Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 marca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXIV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Juan Diaz Canales, Juanjo Guarnido
‹Blacksad #6: Upadek cz.I›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBlacksad #6: Upadek cz.I
Scenariusz
Data wydania27 października 2021
RysunkiJuanjo Guarnido
PrzekładJoanna Jabłońska
Wydawca Egmont
CyklBlacksad
ISBN9788328152120
Format64s. 235x310mm
Cena49,99
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Szekspir w parku, metro w likwidacji
[Juan Diaz Canales, Juanjo Guarnido „Blacksad #6: Upadek cz.I” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Świat „Blacksada” to Ameryka wczesnych lat 50., dla niepoznaki ukryta pod ezopową maską. Choć były to czasy początku prosperity i welfare state, Guarnido w każdym tomie wyciąga coraz to inne mroczne i brudne strony. No cóż, w końcu to kryminał noir…

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Szekspir w parku, metro w likwidacji
[Juan Diaz Canales, Juanjo Guarnido „Blacksad #6: Upadek cz.I” - recenzja]

Świat „Blacksada” to Ameryka wczesnych lat 50., dla niepoznaki ukryta pod ezopową maską. Choć były to czasy początku prosperity i welfare state, Guarnido w każdym tomie wyciąga coraz to inne mroczne i brudne strony. No cóż, w końcu to kryminał noir…

Juan Diaz Canales, Juanjo Guarnido
‹Blacksad #6: Upadek cz.I›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBlacksad #6: Upadek cz.I
Scenariusz
Data wydania27 października 2021
RysunkiJuanjo Guarnido
PrzekładJoanna Jabłońska
Wydawca Egmont
CyklBlacksad
ISBN9788328152120
Format64s. 235x310mm
Cena49,99
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Cykl ten poruszał już rozmaite problemy powojennych Stanów: morderstwa na tle rasowym, korupcję, genetyczne uszkodzenia płodów, antykomunistyczny obłęd i panikę atomową. W najnowszym tomie w tle pojawia się epidemia polio – widzimy salę szpitalną zapełnioną dziećmi w tak zwanych „żelaznych płucach”1). Jednak głównym zagadnieniem jest tu plan likwidacji metra w pewnym mieście. Niewątpliwą inspiracją był „spisek antytramwajowy” z Los Angeles, kiedy to koncern samochodowy dążył praktycznie do unicestwienia transportu publicznego. Więcej samochodów to również więcej parkingów – kosztem zieleni, a protest przeciwko likwidacji skweru też widzimy w jednym z kadrów.
Na przeszkodzie tym planom stoi silna pozycja związku zawodowego… gryzoni i kretów. Czyli robotników zatrudnionych do prac pod ziemią. Jak to u Guarnido, gatunki zwierząt często odzwierciedlają ich zajęcia (wszyscy policjanci są psami), charakter (flegmatyczny żółw, pewny siebie byk) lub to, w jakim miejscu dzieje się akcja (kukawka kalifornijska i chihuahua w tomie „Amarillo”). Czasem autor robi sobie żarty, pokazując gang motocyklowy złożony z owiec lub film katastroficzny, w którym atakowi gigantycznych mrówek ma zaradzić naukowiec-mrówkojad. W „Upadku” pojawia się z kolei szop-pracz będący pucybutem.
Skoro problemem są gryzonie, to najlepiej wprowadzić do akcji łasice. A konkretnie mafię łasic, stosującą różne brudne sztuczki. Blacksad, wynajęty przez szefa związku obawiającego się zamachu na swoje życie, zostaje wplątany w intrygę sięgającą najwyższych władz miasta, a kto wie, czy nie dalej. Co ma z tym wspólnego Szekspir w parku2)? Czemu spektakle teatralne przeszkadzają burmistrzowi i w jaki sposób są powiązane z intrygą dotyczącą metra?
„Strona graficzna jest przepiękna i dopracowana w najdrobniejszych szczegółach” to zdanie, które po prostu musi pojawić się w recenzji każdego tomu tego komiksu. Guarnido potrafi narysować dosłownie wszystko, od tańca po bójkę, oddać dowolny stan emocjonalny i w dodatku używa tradycyjnej metody kolorowania. Sceny z jego dzieł niejeden raz trafiały do naszego cyklu „Kadr, który…”. W albumie „Upadek” dodatkowym smaczkiem jest kadr będący dokładną kopią obrazu Edwarda Hoppera, ikony amerykańskiego malarstwa3).
koniec
29 listopada 2021
1) W latach 40. i 50. przez Stany przetoczyły się dwie epidemie polio, wywołując przerażenie, głównie ze względu na błyskawiczny postęp choroby: między pierwszymi objawami a paraliżem mijało nieraz zaledwie kilka godzin. Chorzy z całkowitym porażeniem mięśni nie byli w stanie oddychać bez specjalnej maszyny. 2) W naszej rzeczywistości te darmowe spektakle miały swój początek w 1954 roku w Nowym Jorku i trwają do dzisiaj, rozprzestrzeniwszy się w międzyczasie na inne miasta USA. 3) „Nighthawks”, w polskiej wersji „Nocne marki”, namalowany w 1942 roku.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o komiksach: Coś tu nie wyszło
Dagmara Trembicka-Brzozowska

