Zabić powieśćJanusz A. Urbanowicz Mnóstwo czasu spędzam w pociągach. Polskie wydanie „Zodiaca” nabyłem w przelocie do pośpiesznego, gdzie zadomowiwszy się w pozycji stojącej w przestronnym korytarzu rozpocząłem lekturę. Po dwóch stronach wyciągnąłem z zestawu alarmowego ołówek i zacząłem robić to, czego nie zrobił wydawca. Później w pociągu zgasło światło; kontynuowałem przy latarce. Ktoś to musiał zrobić.
Janusz A. UrbanowiczZabić powieśćMnóstwo czasu spędzam w pociągach. Polskie wydanie „Zodiaca” nabyłem w przelocie do pośpiesznego, gdzie zadomowiwszy się w pozycji stojącej w przestronnym korytarzu rozpocząłem lekturę. Po dwóch stronach wyciągnąłem z zestawu alarmowego ołówek i zacząłem robić to, czego nie zrobił wydawca. Później w pociągu zgasło światło; kontynuowałem przy latarce. Ktoś to musiał zrobić.
Wyszukaj / Kup To, czyli redakcję merytoryczną i językową. W książce tej jest podane nazwisko redaktora: Piotr Rumakowski. Człowiek ten popełniła przestępstwo wyłudzenia. Zodiac został bowiem wydany bez jakiejkolwiek redakcji językowej czy też weryfikacji tłumaczenia. Akcja książki toczy się wokół skażenia środowiska przez substancje z rodziny polichlorobifenyli (PCB). W polskim tłumaczeniu są one nazywane freonem; freony to zupełnie inna rodzina związków, fluorowęglowodory. Można by to było odpuścić, gdyby dookoła PCB, i ich właściwości chemicznych, nie obracała się akcja książki. Ale się obraca, niestety. No ale kogo to obchodzi. Dalej, w jednym miejscu jest Straż Przybrzeżna, akapit dalej mamy Coast Guard. Cheerleaderki zamiast majoretek. Komputer w biurze ma prostownik, a nie zasilacz. Zgrupowanie zamiast skupienia (trafień z pistoletu). I tak dalej i tak dalej (na życzenie służę moim pokreślonym egzemplarzem). Paradoksalnie, tłumaczenie nieźle oddaje potoczny styl narracji oryginału. Wewnętrzny głos Sangamona Taylora, Toksycznego Spidermana jest swobodny, miejscami popadający w wulgarność. Wielka szkoda, że wydawca nie dołożył większej staranności. Zodiac nie jest może wiekopomnym dziełem literatury, ale jest książką wartą czytania z przyjemnością. Niechlujne językowo wydanie skutecznie to uniemożliwia. 1 maja 2002 |
Czy „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya, powieść, której tytuł wykorzystałem dla stworzenia nazwy niniejszego cyklu, oraz ikoniczna „1984” George’a Orwella bazują po części na pomysłach z „After 12.000 Years”, jednej z pierwszych amerykańskich antyutopii?
więcej »Kontynuując omawianie książek SF roku 2021, przedstawiam tym razem thriller wyróżniony najważniejszą nagrodą niemieckojęzycznego fandomu. Dla kontrastu przeciwstawiam mu wydawnictwo jednego z mniej doświadczonych autorów, którego pierwsza powieść pojawiła się na rynku przed zaledwie dwu laty.
więcej »Science fiction bliskiego zasięgu to popularna odmiana gatunku, łącząca zazwyczaj fantastykę z elementami powieści sensacyjnej lub kryminalnej. W poniższych przykładach chodzi o walkę ze skutkami zmian klimatycznych oraz o demontaż demokracji poprzez manipulacje opinią publiczną – w Niemczech to ostatnio gorąco dyskutowane tematy.
więcej »Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner
Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner
Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner
Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner
Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner
Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner
Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner
Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner
Pokolenie GNU. Kim jest Neal Stephenson?
— Janusz A. Urbanowicz
Poradnik myślącego ekologa
— Eryk Remiezowicz
Barok w pigułce
— Kamil Armacki
Read me?
— Daniel Markiewicz
Siła spokoju
— Daniel Markiewicz
Esensja czyta: Grudzień 2009
— Jędrzej Burszta, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Marcin T.P. Łuczyński, Daniel Markiewicz, Beatrycze Nowicka, Monika Twardowska-Wągrowska, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski
Teologia Matrixa
— Michał Foerster
Środek, co rumieńców nabiera
— Michał R. Wiśniewski
Zimny początek
— Eryk Remiezowicz
Rozszyfrować świat
— Eryk Remiezowicz
Techno-thriller
— Janusz A. Urbanowicz
Ramota
— Janusz A. Urbanowicz
Loser fiction
— Janusz A. Urbanowicz
Kryminał czarny jak węgiel
— Eryk Remiezowicz, Janusz A. Urbanowicz
Postludzkość w świętym gaju
— Janusz A. Urbanowicz
Nie ma wody na pustyni
— Janusz A. Urbanowicz
O jedną planetę za daleko
— Janusz A. Urbanowicz
Inna wojna
— Janusz A. Urbanowicz
Si vi pacem, para bellum
— Janusz A. Urbanowicz
Dwie połowy Dukaja
— Wojciech Gołąbowski, Eryk Remiezowicz, Janusz A. Urbanowicz
Pokolenie GNU. Kim jest Neal Stephenson?
— Janusz A. Urbanowicz