Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Maureen Jennings
‹Biedny Tom już wystygł›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBiedny Tom już wystygł
Tytuł oryginalnyPoor Tom is Cold
Data wydania25 listopada 2011
Autor
PrzekładAnna Sawicka-Chrapkowicz
Wydawca Oficynka
CyklDetektyw Murdoch
ISBN978-83-62465-22-4
Format360s. 124×194mm
Cena35,—
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Detektywa boli ząb
[Maureen Jennings „Biedny Tom już wystygł” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wszystkich wielbicieli Williama Murdocha z pewnością ucieszyła wieść, że do polskich księgarń trafił „Biedny Tom już wystygł”, trzeci tom cyklu Maureen Jennings, traktującego o przygodach uzdolnionego detektywa. Tajemnicza śmierć, intryga i plastycznie przedstawione dziewiętnastowieczne Toronto – czyli nie lada gratka dla fanów kryminałów osadzonych w realiach historycznych.

Magdalena Kubasiewicz

Detektywa boli ząb
[Maureen Jennings „Biedny Tom już wystygł” - recenzja]

Wszystkich wielbicieli Williama Murdocha z pewnością ucieszyła wieść, że do polskich księgarń trafił „Biedny Tom już wystygł”, trzeci tom cyklu Maureen Jennings, traktującego o przygodach uzdolnionego detektywa. Tajemnicza śmierć, intryga i plastycznie przedstawione dziewiętnastowieczne Toronto – czyli nie lada gratka dla fanów kryminałów osadzonych w realiach historycznych.

Maureen Jennings
‹Biedny Tom już wystygł›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBiedny Tom już wystygł
Tytuł oryginalnyPoor Tom is Cold
Data wydania25 listopada 2011
Autor
PrzekładAnna Sawicka-Chrapkowicz
Wydawca Oficynka
CyklDetektyw Murdoch
ISBN978-83-62465-22-4
Format360s. 124×194mm
Cena35,—
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Autorka przenosi czytelników do Toronto XIX wieku, gdzie znany z poprzednich tomów (a niektórym zapewne również z serialu „Murdoch Mysteries”) detektyw musi rozwikłać kolejną zagadkę. Tym razem chodzi o zagadkową śmierć młodego konstabla Wickena. Początkowo wydaje się, że chłopak popełnił samobójstwo i większość zainteresowanych chętnie przyjęłoby tę wersję jako obowiązującą – po co generować dodatkowe problemy? Murdoch jednakże dostrzega, że zbyt wiele elementów układanki do siebie nie pasuje i rozpoczyna poszukiwania zabójcy.
Sama intryga nie należy do szczególnie skomplikowanych. Ze względu na przyjęty sposób narracji, prowadzonej z punktu widzenia różnych osób, nietrudno odgadnąć, kto jest zamieszany w śmierć Wickena. Zagadkę można rozwikłać bez większych problemów na długo zanim Murdoch wpada na właściwy trop. Odrobinę rozczarowuje też fakt, że detektyw raczej nie ma okazji popisać się sprytem, bystrością czy zdolnością dedukcji. Część świadków sama przychodzi do niego z informacjami, a ostateczne rozwiązanie sprawy śmierci młodego konstabla jest w większej mierze dziełem przypadku niż starań Murdocha. W powieści brak scen wzbudzających w czytelniku emocje, nagłych zwrotów akcji, która zresztą przez ponad trzysta stron przebiega bardzo spokojnie, by przyspieszyć (może nawet trochę za bardzo) pod sam koniec. Nic więc dziwnego, że powieść raczej nie trzyma w napięciu i trudno, aby ktoś przerzucał kolejne kartki z rumieńcami na policzkach, zadając sobie pytania w rodzaju: „Kto zabił? Dlaczego? Jak to się wszystko skończy?”.
Niewątpliwym plusem powieści jest świat przedstawiony. Wątek kryminalny zdaje się wręcz schodzić momentami na dalszy plan, zepchnięty tam przez opisy życia w dziewiętnastowiecznym Toronto. Autorka pisze o metodach stosowanych podczas dochodzenia, sposobie, w jaki odbierani byli ludzie z odległych zakątków świata, przemyca informacje o potrawach (jak pudding łojowy), znaczeniu różnic religijnych, mogących uniemożliwić związek, a nawet rozwoju dentystyki. Jennings czyni to bardzo umiejętnie, nie nudząc czytelnika, za to doskonale oddając atmosferę epoki.
Dobrze wypada także główny bohater: sympatyczny, nie zadowalający się prostymi rozwiązaniami, tylko dlatego, że mogą oszczędzić pracy, a zarazem bardzo ludzki (na przykład ze swoją obawą przed wizytą u dentysty czy pragnieniem założenia rodziny). Trudno jednak przywiązać się do pozostałych postaci, które wprawdzie są przedstawione realistycznie, ale jakoś nie zapadają w pamięć, nie wzbudzają zbyt wielu emocji – przynajmniej pozytywnych. Nawet ci bohaterowie, którzy nie zrobili nic złego, a są ofiarami knowań innych, nie wywołali u mnie współczucia czy sympatii. I chyba stanowi to główną wadę całej książki. Czyta się ją z przyjemnością, chwilami z zainteresowaniem, głównie za sprawą stylu autorki, ale też beż ekscytacji, obaw o losy ulubionej postaci, żalu i złości, gdy coś poszło nie tak.
„Biedny Tom już wystygł” nie jest pozycją dla każdego. Ktoś, kto oczekuje wartkiej akcji, plejady charakterystycznych, wieloznacznych postaci i skomplikowanej fabuły, powinien poszukać na półkach księgarń czegoś innego. Jeśli jednak przepada za powieściami osadzonymi w realiach historycznych, z wątkiem kryminalnym w tle, a drobne smaczki i wyrobiony styl ceni wyżej niż sceny pościgów lub walk, może śmiało sięgnąć po trzeci tom przygód detektywa Murdocha.
koniec
16 marca 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Koszmary przeszłości
— Marcin Bukalski

Esensja czyta: Październik 2011
— Jędrzej Burszta, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Joanna Słupek, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Esensja czyta: Marzec 2011
— Miłosz Cybowski, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Beatrycze Nowicka, Joanna Słupek

Tegoż autora

Nie ma łatwych dróg
— Magdalena Kubasiewicz

Mistrzowie czarnego sportu
— Magdalena Kubasiewicz

Królewny i karliczka
— Magdalena Kubasiewicz

A na trakcie śpiewa bard
— Magdalena Kubasiewicz

Krucze opowieści
— Magdalena Kubasiewicz

Ciemny książę i drużyna bohaterów
— Magdalena Kubasiewicz

Witaj w ciemnym mieście Grimm
— Magdalena Kubasiewicz

Krąg zemsty ma swój koniec
— Magdalena Kubasiewicz

Trupy i pani Przecinek
— Magdalena Kubasiewicz

Czarownica wraca
— Magdalena Kubasiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.