczenie pierwszego progu przez Schrodingera. Niemieckie krążowniki są w kiepskim stanie, ale myśliwce NKA nie mogą już wykonać żadnego ataku, ponieważ zużyły PZB na uniki i przesuwanie się tak, aby nie można było do nich strzelać z broni przeciwokrętowej.
Jak widać, starcie zrobiło się trochę bardziej wyrównane. Jednocześnie nawet niewielka ilość myśliwców nie jest zupełnie nieprzydatna - można je wykorzystać do ochrony przed pociskami rakietowymi przeciwnika albo do odciągania ognia baterii energetycznych wroga od własnych okrętów; zignorowane myśliwce są nadal bardzo niebezpieczne.
Ale po wprowadzeniu powyższych zmian, przestają być najlepszym dostępnym w Full Thrust systemem uzbrojenia.
koniec
« 1 2
18 czerwca 2004

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

W krainie Wojennego Młota: Kwiecień 2024
Miłosz Cybowski

7 V 2024

Jak na miesiąc, w którym „White Dwarf” świętuje swój pięćsetny numer, kwiecień minął bez większych warhammerowych nowości.

więcej »

Magia i Miecz: Z niewielką pomocą zagranicznych publikacji
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

25 IV 2024

Na trzeci numer „Magii i Miecza” trzeba było poczekać zdecydowanie dłużej, niż na drugi, ale warto było. Po raz pierwszy bowiem pojawił się w niej artykuł poświęcony systemowi Warhammer, a także opublikowano pierwszą przygodę z prawdziwego zdarzenia.

więcej »

W krainie Wojennego Młota: Marzec 2024
Miłosz Cybowski

3 IV 2024

Marzec nie przyniósł zbyt wielu nowości ze świata Warhammera – do najważniejszych należy zaliczyć prezentacje kolejnych dwóch armii do The Old World.

więcej »

Polecamy

See you Space Cowboy

W świecie pdf-ów:

See you Space Cowboy
— Miłosz Cybowski

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Inne recenzje

Full Thrust - zmiany zasad, część 1
— Leszek ’Leslie’ Karlik

Full Thrust
— Leszek ’Leslie’ Karlik

Tegoż autora

Full Thrust
— Leszek ’Leslie’ Karlik

Gwiezdne wojny: Po ludzku o „Klonach”
— Michał Chaciński, Artur Długosz, Leszek ’Leslie’ Karlik, Jarosław Loretz, Eryk Remiezowicz, Joanna Słupek, Konrad Wągrowski, Grzegorz Wiśniewski

Gwiezdne wojny: Dedeki w kosmosie
— Leszek ’Leslie’ Karlik

Gwiezdne wojny: Sterta kostek, X-Wingi i miecze świetlne
— Leszek ’Leslie’ Karlik

Atak krytyków
— Leszek ’Leslie’ Karlik

Metoda kija i marchewki
— Leszek "Leslie" Karlik

Traveller, czyli gwiezdni podróżnicy, cz. 3
— Leszek ’Leslie’ Karlik

To ja mu mówię...
— Leszek "Leslie" Karlik

Relatywny tłumek ludzi
— Leszek ’Leslie’ Karlik, Małgorzata ’Ama’ Roznerska

Średnia 3+
— Leszek ’Leslie’ Karlik

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.