Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Rok 2003 w świecie komiksu francuskiego

Esensja.pl
Esensja.pl
1 2 »
Ósmy rok z rzędu rynek komiksowy przeżywa ekspansję. W 2003 r. ukazało się 2526 książek, w tym 1730 nowości. Ogólna słaba koniunktura nie wydaje się w żaden sposób hamować jego rozwoju.

Błażej

Rok 2003 w świecie komiksu francuskiego

Ósmy rok z rzędu rynek komiksowy przeżywa ekspansję. W 2003 r. ukazało się 2526 książek, w tym 1730 nowości. Ogólna słaba koniunktura nie wydaje się w żaden sposób hamować jego rozwoju.
Ósmy rok z rzędu rynek komiksowy przeżywa ekspansję. W 2003 r. ukazało się 2526 książek, w tym 1730 nowości. Ogólna słaba koniunktura nie wydaje się w żaden sposób hamować jego rozwoju. Bardzo optymistyczne jest też to, że baza czytelnicza stopniowo odmładza się, a to głównie za sprawą coraz popularniejszych mang oraz komiksów superbohaterskich. Medium to również coraz bardziej potwierdza swoją wszechstronność: korzystając z koniunktury, może sobie pozwolić na wchodzenie na nowe pola, bliższe literaturze, esejowi i reportażowi. Szacuje się, że co dziesiąta sprzedawana książka to komiks.
Spośród owych 1730 nowości (1494 rok wcześniej)(od tej pory liczby w nawiasie oznaczają tę samą liczbę dla roku 2002- aut.), 764 (843) były wydane przez największe domy wydawnicze. Można je podzielić na pięć kategorii:
- fantastyka (w tym SF i heroic fantasy): 230 (270) tytułów, czyli 30%,
- humor: 210 (257) tytułów, czyli 27.5%,
- detektywistyczne (w tym szpiegowskie): 138 (131) tytułów, czyli 18%,
- historyczne (w tym westerny i opowieści o piratach): 119 (118) tytułów, czyli 15.5%,
- dla najmłodszych: 67 (48) tytułów, czyli 8.7%.
Odnotować należy również 27 (19) komiksów erotycznych, w znacznej części pochodzenia japońskiego. Wydawnictwa niezależne opublikowały 301 (274) albumów, co stanowi 17.4% ogółu. Mangi to aż 30% rynku i mniej więcej tyle samo obrotów, zaś komiksy amerykańskie (comics) - 8.2% produkcji.
Do tych 1730 nowych albumów (68.5% tytułów) trzeba dodać 515 (436) wznowień (20.4%), 212 (207) zbiory rysunków (8.4%) i 69 (67) książek poświęconych komiksom (2.7%). Razem - 2526 tytułów, o 322 więcej, niż rok wcześniej (wzrost o 14.6%). Dla porównania, na tym samym obszarze wydawane jest rocznie około 46 tys. książek, niezwiązanych z komiksem.
Dynamika sprzedaży opiera się w znacznym stopniu na supermarketach, gdzie można jednak zaobserwować stagnację. W wyspecjalizowanych księgarniach wciąż sprzedaje się ponad jedną trzecią wszystkich komiksów. Da się tam jednak odczuć pewne przytłoczenie ilością tytułów, która bądź co bądź wzrosła niemal trzykrotnie w ciągu ostatnich 10 lat. Należy odnotować, że sieci dystrybucji takie jak Relay, Maisons de la presse (Domy prasowe), albo ogólne księgarnie (zwykle słabo zaopatrzone), stopniowo zwiększają swoją ofertę.
842 (707) tytuły ukazały się między wrześniem i październikiem. Dla porównania, w tym samym okresie wydano ok. 1500 powieści. Najwyższy poziom sprzedaży klasycznie odnotowuje się w grudniu - tyle, ile w przeciętnym kwartale. Nie jest to łatwy okres dla wielu księgarzy, którym brakuje miejsca na półkach.
