Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Alain Ayroles, Juanjo Guarnido
‹Indyjska włóczęga›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIndyjska włóczęga
Scenariusz
Data wydania29 kwietnia 2020
RysunkiJuanjo Guarnido
PrzekładErnest Kacperski
Wydawca Egmont
CyklPlansze Europy
ISBN9788328198180
Format160s. 245x332mm
Cena99,99
Gatunekhistoryczny, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Odbicie w lustrze
[Alain Ayroles, Juanjo Guarnido „Indyjska włóczęga” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nic nie jest tym, czym się wydaje. Rzeczywistość miesza się z fikcją, a kłamstwo zamienia się w prawdę. Opowieść snuta przez Don Pablosa o podróży przez południowoamerykańskie ostępy rozpala wyobraźnię poszukiwaczy złota śniących o mitycznym Eldorado. Czy jednak ta kraina faktycznie istnieje? A może jest tylko złudzeniem?

Paweł Ciołkiewicz

Odbicie w lustrze
[Alain Ayroles, Juanjo Guarnido „Indyjska włóczęga” - recenzja]

Nic nie jest tym, czym się wydaje. Rzeczywistość miesza się z fikcją, a kłamstwo zamienia się w prawdę. Opowieść snuta przez Don Pablosa o podróży przez południowoamerykańskie ostępy rozpala wyobraźnię poszukiwaczy złota śniących o mitycznym Eldorado. Czy jednak ta kraina faktycznie istnieje? A może jest tylko złudzeniem?

Alain Ayroles, Juanjo Guarnido
‹Indyjska włóczęga›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIndyjska włóczęga
Scenariusz
Data wydania29 kwietnia 2020
RysunkiJuanjo Guarnido
PrzekładErnest Kacperski
Wydawca Egmont
CyklPlansze Europy
ISBN9788328198180
Format160s. 245x332mm
Cena99,99
Gatunekhistoryczny, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Komiks Alaina Ayrolesa i Juanjo Guarnido ma dwa źródła inspiracji. Pierwszym jest opowieść żyjącego na przełomie szesnastego i siedemnastego wieku hiszpańskiego pisarza Francisco Gomeza de Quevedo y Villegasa „Żywot młodzika niepoczciwego” opublikowana w 1626 roku, natomiast drugim – sławny obraz Diego Velazqueza „Las Meninas”, namalowany w 1656 roku. Akcja komiksu obejmuje trzydzieści lat, jakie upłynęło pomiędzy powstaniem tych dzieł, bowiem opowieść w nim zawarta ma stanowić kontynuację przygód bohatera z kart wspomnianej książki. I od razu trzeba podkreślić, że jest to kontynuacja wspaniała. Scenarzysta w finezją snuje historię hiszpańskiego łotrzyka raz po raz myląc tropy i wyprowadzając czytelnika na manowce, natomiast rysownik przedstawia to wszystko w piękny sposób za pomocą malowanych akwarelami obrazów.
Opowieść składa się z trzech części, które można potraktować jako elementy dialektycznego ujęcia rzeczywistości – teza, antyteza i synteza. Najpierw poznajemy zatem historię Don Pablosa z Segovii, który podczas tortur ujawnia swoją przeszłość i wyjawia sekret mapy wskazującej ukryty skarb. Przesłuchanie prowadzi królewski alguacil w zamku w Cuzco, w którym gromadzone jest srebro ze wszystkich złóż w Kordylierach, zanim wyruszy w podróż na hiszpański dwór. Don Pablos opowiada strażnikowi królewskiego srebra o swoim życiu, o tym jak trafił do Nowego Świata w poszukiwaniu lepszego życia i – oczywiście – złota. Przyciągnęło go mityczne Eldorado, którego wizję roztacza teraz przed alguacilem. Jego opowieść jest na tyle wiarygodna, że strażnik na czele grupy żołnierzy wyrusza na poszukiwania. W drugiej i trzeciej części ta historia zyskuje nowe wymiary i zaskakujące rozwinięcia. Alain Ayroles jak na prawdziwego pisarza przystało kłamie jak najęty raz po raz myląc tropy i czyniąc lekturę komiksu przygodą nie mniej fascynującą, od tych, jakie przypadły w udziale bohaterowi komiksu.
Na wysokości zadania staje również rysownik. Juanjo Guarnido, znany chociażby z rysunków w serii „Blacksad” tworzy przepiękne, akwarelowe obrazy. Jego krajobrazy, wnętrza i postacie są przedstawione w doskonały sposób. Malarska stylistyka w żaden sposób nie zmniejsza niezwykłej dynamiki i ekspresji. Efektowne kadrowanie sprawia, że opowieść ma bardzo żywiołowy charakter. Warto zwrócić również uwagę na okładkę utrzymaną stylistyce siedemnastowiecznych portretów, co w kontekście samej opowieści ma kluczowe znaczenie. Malarstwo zresztą jest, obok literatury jednym z ważniejszych układów odniesienia dla twórców. Spójrzmy chociażby na wspomniany powyżej obraz Diego Velazqueza.
Odniesienie do „Las Meninas” trudno uznać za przypadkowe. Ten obraz jest chyba jednym z najczęściej analizowanych dzieł sztuki. Szczegółowa analiza sporządzona przez Michela Foucaulta i umieszczona na początku jego książki „Słowa i rzeczy” jest być może najsłynniejszą w humanistyce, ale z punktu widzenia niniejszych uwag szczególnie cenne są spostrzeżenia Daniela Arasse. W książce „Nic nie widać” dowodzi on mianowicie, że Velazquez realizując zamówienie króla Filipa IV na portret, stworzył… całkowicie fikcyjną scenę. Według autora nadworny malarz króla Hiszpanii nigdy nie malował podwójnego portretu króla i królowej otoczony królewską rodziną i dworzanami, zatem cała scenka przedstawiająca taki moment jest wymyślona. W konsekwencji odbicie królewskiej pary w lustrze przedstawionym na obrazie mające sugerować ich obecność, ukazuje jedynie, że „obecność króla i królowej jest nie do potwierdzenia”. To właśnie owo odbicie jest decydującym dowodem na nieobecność króla.
„Indyjska włóczęga” to doskonała okazja do tego by pogrążyć się w fascynującej, łotrzykowskiej historii, w której prawda i fałsz nieustannie się ze sobą przenikają. Różne wersje zdarzeń zmieniają się jak w kalejdoskopie. Do samego końca nie wiemy, kto tu jest kim i czyja wersja jest prawdziwa. Mało tego, w gruncie rzeczy sami nie wiemy, kto do nas mówi i czy przypadkiem my sami nie stajemy się ofiarami wybujałej wyobraźni narratora. W finale twórcy idą na całość i oferują taki zwrot akcji, którego nikt chyba nie będzie się spodziewał. No, może tylko ci, którzy znają analizy Daniela Arasse.
koniec
14 maja 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Santorini, wyspa ognia
Konrad Wągrowski

