Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Juan Diaz Canales, Juanjo Guarnido
‹Blacksad #6: Upadek cz.I›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBlacksad #6: Upadek cz.I
Scenariusz
Data wydania27 października 2021
RysunkiJuanjo Guarnido
PrzekładJoanna Jabłońska
Wydawca Egmont
CyklBlacksad
ISBN9788328152120
Format64s. 235x310mm
Cena49,99
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Szekspir w parku, metro w likwidacji
[Juan Diaz Canales, Juanjo Guarnido „Blacksad #6: Upadek cz.I” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Świat „Blacksada” to Ameryka wczesnych lat 50., dla niepoznaki ukryta pod ezopową maską. Choć były to czasy początku prosperity i welfare state, Guarnido w każdym tomie wyciąga coraz to inne mroczne i brudne strony. No cóż, w końcu to kryminał noir…

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Szekspir w parku, metro w likwidacji
[Juan Diaz Canales, Juanjo Guarnido „Blacksad #6: Upadek cz.I” - recenzja]

Świat „Blacksada” to Ameryka wczesnych lat 50., dla niepoznaki ukryta pod ezopową maską. Choć były to czasy początku prosperity i welfare state, Guarnido w każdym tomie wyciąga coraz to inne mroczne i brudne strony. No cóż, w końcu to kryminał noir…

Juan Diaz Canales, Juanjo Guarnido
‹Blacksad #6: Upadek cz.I›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBlacksad #6: Upadek cz.I
Scenariusz
Data wydania27 października 2021
RysunkiJuanjo Guarnido
PrzekładJoanna Jabłońska
Wydawca Egmont
CyklBlacksad
ISBN9788328152120
Format64s. 235x310mm
Cena49,99
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Cykl ten poruszał już rozmaite problemy powojennych Stanów: morderstwa na tle rasowym, korupcję, genetyczne uszkodzenia płodów, antykomunistyczny obłęd i panikę atomową. W najnowszym tomie w tle pojawia się epidemia polio – widzimy salę szpitalną zapełnioną dziećmi w tak zwanych „żelaznych płucach”1). Jednak głównym zagadnieniem jest tu plan likwidacji metra w pewnym mieście. Niewątpliwą inspiracją był „spisek antytramwajowy” z Los Angeles, kiedy to koncern samochodowy dążył praktycznie do unicestwienia transportu publicznego. Więcej samochodów to również więcej parkingów – kosztem zieleni, a protest przeciwko likwidacji skweru też widzimy w jednym z kadrów.
Na przeszkodzie tym planom stoi silna pozycja związku zawodowego… gryzoni i kretów. Czyli robotników zatrudnionych do prac pod ziemią. Jak to u Guarnido, gatunki zwierząt często odzwierciedlają ich zajęcia (wszyscy policjanci są psami), charakter (flegmatyczny żółw, pewny siebie byk) lub to, w jakim miejscu dzieje się akcja (kukawka kalifornijska i chihuahua w tomie „Amarillo”). Czasem autor robi sobie żarty, pokazując gang motocyklowy złożony z owiec lub film katastroficzny, w którym atakowi gigantycznych mrówek ma zaradzić naukowiec-mrówkojad. W „Upadku” pojawia się z kolei szop-pracz będący pucybutem.
Skoro problemem są gryzonie, to najlepiej wprowadzić do akcji łasice. A konkretnie mafię łasic, stosującą różne brudne sztuczki. Blacksad, wynajęty przez szefa związku obawiającego się zamachu na swoje życie, zostaje wplątany w intrygę sięgającą najwyższych władz miasta, a kto wie, czy nie dalej. Co ma z tym wspólnego Szekspir w parku2)? Czemu spektakle teatralne przeszkadzają burmistrzowi i w jaki sposób są powiązane z intrygą dotyczącą metra?
„Strona graficzna jest przepiękna i dopracowana w najdrobniejszych szczegółach” to zdanie, które po prostu musi pojawić się w recenzji każdego tomu tego komiksu. Guarnido potrafi narysować dosłownie wszystko, od tańca po bójkę, oddać dowolny stan emocjonalny i w dodatku używa tradycyjnej metody kolorowania. Sceny z jego dzieł niejeden raz trafiały do naszego cyklu „Kadr, który…”. W albumie „Upadek” dodatkowym smaczkiem jest kadr będący dokładną kopią obrazu Edwarda Hoppera, ikony amerykańskiego malarstwa3).
koniec
29 listopada 2021
1) W latach 40. i 50. przez Stany przetoczyły się dwie epidemie polio, wywołując przerażenie, głównie ze względu na błyskawiczny postęp choroby: między pierwszymi objawami a paraliżem mijało nieraz zaledwie kilka godzin. Chorzy z całkowitym porażeniem mięśni nie byli w stanie oddychać bez specjalnej maszyny. 2) W naszej rzeczywistości te darmowe spektakle miały swój początek w 1954 roku w Nowym Jorku i trwają do dzisiaj, rozprzestrzeniwszy się w międzyczasie na inne miasta USA. 3) „Nighthawks”, w polskiej wersji „Nocne marki”, namalowany w 1942 roku.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Odbicie w lustrze
— Paweł Ciołkiewicz

Esensja czyta dymki: Styczeń 2018 (2)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Każda piękna kobieta musi być kotką
— Agnieszka Szady

Muzyka i maski
— Agnieszka Szady

Trzy spojrzenia na tom trzeci
— Wojciech Gołąbowski, Agnieszka Szady, Robert Wyrzykowski

Blacksad: Lepsze niż ciepłe bułeczki
— Artur Długosz

Krótko o komiksach: Styczeń 2002
— Marcin Herman, Paweł Nurzyński

Tegoż autora

I gwiazdka z nieba nie pomoże, kiedy brak natchnienia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tajemnica beczki z solą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Serializacja MCU
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Od Lukrecji Borgii do bitew kosmicznych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Półelfi łotrzyk w kanale burzowym
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zwariowane studentki znów atakują
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Transformersy w krainie kucyków?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Płomykówki i gadzinówki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jedyna nadzieja w lisiczce?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ken odkrywa patriarchat, czyli bunt postaci drugoplanowych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.