Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić

Przegląd prasy: Kwiecień 2003

Esensja.pl
Esensja.pl
„Arena Komiks” #9, „Mix Komiks” #3, „Przekrój” 14(3015)/2003, „Polityka”, „Sfera” #3, „Manga Mix” #9

Paweł Nurzyński

Przegląd prasy: Kwiecień 2003

„Arena Komiks” #9, „Mix Komiks” #3, „Przekrój” 14(3015)/2003, „Polityka”, „Sfera” #3, „Manga Mix” #9
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Paweł Nurzyński
Ze słownikiem w ręku albo wydawajmy Polaków
W dziewiątym numerze „Areny Komiks” pierwsze co się rzuca w oczy to brak spisu treści. Dopiero gdy go brakuje, czytelnik orientuje się jak bardzo jest on potrzebny.
Z komiksów możemy przeczytać „Świat Storoża” Olafa Ciszaka. Jest to rozczarowanie, niechlujny, nieczytelny rysunek, kadry przeładowane czernią. Pośpieszne, niestaranne liternictwo. Jakby tego było mało błędy ortograficzne. Cała masa („niewarzne”, „niepochamowaną′, „uwieżyć” – to tylko wyimek z jednej planszy). Dużo lepszy jest „Dziedzic Dunain” ze scenariuszem Michała Gałka (na podst. Grahama Mastertona) i Tomka Tomaszewskiego. To już kolejna publikacja komiksu z antologii „Piekielne wizje”. Rozumiem, że Polaków trzeba promować, ale jak tak dalej pójdzie to cały album będzie można przeczytać przed jego publikacją. „Piekło” Krzysztofa Ostrowskiego – starszy komiks, mroczny, ciekawy, można w nim wyczuć mocny wpływ Mike′a Mignoli, ale znów natykamy się na błędy („szczegółuw”, „wyczólonych”). Potrafię wybaczyć ortografy w zinach, ale w magazynie komiksowym powinno się dbać o korektę. Ponadto – Paula (za mało!), kontynuacja walki Jeża Jerzego ze smokiem, krótka historia Rebelki, oraz „Przesyłka” – pierwsza część komiksu science-fiction (cyberpunkowego?) Michała Ociesy.
Dużo lepiej niż komiksy prezentuje się publicystyka. Świetny tekst Adama Ruska o „Little Nemo”, ciekawa relacja Wojtka Birka z Angouleme. Dwa interesujące wywiady z wydawcami komiksów w Polsce: Tomkiem Kołodziejczakiem (Egmont) i Przemkiem Wróblem (Mandragora). Do tego rozmowa z Michałem Gałkiem (w wywiadzie przemianowanym na Marcina).
Jeśli prawdą jest, że w niedalekiej przyszłości czeka nas koniec „AQQ”, „Arena Komiks” wyrasta na największe pismo komiksowe w Polsce. Jednakże redakcja musi włożyć jeszcze dużo pracy, by dorównać oczekiwaniom.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Paweł Nurzyński
Mix Komix po raz trzeci
Niewiele nowego można powiedzieć o trzecim numerze. Wygląda tak samo jak poprzednie. Kontynuacja przygód Ligii Sprawiedliwych, Spidermana, Digimonów. Z nowości komiks „Lego Bionicle”. Pojawia się galeria czytelników. Aha, od następnego numeru, zgodnie z wolą czytelników powróci „Zefir” Michała „Śledzia” Śledzińskiego.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Paweł Nurzyński
Przekrojowo o komiksie
Od niedawna magazyn kulturalny „Przekrój” w miarę regularnie gości u siebie komiks. Są to zarówno same komiksy (świetne historyjki Marka Raczkowskiego), jak i publicystyka. W numerze 14 (z 6 kwietnia) możemy przeczytać ciekawy artykuł, którego głównym bohaterem jest Art Spiegelman („Maus”). Marcel Andino Velez opisuje aktualne problemy rysownika – jego bezkompromisowa krytyka polityki Georga Busha Jr. (którą zawiera w swoich rysunkach) zmusiła go do artystycznej emigracji do Europy. Tekst jest bogato ilustrowany rysunkami Spiegelmana. Można tez przeczytać jednoplanszową historię „W cieniu nieistniejących wież” – opis traumy, jaką przeżył Art Spiegelman po ataku na World Trade Center.
Właściwa kolumna komiksowa, opracowywana przez Pawła Dunina-Wąsowicza nie jest już tak ciekawa. Krytyk tym razem opisuje komiks Manary „Dwie podróże Felliniego”. Z czego pierwsza podróż to „Podróż do Tulun” a nie do Tulum (jak jest w komiksie). Ponadto trzy krótkie recenzje: „Overload” Adlera i Piątkowskiego. I znowu zgrzyt – to, że bohater komiksu „Overload” jest czarny i nazywa się tak samo jak postać z „48 stron”, wcale nie oznacza, że jest to „gościnny występ”. Recenzje „Tytus internautą” i „Erotyczne zwierzenia” nie przynoszą większych niespodzianek.
Generalnie miłe jest, że poważne pismo kulturalne dostrzegło wreszcie komiks i traktuje go jako integralny element pop kultury. Tylko, niech ci którzy piszą o komiksach czytają je nieco dokładniej.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Paweł Nurzyński
Komiksy polityczne
„Polityka” jest kolejnym pismem, do którego powoli wkracza komiks. Sztuka obrazkowa, do niedawna traktowana po macoszemu, powoli przestaje być tematem wstydliwym. Dwa kolejne numery przynoszą teksty, w których znaczącą rolę odgrywa komiks. W numerze 15 (12 kwietnia) artykuł Mariusza Czubaja „Krrrwawe dymki i zadymy”, czyli o przemocy w komiksie. Ale nie jest to bezmyślne piętnowanie komiksów, ale ciekawa analiza kilku współczesnych, polskich serii („Likwidator”, „Status 7”, „Jeż Jerzy”, „Tytus”) i próba odniesienia ich do polskiej – również brutalnej – rzeczywistości. Niestety i tu autor nie ustrzegł się pewnych błędów. Górski z „Overload” (Adler i Piątkowski mają pecha) został przemianowany na Starskiego – bohatera popularnego serialu sensacyjnego z lat 80.
Z kolei w numerze 16 (19 kwietnia) Mariusz Czubaj opisuje biblijną Apokalipsę w kulturze popularnej. Kino, literatura i… komiks właśnie. Do tekstu trafiają serie: „Trzeci Testament”, „Pielgrzym” i „Kaznodzieja”.
Pozostaje mieć nadzieję, że komiks już na stałe będzie tematem poważnej prasy, a nie tylko podczas sezonu ogórkowego.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Paweł Nurzyński
Komiksowa SFera
Trzeci numer fantastycznego magazynu „SFera” to kolejne recenzje komiksowe (pojawia się, dział znany z łam Esensji: komiks numeru), wiadomości z kraju i ze świata. Wywiad z Jerzym Szyłakiem – który powraca jako scenarzysta kilku serii komiksowych m.in.: „Obywatel w palącej potrzebie” i „Szminka”.
W związku z kinową premiera filmu „Daredevil” otrzymujemy tekst o komiksowych przygodach Śmiałka i o samym filmie. Niestety tekst filmowy skupia się jedynie na wymieniu efektów specjalnych i gadżetów, które zostały tam zaprezentowane.
Z tematów okołokomiksowych warto przeczytać tekst o grze figurkowej „Heroclix” firmy WizKids.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Paweł Nurzyński
Mix mangi?
Miło wspominam początki magazynu „Mangamix”. Prezentował wtedy różnorodną mangę, szerzej nieznaną w Polsce. W pierwszych numerach każdy mógł znaleźć komiks, który go interesował. Część serii została zamknięta („Black Jack”), część doczekała się publikacji w książeczkach („Zapiski detektywa Kindaichi”). A sam magazyn zmienił nieco styl publikowanych komiksów. Zostały w nim praktycznie same komiksy młodzieżowe i dla nastolatek. Rozumiem, że trzeba się dostosowywać do czytelnika (a wspomniana grupa jest na pewno najliczniejszym odbiorcą). Szkoda tylko, że wydawca zarzucił edukowanie swoich czytelników. Dziesiąty numer to trzy historie: „Mars” Soryo Fuyumi (ostatnia część, od kwietnia seria ukazuje się w albumach); „Card Captor Sakura” grupy Clamp (również ostatnia część – tytuł nie przypadł do gustu czytelnikom) oraz „Love Hina” Ken Akamatsu (strony komiksu ułożone w porządku japońskim).
Ponadto listy, oraz publicystyka, która przybliża czytelnikom Japonię i jej kulturę.
koniec
1 kwietnia 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niekoniecznie jasno pisane: Jedenaście lat Sodomy
Marcin Knyszyński

