Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

‹The Best of Magazyn Portal, Tom I›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe Best of Magazyn Portal, Tom I
Data produkcji2020
Wydawca Portal Games
CyklThe Best of Magazyn Portal
EAN9788395409578
Info132s.
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Jak drzewiej o erpegach rozprawiano
[„The Best of Magazyn Portal, Tom I” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Pierwsza część trzytomowego „The Best of Magazyn Portal” to po trosze powrót do Starych Dobrych Czasów™, a po trosze zbiór wciąż przydatnych porad związanych z grami fabularnymi.

Miłosz Cybowski

Jak drzewiej o erpegach rozprawiano
[„The Best of Magazyn Portal, Tom I” - recenzja]

Pierwsza część trzytomowego „The Best of Magazyn Portal” to po trosze powrót do Starych Dobrych Czasów™, a po trosze zbiór wciąż przydatnych porad związanych z grami fabularnymi.

‹The Best of Magazyn Portal, Tom I›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe Best of Magazyn Portal, Tom I
Data produkcji2020
Wydawca Portal Games
CyklThe Best of Magazyn Portal
EAN9788395409578
Info132s.
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Wydawany na początku tego wieku magazyn „Portal” był, obok „Magii i Miecza”, najbardziej wpływowym czasopismem poświęconym erpegom w Polsce. Oczywiście publikowane tam materiały były bardzo różnorodne – zarówno pod względem tematyki, jak i jakości. Seria „The Best of Magazyn Portal” ma zbierać najlepsze artykuły ze wszystkich siedemnastu numerów magazynu. Wyboru dokonali Wojciech Rzadek oraz Zbigniew Zych, doświadczeni erpegowcy i aktywni działacze fandomowi. Każdy z tekstów opatrzono komentarzem jednego z redaktorów, którzy – nie zawsze z powodzeniem – starają się dodać kilka słów historycznego kontekstu czy anegdot związanych z autorem lub omawianym tematem.
Zebrane tu artykuły można z grubsza podzielić na dwie kategorie. Pierwsza z nich to rozmaite porady związane z graniem, mistrzowaniem, tworzeniem scenariuszy czy kampanii. Mimo pewnej leciwości w podejściu do gry i graczy, wiele z nich wciąż trzyma wysoki poziom. W swoich komentarzach redaktorzy zbioru słusznie zauważają, jak wiele się od tamtych czasów zmieniło: erpegi nie są już nastawione na konfrontację między MG a graczami, natomiast wiele nowych rozwiązań mechanicznych wspiera zupełnie inne style rozgrywki niż przed laty. Czy to jednak wpływa na sposoby tworzenia kampanii opisywane przez Andrzeja Stója, kwestię wyborów omówioną przez Ignacego Trzewiczka lub interesujący koncept modyfikowania istniejących światów zaprezentowany przez Michała Oracza? W żadnym wypadku – nawet jeśli ten ostatni element wszedł na stałe do niektórych systemów, w których zamiast świata przedstawionego dostajemy narzędzia pomagające nam go wykreować zgodnie z naszymi potrzebami. Tekst Oracza zwraca zresztą uwagę na to, że nawet bez podobnego „equalizera”, różni Mistrzowie Gry mogą prowadzić ten sam system na dziesiątki różnych sposobów, decydując się podkreślać różnorodne elementy świata przedstawionego.
Druga kategoria to artykuły bardzo wyraźnie leciwe, które dają nam pewien wgląd w to, jak wyglądała scena gier fabularnych dwadzieścia lat temu. Czy można je uznać za teksty najlepsze? Cóż, być może w czasie swojej publikacji faktycznie poruszały ważkie tematy, ale dziś bardzo mocno trącą myszką. „Kobiety na Sesji” Andrzeja „Starego” Wardasa to doskonały tego przykład. Jak przyznaje Wojtek Rzadek: „ten tekst to mocny żart z piwnicznej społeczności, jaką byli dawniej erpegowcy”. Dlaczego zatem, jako żart, znalazł się w tym zbiorze? I co, z dzisiejszego punktu widzenia, wnosi do naszej wiedzy na temat erpegów? Chyba tylko tyle, że przypomina o tym, jak drzewiej bywało. O wiele bardziej praktyczny jest tekst Adama Wieczorka na temat wykorzystania komputera w Zewie Cthulhu – choć zdążyliśmy już raczej przywyknąć, że sięganie do Internetu w poszukiwaniu inspiracji i narzędzi usprawniających nasze sesje jest codziennością.
Choć same komentarze do tekstów są krótkie, nie obyło się w nich bez literówek (i to pomimo rzekomej korekty). Nie do końca też przemawiają do mnie oznaczenia na marginesach, które mają służyć za przydatne odnośniki do różnych istotnych fragmentów. Rzecz jednak w tym, że treści nie ma tu znowu tak wiele, żeby tego rodzaju odwołania były faktycznie przydane. Ale to drobiazgi. Nawet jeśli nie wszystkie zamieszczone tu artykuły uznałbym faktycznie za najlepsze, to jednak ten zbiór jest solidną dawką dobrych porad, które po dziś dzień z powodzeniem można wykorzystać na naszych sesjach i przy tworzeniu przygód.
koniec
12 sierpnia 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
Miłosz Cybowski

14 IV 2024

„Broforce” nie jest grą nową, ale lubię do niej wracać – ta brutalna platformówka nabija się z popkulturowych klisz w sposób podobny do filmowej serii „Expendables”. Robi to jednak o wiele lepiej. I zabawniej.

więcej »

Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
Miłosz Cybowski

6 IV 2024

„Dziedzictwo: Testament Diuka de Crecy” jest jedną z tych gier, które w świetnym stylu łączą ze sobą temat z mechaniką. Rozbudowa drzewa genealogicznego naszej rodziny, aranżowanie udanych mariaży i dbanie o kolejnych potomków naprawdę wciąga.

więcej »

Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
Miłosz Cybowski

17 II 2024

„Don′t Drink the Water” Matta Cuttera to solidna, nieskomplikowana przygoda, która świetnie oddaje klimat Martwych Ziem.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Tegoż autora

Przygody z literaturą
— Miłosz Cybowski

Dylematy samoświadomości
— Miłosz Cybowski

Tysiąc lat później
— Miłosz Cybowski

Europa da się lubić
— Miłosz Cybowski

Zimnowojenne kompleksy i wojskowa utopia
— Miłosz Cybowski

Powrót na „Discovery”
— Miłosz Cybowski

Odyseja kosmiczna 2001: Pisarz i Reżyser
— Miłosz Cybowski

Mniej, ale więcej
— Miłosz Cybowski

Wojenna matematyka
— Miłosz Cybowski

Innego końca świata nie będzie
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.