24 X 2021

Dwuczęściowa „Zagłada Atlantydy” Zbigniewa Kasprzaka dopełnia nieoficjalną trylogię komiksów fantastycznych tego rysownika z drugiej połowy lat 80.

więcej »

Zielona skóra, w której żyje
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

23 X 2021

Jak na postać, która istnieje od zarania Marvela, Hulk nie miał w naszym kraju szczęścia do publikacji. Teraz jest szansa, by sytuacja ta się zmieniła, a to za sprawą wydawnictwa Egmont i pierwszego tomu serii „Nieśmiertelny Hulk”.

więcej »

Krótko o komiksach: Proszę państwa, oto miś
Agnieszka ‘Achika’ Szady

22 X 2021

Miś jest bardzo grzeczny dziś… albowiem na ogół jest amerykańskim licealistą, który tylko czasem przemienia się w zielone zwierzęta. Dlaczego zielone, tego komiks „Beast Boy” nie tłumaczy.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja czyta dymki: Styczeń 2018 (2)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Każda piękna kobieta musi być kotką
— Agnieszka Szady

Muzyka i maski
— Agnieszka Szady

Trzy spojrzenia na tom trzeci
— Wojciech Gołąbowski, Agnieszka Szady, Robert Wyrzykowski

Blacksad: Lepsze niż ciepłe bułeczki
— Artur Długosz

Krótko o komiksach: Styczeń 2002
— Marcin Herman, Paweł Nurzyński

Tegoż autora

Broń masowego rażenia
— Paweł Ciołkiewicz

Przestępcą jest…
— Paweł Ciołkiewicz

Gdzie dwóch się bije…
— Paweł Ciołkiewicz

Pożegnanie z matką
— Paweł Ciołkiewicz

Bohater o tysiącu twarzy
— Paweł Ciołkiewicz

W zdrowym ciele, zdrowy duch?
— Paweł Ciołkiewicz

Świat na opak?
— Paweł Ciołkiewicz

Miłość i zdrada
— Paweł Ciołkiewicz

Moje kolejne honorarium
— Paweł Ciołkiewicz

Sztuka dla sztuki
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.