22 III 2023

Tak jak „Bękarty” dały nadzieję na lekką poprawę, tak „Łzy Hel” przywracają „Thorgala. Młodzieńcze lata” do poziomu serii jedynie odcinającej kupony. A szkoda.

więcej »

Myślenie życzeniowe
Miłosz Cybowski

21 III 2023

Gdyby B. Dave Walters, scenarzysta „Zaćmionego życzenia”, poświęcił równie wiele czasu na zbudowanie spójnej fabuły, co Tess Fowler na rysowanie rudych loków jednej z bohaterek, być może mielibyśmy do czynienia z komiksem wartym uwagi.

więcej »

Dużo kobiet!
Marcin Knyszyński

20 III 2023

Joe Kelly ukształtował Deadpoola w latach dziewięćdziesiątych – mieliśmy okazję czytać jego scenariusze aż w pięciu pierwszych tomach „Deadpool Classic”. Tom szósty zebrał odcinki Christophera Priesta, poprowadzone trochę inaczej – i w moim odczuciu lepiej. A teraz tom siódmy – pisze kolejny scenarzysta, Jimmy Palmiotti.

więcej »

Polecamy

Kurde blaszka!

Niekoniecznie jasno pisane:

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zielone koszmary
— Marcin Knyszyński

To jest Sparta!!!
— Marcin Knyszyński

Między złotem a srebrem
— Marcin Knyszyński

Ten, którego nadejście zauważasz
— Marcin Knyszyński

Samotni wśród bliskich
— Marcin Knyszyński

Gdy zło zwycięża…
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Odbicie w lustrze
— Paweł Ciołkiewicz

Esensja czyta dymki: Styczeń 2018 (2)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Każda piękna kobieta musi być kotką
— Agnieszka Szady

Muzyka i maski
— Agnieszka Szady

Trzy spojrzenia na tom trzeci
— Wojciech Gołąbowski, Agnieszka Szady, Robert Wyrzykowski

Blacksad: Lepsze niż ciepłe bułeczki
— Artur Długosz

Krótko o komiksach: Styczeń 2002
— Marcin Herman, Paweł Nurzyński

Tegoż autora

Coperdzikon
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Oko podarowane przez wilka
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dżungla w browarze i burza w bramie…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Malarka na walizkach
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Stawka większa niż qilin
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

„Patrzcie! On ma głowę pana Mifune!”
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Piękna-chan i Bestia-kun
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Hej ho, przez dżunglę by się szło
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Osobno, ale razem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Magiczny matriarchat małomiasteczkowy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.