Francuskojęzyczny rynek wydawniczy przeżywa ostatnio burzliwy okres. Oficyny przechodzą z rąk do rąk, zmieniają się korporacyjne układy sił. Sektor komiksowy, ze względu na wąską specjalizację, jest stosunkowo odporny na tego typu zawirowania. Nie ominęło go jednak wiele zmian własnościowych. Niektórzy sądzą, że rozdrobnienie jest na nim wciąż zbyt duże, co będzie sprzyjać dalszym konsolidacjom. W 2003 roku liczba komiksowych wydawców zwiększyła się o 5 - do 185. Trzeba przy tym pamiętać, że jedynie 26 (23) z nich opublikowało aż 3/4 tytułów. Największe z nich to: Glénat (205 nowych tytułów, czyli 8.11% komiksowej produkcji), Soleil-Végétal Manga (184 nowe tytuły), Delcourt (174), Dargaud-Kana (147), Casterman (118), Panini (116), Tonkam (96), Dupuis (94), Pika (75), Les Humanoides Associés (64), Albin Michel (63), Lombard (60), SEEBD (59), Vents d′Ouest (56), Semic (54), La Sirene-Nucléa2 (46), J′ai Lu-Flammarion (41), Paquet (29), L′Association (26).
Nowo powstałe wydawnictwa (np. Akileos, La Boite a Bulles, Dynamite, L′Employé du moi, Esprit Livres, Humeurs, Nocturne, Theloma, Uploadgraphics) nie będą miały więc łatwego zadania, próbując odkroić dla siebie kawałek komiksowego "tortu". Aby panorama wydawnicza była kompletna, trzeba też wymienić niewielkie oficyny niezależne, których istnieje kilkadziesiąt i które razem wydały 17.4% tytułów w 2003 roku. To im zawdzięczamy odkrycie wielu talentów. Najbardziej znane to L′An 2, Atrabile, Cornélius, Le Cycliste, Drozophile, Ego comme X, FRMK, Loup, Mosquito, PLG, Psikopat, Rackham, Les Requins Marteaux, Toth, USA i Vertige Graphic.
Nakłady najpopularniejszych komiksów, wydanych w 2003 roku, są wciąż astronomiczne, chociaż nie przewyższają znacząco wyników z roku 2002. W czołówce plasują się, jak zwykle, klasycy. Podobnie, jak rok wcześniej, najwięcej sprzedano albumów Titeufa Zepa. W tym przypadku nie było nowego tomu, ale poprzednie są wciąż sprzedawane w wielkich ilościach. Drugie miejsce zajął Astérix et la rentrée gauloise. Mimo, że jest to reprint albumu z 1993 r., będący w dodatku zbiorem krótkich historyjek, to został on wydrukowany w nakładzie 1.5 miliona egzamplarzy. Trzecie miejsce zajął Blake et Mortimer (Blake i Mortimer Sente i Juillard, 600 tys.). W dalszej kolejności: le Petit Spirou (Mały Sprytek Tome i Janry, 590 tys.), Joe Bar Team (Bar2, 530 tys.), 32 décembre (32 grudnia; Bilal, 425 tys.), Boule & Bill (Verron na podst. Roby, 400 tys.), le Chat (Geluck, 300 tys.), Lanfeust de Troy (Lanfeus z Troy Arleston i Tarquin, 300 tys.), Cédric (Cedryk Cauvin i Laudec, 300 tys.), Blueberry (Giraud, 230 tys.), Litteul Kévin (Coyote, 200 tys.), Cédric & cie (praca zbiorowa, 192 tys.), les Tuniques bleues (Cauvin et Lambil, 190 tys.), Mégatchô (praca zbiorowa, 160 tys.), les Schtroumpfs (Smerfy; studio Peyo, 150 tys.) i le Troisieme testament (Trzeci testament; Dorison i Alice, 150 tys.).

