Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

W.E.B. Griffin
‹Ofiara›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOfiara
Tytuł oryginalnyThe Victim
Data wydania26 lutego 2008
Autor
PrzekładEwa Wojtczak
Wydawca Zysk i S-ka
CyklOdznaka honoru
ISBN978-83-7506-170-3
Format424s. 125×195mm
Cena32,—
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Pociągowa powieść werbunkowa
[W.E.B. Griffin „Ofiara” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Powieści kryminalne zazwyczaj ukazują realia pracy policjantów. U niewielu jednak autorów zagadka kryminalna, postać głównego bohatera czy sceneria wydarzeń służą jedynie za pretekst do ich skrupulatnego opisania.

Wojciech Woźniak

Pociągowa powieść werbunkowa
[W.E.B. Griffin „Ofiara” - recenzja]

Powieści kryminalne zazwyczaj ukazują realia pracy policjantów. U niewielu jednak autorów zagadka kryminalna, postać głównego bohatera czy sceneria wydarzeń służą jedynie za pretekst do ich skrupulatnego opisania.

W.E.B. Griffin
‹Ofiara›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOfiara
Tytuł oryginalnyThe Victim
Data wydania26 lutego 2008
Autor
PrzekładEwa Wojtczak
Wydawca Zysk i S-ka
CyklOdznaka honoru
ISBN978-83-7506-170-3
Format424s. 125×195mm
Cena32,—
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
William Edmund Butterworth III alias W.E.B. Griffin to jeden z najpłodniejszych amerykańskich autorów powieści osadzonych w realiach amerykańskiej armii, wywiadu lub policji w różnych okresach historii XX wieku. „Ofiara” to trzecia z dziesięciu książek serii „Odznaka honoru”, której bohaterami są filadelfijscy policjanci. Powieści Griffina słyną z precyzyjnego odwzorowania realiów pracy i życia codziennego amerykańskich służb mundurowych. Realizm jest efektem wieloletniej służby autora w armii oraz posiadania szerokich kontaktów w innych formacjach. Seria o filadelfijskich gliniarzach jest klasycznym przykładem powieści typu „procedural”, modus operandi policji jest tu tyleż ważne co sama fabuła albo doświadczenia i przeżycia bohaterów. Organizacyjna struktura policji, wynikające z niej komplikacje, procedury dotyczące prowadzenia śledztw, wewnętrzne tarcia i konflikty, w tym ingerujące w działania śledczych polityka i media, to podstawowe tematy książek Griffina. Inną jego manierą jest detaliczny opis każdej z wprowadzanych na scenę postaci, z przybliżeniem czytelnikowi nie tylko jej biografii, a niekiedy biografii jej przodków, ale także wyglądu i łopatologicznie opisanych cech charakteru.
Wszystkie te elementy znajdziemy w „Ofierze”, powieści toczącej się w Filadelfii lat 70. Sprawa morderstwa jednego z mafijnych żołnierzy oraz postrzelenia młodej dziewczyny, która była świadkiem, jest tylko pretekstem do zaprezentowania wiedzy autora o niuansach pracy policyjnej oraz wprowadzenia na scenę kilkudziesięciu postaci – tak policjantów, jak i postaci ze śmietanki towarzyskiej Filadelfii, których znaczenie dla rozwoju akcji jest niekiedy żadne, a których szczegółowe dossier mamy podane w dość suchej, acz niekoniecznie lapidarnej formie.
Perypetie i przeżycia głównego bohatera, niedoświadczonego, ale obiecującego policjanta Matta Payne’a, zostały tak naprawdę przytłoczone ogromem detali i biograficznych notek, którymi zasypuje nas autor. Akcja wydaje się być tylko pretekstem dla niekończącego się briefingu dotyczącego różnych uwarunkowań pracy policjantów, którzy z bardzo nielicznymi wyjątkami są ludźmi porządnymi, uczciwymi, oddanymi swojej służbie i obywatelom Filadelfii. Opis trudu i znoju policyjnej harówki również koniec końców pokazuje, że system ten działa i się sprawdza ku chwale policji i korzyści obywateli, nawet jeżeli czasem wymusza drogę przez pewne moralne kompromisy, czyli np. paktowanie z mafiosami. W sumie zbliża to jednak powieść Griffina do werbunkowej agitki. Do najmocniejszych punktów opowieści należą ciekawie z dzisiejszej perspektywy opisane realia lat 70. oraz fragmenty ukazujące obraz skomplikowanej i nieformalnej, dyplomatycznej gry policjantów z lokalną mafią i światem lokalnej polityki i biznesu. Co charakterystyczne, trudno stwierdzić, które środowisko jest tu przedstawione w gorszym świetle.
Fani powieści Griffina i wszyscy lubujący się w tego typu literaturze kryminalnej będą zapewne usatysfakcjonowani, reszta może poczuć się znużona. Lektury nie ułatwia momentami mocno przeciętne tłumaczenie. Z jakiegoś powodu dialogujące ze sobą postaci prawie nigdy sobie nie odpowiadają, tylko „odburkują”, „odparowują” lub „odcinają się”. Z drugiej strony tłumaczenie nie trzyma się niekiedy przyjętych konwencji, stosując kalki językowe („przysięgam mówić prawdę, całą prawdę i nic poza prawdą”), co też nie brzmi najlepiej.
Na tle choćby współczesnych europejskich kryminałów powieści Griffina wypadają archaicznie, i płytko, rażąc dydaktyzmem, przywracają gatunkowi status banalnych czytadeł pociągowo-wakacyjnych.
koniec
26 stycznia 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.