Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Bertrand Galic, Roger Vidal
‹Fukushima›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFukushima
Scenariusz
Data wydania29 września 2023
RysunkiRoger Vidal
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Non Stop Comics
ISBN9788382305029
Format128s. 210x285 mm
Cena72,90
Gatunekhistoryczny, popularnonaukowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Od środka
[Bertrand Galic, Roger Vidal „Fukushima” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Non Stop Comics tym razem proponuje komiks naprawdę mało rozrywkowy, ale za to w całkiem ciekawy sposób popularyzujący wiedzę na temat najgroźniejszej awarii elektrowni atomowej w dwudziestym pierwszym wieku. Dwanaście lat temu przyroda po raz kolejny uświadomiła ludziom, że nie są w stanie jej okiełznać.

Marcin Knyszyński

Od środka
[Bertrand Galic, Roger Vidal „Fukushima” - recenzja]

Non Stop Comics tym razem proponuje komiks naprawdę mało rozrywkowy, ale za to w całkiem ciekawy sposób popularyzujący wiedzę na temat najgroźniejszej awarii elektrowni atomowej w dwudziestym pierwszym wieku. Dwanaście lat temu przyroda po raz kolejny uświadomiła ludziom, że nie są w stanie jej okiełznać.

Bertrand Galic, Roger Vidal
‹Fukushima›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFukushima
Scenariusz
Data wydania29 września 2023
RysunkiRoger Vidal
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Non Stop Comics
ISBN9788382305029
Format128s. 210x285 mm
Cena72,90
Gatunekhistoryczny, popularnonaukowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
11 marca 2011 roku w odległości około stu kilometrów na wschód od wybrzeży Honsiu zatrzęsło się dno oceanu. I to nie byle jak – odnotowano wstrząsy o sile dziewięciu stopni w skali Richtera, które wywołały potężne tsunami. Energia sejsmiczna i fala wody uderzyły w Japonię z niewyobrażalną siłą – ucierpiała między innymi elektrownia atomowa Fukushima nr 1, jedna z największych w kraju. Woda zalała generatory awaryjne służące do chłodzenia sześciu pracujących reaktorów – rdzenie aż trzech uległy stopieniu. Padło zasilanie, a kierownictwo elektrowni ogłosiło „pierwszy stopień zagrożenia”. Gdy inni ludzie walczyli z żywiołem o własne życie i dobytek, pracownicy Fukushimy musieli zmierzyć się z jeszcze większym niebezpieczeństwem.
Francuski scenarzysta, Bertrand Galic, przenosi nas cztery miesiące w przyszłość od tych wydarzeń – w lipcu 2011 roku specjalna komisja śledcza przesłuchuje dyrektora Fukushimy, Masao Yoshidę, odpowiedzialnego za pracę elektrowni podczas feralnego marca. Cały świat patrzy na Japonię i zastanawia się, czy wyciągnięte będą jakieś wnioski z tej tragedii i czy można będzie ustrzec się podobnych rzeczy w przyszłości. Yoshida relacjonuje wydarzenia pierwszych pięciu dni po trzęsieniu ziemi i nie chce niczego zamiatać pod dywan. Mówi, jak było.
Autor oparł scenariusz przede wszystkim na doskonale udokumentowanych zeznaniach Yoshidy, ale wsparł się również specjalistycznymi lekturami i skorzystał z pomocy profesjonalistów. Jak sam powiedział w jednym z wywiadów, ten scenariusz napisała sama rzeczywistość – Galic starał się oddać przebieg wydarzeń tak wiernie, jak to tylko możliwe. Czasem musiał się domyślać, ale głównie rzeczy mętnie opisywanych przez ludzi z TEPCO – gigantycznego, japońskiego koncernu technologicznego, w którego rękach pozostawała elektrownia Fukushima. Najważniejszym celem Galica było jednak pokazanie, jak wyglądała walka z zagrożeniem z punktu widzenia ludzi zamkniętych w elektrowni. Od środka, z pierwszej ręki, a nie poprzez mimowolne filtry nałożone przez reporterów z zewnątrz, którzy często nie mają po prostu odpowiedniej wiedzy i doświadczenia potrzebnych do rzetelnej relacji tego typu wydarzeń.
Swoje trzy grosze dokłada też rysownik, Roger Vidal. Sucha, obojętna, reporterska narracja Galica spotęgowana jest zimnym, beznamiętnym kadrowaniem Vidala. Obrazki spod linijki, ekspresja jak na Wikipedii, emocje jak na grzybach – tylko czasem na dwustronicowych splashach mamy jakąś eksplozję. Realizm scenograficzny wysokiej klasy – włoski grafik musiał zrobić niesamowity research, zanim siadł do rysowania. Na dodatek na samym końcu komiksu znajdziemy całą masę informacji na temat awarii. Plan wydarzeń godzina po godzinie, plan sytuacyjny, objaśnienia techniczne – niemal encyklopedyczna, fachowa terminologia. To nie jest komiks do czytania w przerwach między domowymi obowiązkami – to jest raczej ilustrowana relacja z miejsca zdarzenia.
Przeczytałem, przymknąłem oko na pojawiający się czasem patos, wczytałem się w materiały dodatkowe i oceniam całość w miarę pozytywnie. Tylko że nie widzę wśród zadań medium komiksowego tego, co zaplanował Galic – a przynajmniej tak sobie projektuję rolę komiksu. Bo jednak długi felieton, artykuł czy relacja z przesłuchania byłyby tu lepszym rozwiązaniem.
koniec
15 października 2023

Komentarze

15 X 2023   11:06:17

Nie wiem, czy ukazał się w Polsce, ale poleciłbym:
"Guardian of Fukushima"
Scenariusz: Fabien Grolleau
Rysownik: Ewen Blain

Również na faktach, ale bardziej przypomina reportaż z życia jednego z tych, co pozostali na terenach zagrożonych skażeniem.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kraina bez gwiazd
Marcin Osuch

29 IV 2024

Wydana nakładem oficyny Lost in Time „Arka” to udany miks twardego SF z elementami horroru i socjologicznego thrillera. Początek jest bardzo dobry i na szczęście nie najgorsze jest zakończenie.

więcej »

Zupełnie jak nie trykoty
Dagmara Trembicka-Brzozowska

28 IV 2024

Ten album to taka „przejściówka” – rozpoczyna się sceną z „Wojen nieskończoności”, a akcja znajduje się najwyraźniej gdzieś przed albumem „King In Black”, w Polsce jak na razie nie wydanym, oraz późniejszymi komiksami m.in. z cyklu „Wojna światów” czy z Thorem w roli głównej. I jakkolwiek fabuła jest dość przeciętna, to jednak jest w „Czarnym” parę rzeczy wartych zobaczenia.

więcej »

Palec z artretyzmem na cynglu
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

27 IV 2024

„Torpedo 1972” to powrót po latach Luca Torelliego, niegdyś twardziela i zabijaki, a dziś… w sumie też zabijaki, ale o wiele bardziej zramolałego.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Beznadziejna piątka
— Marcin Knyszyński

Oto koniec znanego nam świata
— Marcin Knyszyński

Miecze i sandały
— Marcin Knyszyński

Z rodzynkami, czy bez?
— Marcin Knyszyński

Hola, hola, panie Straczynski!
— Marcin Knyszyński

Żadna dziura nie jest dość głęboka
— Marcin Knyszyński

Uczta ekstremalna
— Marcin Knyszyński

Straczynski Odnowiciel
— Marcin Knyszyński

Cztery wywiady, coś tam pomiędzy i pogrzeb
— Marcin Knyszyński

Bez emocji
— Marcin Knyszyński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.