Z komiksów, które miały nakłady niższe niż 150 tys. egzemplarzy, wymienić warto następujące (niektóre znane również w Polsce tytuły): le Cri du peuple T.3 (Tardi, 135 tys.), Atalante (Crisse, 100 tys.), Sambre (Yslaire, 100 tys.), Sillage (Armada; Morvan i Buchet, 100 tys.), Alpha (Mythic i Jigounov, 100 tys.), Blacksad (Diaz Canales i Guarnido, 90 tys.), Bételgeuse (Léo, 90 tys.), Wayne Shelton (Van Hamme, 80 tys.), IR$ (Desberg i Vrancken, 70 tys.), Rapaces (Drapieżcy; Dufaux i Marini, 70 tys.), Calvin et Hobbes (Watterson, 60 tys.), le Chant des Stryges (Pieśń Strzyg; Corbeyran i Guérineau, 60 tys.), le Chat du rabbin (Kot RabinaSfar, 60 tys.), Jérémiah (Hermann, 53 tys.), Bouncer (Jodorowsky i Boucq, 53 tys.).

Jest oczywiste, że nakłady nie przekładają się bezpośrednio na wyniki sprzedaży. Są to jednak liczby, których komiksowi pozazdrościć może wiele innych sektorów wydawniczych.

Duże zmiany zanotowano w dziedzinie komiksów zagranicznych. Najbardziej dynamicznie rozwija się oferta tytułów, pochodzących z Japonii i Korei. Stanowią one już blisko 30% wszystkich nowości - w 2003 roku wydano ich 521, co stanowi wzrost o 144 w stosunku do roku 2002. Rynek mangi, dotąd opanowany przez zaledwie kilka wydawnictw (np. Tonkam i Pika), staje się coraz bardziej atrakcyjny dla tradycyjnych oficyn. Można więc przeczytać mangi z np. Glénat, Dargaud, Paniniego, Flammarionu, Delcourt, Soleil i SEEBD.

Największe mangowe nakłady nie dorównują jeszcze komiksom franko-belgijskim, ale i tak nie są małe: Yu-Gi-Oh (60 tys.), Gunnm Last Order (40 tys.), Love Hina (35 tys.). To właśnie manga jest jednym z głównych czynników wzrostu ilości publikowanych nowych albumów, gdyż kolejne tomiki wydawane są w niewielkich odstępach czasu.
Niewielki wzrost odnotowano również w sektorze amerykańskich comics, których ukazało się w 2003 r. 144 (129 rok wcześniej), czyli 8.2% nowości. Zainteresowanie nimi było wydatnie zwiększone wejściem na ekrany kilku filmów: X-Men, Daredevil, Hulk, League of Extraordinary Gentlemen. Wydane też zostało 35 (27) komiksów włoskich, 14 (10) argentyńskich, 9 (13) hiszpańskich i inne - w sumie 767 tłumaczeń (586 rok wcześniej), czyli 44.3% wszystkich nowości.
Wbrew silnemu trendowi, komiksy ukazują się nie tylko w albumach. W 2003 roku 305 tytułów (17.6% nowości) było wcześniej publikowanych w prasie (269 rok wcześniej). O dziwo, boom na rynku nie przekłada się na wzrost zainteresowania komiksowymi magazynami, których istnieje 21 i wcale nie wszystkie się dobrze sprzedają. Najważniejsze z nich to Spirou, le Journal de Mickey, Picsou, Fluide Glacial, Psikopat, Tchô (40 tys. egzemplarzy miesięcznie), Lanfeust Mag (30 tys.), Vécu, l′Echo des Savanes i Ferraille. Ciekawym zjawiskiem w roku 2003 było ukazanie się numeru specjalnego nieistniejącego już dziś pisma Pilote, sprzedanego w ilości ok. 200 tys. sztuk. Aż 12 magazynów i to całkiem znaczących, m.in. Métal Hurlant, Lapin, Bang!, Shônen Collection (prepublikujący mangi, nakład: 30 tys.), jest do nabycia tylko w wyspecjalizowanych księgarniach. Do tego trzeba dodać kilka pism, zajmujących się publicystyką komiksową: Hop!, le Collectionneur de bandes dessinées, la Lettre, Sapristi, PLG, DBD i l′Avis des bulles. Jedynie nieliczne tytuły - Bo Doi, Calliope, Wizard (publikujący historie o superbohaterach) i nowopowstałe l′Année de la BD i le Virus manga - mają na tyle odwagi, by zdecydować się na dystrybucję w kioskach, domach prasowych itp. Miejmy nadzieję, że 5 nowopowstałych czasopism znajdzie sobie niszę na tym niełatwym rynku.
1 2 »

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niedzielny krytyk komiksów: Śrubełek? Głowadzik?
Marcin Osuch

28 IV 2024

Każdy smok ma swój słaby punkt ukryty pod którąś z łusek. Tak było ze Smaugiem z „Hobbita”, tak było też ze smokiem z przygód Jonki, Jonka i Kleksa. A że w przypadku tego drugiego chodziło o wentyl do pompki? Na tym polegał urok komiksów Szarloty Pawel.

więcej »

Niekoniecznie jasno pisane: Jedenaście lat Sodomy
Marcin Knyszyński

21 IV 2024

Większość komiksów Alejandro Jodorowsky’ego to całkowita fikcja i niczym nieskrępowana, rozbuchana fantastyka. Tym razem jednak zajmiemy się jednym z jego komiksów historycznych albo może „historycznych” – fabuła czteroczęściowej serii „Borgia” oparta jest bowiem na faktycznych postaciach i wydarzeniach, ale potraktowanych z dość dużą dezynwolturą.

więcej »

Komiksowe Top 10: Marzec 2024
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

17 IV 2024

W 24 zestawieniu najlepiej sprzedających się komiksów, opracowanym we współpracy z księgarnią Centrum Komiksu, czas się cofnął. Na liście znalazły się bowiem całkiem nowe przygody pewnych walecznych wojów z Mirmiłowa i ich smoka… Ale, o dziwo, nie na pierwszym miejscu.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.