21 IV 2024

Większość komiksów Alejandro Jodorowsky’ego to całkowita fikcja i niczym nieskrępowana, rozbuchana fantastyka. Tym razem jednak zajmiemy się jednym z jego komiksów historycznych albo może „historycznych” – fabuła czteroczęściowej serii „Borgia” oparta jest bowiem na faktycznych postaciach i wydarzeniach, ale potraktowanych z dość dużą dezynwolturą.

więcej »

Komiksowe Top 10: Marzec 2024
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

17 IV 2024

W 24 zestawieniu najlepiej sprzedających się komiksów, opracowanym we współpracy z księgarnią Centrum Komiksu, czas się cofnął. Na liście znalazły się bowiem całkiem nowe przygody pewnych walecznych wojów z Mirmiłowa i ich smoka… Ale, o dziwo, nie na pierwszym miejscu.

więcej »

Po komiks marsz: Kwiecień 2024
Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch

11 IV 2024

Wiosna w pełni także na rynku komiksowym. Jest z czego wybierać i aż strach pomyśleć, co będzie się działo w maju.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Sierpień 2003
— Artur Długosz

Marzec 2003
— Marcin Herman, Paweł Nurzyński

Styczeń-luty 2003
— Artur Długosz, Marcin Herman, Paweł Nurzyński

Tegoż autora

Post.com.ix_ #9 (2)
— Marcin Nęcek, Paweł Nurzyński, Tomasz Sidorkiewicz

Po drugiej stronie lustra
— Paweł Nurzyński

Gangrena cywilizacji
— Paweł Nurzyński

Krótko o komiksach: Listopad 2002
— Paweł Nurzyński, Tomasz Sidorkiewicz

Krótko o komiksach: Czerwiec-lipiec 2002
— Artur Długosz, Wojciech Gołąbowski, Marcin Herman, Piotr Niemkiewicz, Paweł Nurzyński, Witold Tkaczyk, Konrad Wągrowski

Diabeł tkwi w szczegółach
— Paweł Nurzyński

Krótko o komiksach: Kwiecień 2002, cz. 2
— Paweł Nurzyński, Konrad Wągrowski

Krótko o komiksach: Marzec 2002
— Artur Długosz, Marcin Herman, Paweł Nurzyński, Konrad Wągrowski

Post.com.ix_ #9 (1)
— Paweł Nurzyński, Tomasz Sidorkiewicz

Umarła Łódź, niech żyje Warszawa!
— Paweł Nurzyński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.