Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

José Carlos Somoza
‹Jaskinia filozofów›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJaskinia filozofów
Tytuł oryginalnyLa caverna de las ideas
Data wydania20 maja 2003
Autor
PrzekładAgnieszka Rurarz
Wydawca Muza
ISBN83-7319-346-4
Format360s. 130×205mm
Cena32,90
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Filozoficzna tajemnica i tajemnicza filozofia
[José Carlos Somoza „Jaskinia filozofów” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Świetna książka, filozoficzny kryminał w postmodernistycznym sosie, powieść-zagadka, powieść-gra. „Jaskinia filozofów” José Carlosa Somozy to lektura obowiązkowa, niezależnie od gatunkowych upodobań czytelnika.

Eryk Remiezowicz

Filozoficzna tajemnica i tajemnicza filozofia
[José Carlos Somoza „Jaskinia filozofów” - recenzja]

Świetna książka, filozoficzny kryminał w postmodernistycznym sosie, powieść-zagadka, powieść-gra. „Jaskinia filozofów” José Carlosa Somozy to lektura obowiązkowa, niezależnie od gatunkowych upodobań czytelnika.

José Carlos Somoza
‹Jaskinia filozofów›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJaskinia filozofów
Tytuł oryginalnyLa caverna de las ideas
Data wydania20 maja 2003
Autor
PrzekładAgnieszka Rurarz
Wydawca Muza
ISBN83-7319-346-4
Format360s. 130×205mm
Cena32,90
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Wpadłem na tę książkę przypadkiem, ale nieprędko ją zapomnę, a i autora zachowam w ciepłym kąciku mej pamięci. Przeczytałem „Jaskinię filozofów” autora José Carlosa Somozy kilka razy i nie zamierzam na tym zakończyć. Powieść odsłania swoje tajemnice powoli i jestem pewien, że z każdym nowym czytaniem będę wciąż odkrywał nowe.
Powieść zaczyna się od tajemniczego manuskryptu, który nieznany nam bliżej tłumacz przekłada z greki. Wykonuje swoją pracę, systematycznie dopisując uwagi dotyczące opracowywanego dzieła, komentując opowieść i okoliczności towarzyszące jej czytaniu. Już w pierwszym rozdziale dowiadujemy się, że tłumaczony tekst jest eidetyczny, a co za tym idzie, pod warstwą tekstu, którą poznajemy jawnie, kryje się następna, ukryta w doborze metafor i epitetów, w sposobie ukazywania świata i w niezwykłych wydarzeniach otaczających bohaterów.
Oto i pierwsza zagadka dla czytelnika – o czym traktuje eidesis poszczególnych rozdziałów tłumaczonego tekstu i w co też się ono złoży? Ale to dopiero początek łamigłówek. Otóż tłumaczony tekst to zapis śledztwa prowadzonego przez Heraklesa Pontor, który w Atenach zwany jest Tropicielem Tajemnic, a spełnia dobrze nam znaną rolę detektywa. W stolicy Grecji giną młodzi mężczyźni i niestrudzony Tropiciel stara się rozplątać sieć powiązań otaczających te wstrząsające zgony, szukając motywów i winnych.
A zatem zagadka w zagadce. Eidesis kryje się w tekście o zagadkowych morderstwach. Razem z tłumaczem szukamy ukrytych znaczeń, idąc jednocześnie tropem Heraklesa Pontor. Ale to jeszcze nie koniec. I śledztwo Tropiciela Tajemnic, i obserwacje tłumacza, i odnajdywane przez nas ślady ukrytych w manuskrypcie znaczeń – to wszystko ma jeszcze głębsze warstwy. Nie: warstwę. Warstwy. Pokłady zalegających głęboko, splątanych ze sobą dodatkowych znaczeń i objaśnień.
„Jaskinia filozofów” nie jest niczym, czego można się spodziewać. To jedna wielka gra nieustannie podawanych tropów, pytań, na które nie znamy odpowiedzi i odpowiedzi na pytania, na które nie wpadliśmy. To istny literacki labirynt, pełen zaskoczeń czających się za każdym załomem muru. José Carlos Somoza zasłużył tą konstrukcją na podziw – ogarnięcie jego pomysłu jest już niełatwe, a co dopiero skonstruowanie tego dzieła!
Somoza jest twórcą bardzo precyzyjnym. Waży aluzje i fakty, podaje je w odpowiednim rytmie, kierując czytelnika ku coraz to nowym ideom, pobudzając jego wyobraźnię do tworzenia coraz to nowych wyjaśnień. Wszystkie wytyczane przez niego ścieżki kierują się ku wyraźnie określonemu celowi, nie ma tu ani momentu zawahania, najmniejszego meandrowania akcji. Książka jest zwarta, nie można z niej wyjąć żadnego słowa. Prawdziwy obraz literackiego kunsztu José Carlosa Somozy widać dopiero po uwzględnieniu, że wiele z tego, co ma do powiedzenia autor podaje poprzez sprawną manipulację środkami wyrazu artystycznego (przenośniami porównaniami, epitetami).
Do tego dodać należy wielką umiejętność malowania obrazu. Autor umie wykreować świat, w którym przenośnie wchodzą między bohaterów, nie burząc przy tym harmonii tekstu. Ateny Pontora (i Somozy) są żywe, widzimy ich uliczki i domy, czujemy ich realność, a jednocześnie bez cienia wątpliwości akceptujemy wychylającą się z zza węgła nierealność. Oczywiście, świadomość, że mamy do czynienia z tłumaczonym manuskryptem pomaga, jednak swoboda, z jaką litery spływają spod pióra autora powoduje, że owa mieszanka tego, co prawdziwe i tego, co ewidentnie zmyślone, jest spójna, jedna, nie można jej łatwo podzielić.
„Jaskinia filozofów” jest powieścią wychodzącą poza zwykłe schematy czytelnik-pisarz. José Carlos Somoza skorzystał z greckiej filozofii i swojego talentu, aby wciągnąć nas w grę tajemnic, będącą jednocześnie wykładem platońskich idei. Spoił realne z nierealnym, dał literacką oprawę ideom sprzed tysięcy lat, a czytelnika zaprosił do gry w filozoficzne zagadki. Warto skorzystać z zaproszenia i poszukać, co kryje się w „Jaskini filozofów”.
koniec
28 września 2004

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

O miłości, owszem, o detektywach – niekoniecznie
Wojciech Gołąbowski

16 V 2024

Parker Pyne, Hercules Poirot, Harley Quin i pan Satterthwaite… Postacie znane miłośnikom twórczości Agaty Christie wracają na stronach wydanych oryginalnie w Wielkiej Brytanii w 1991 roku zbiorze „Detektywi w służbie miłości” – choć pod innym tytułem.

więcej »

Alchemia
Joanna Kapica-Curzytek

15 V 2024

„Rozbite lustro” to saga rodzinna, ale przede wszystkim proza o najwyższych walorach językowych i literackich.

więcej »

Przeżyj to jeszcze raz
Miłosz Cybowski

14 V 2024

Nagrodzona World Fantasy Award „Powtórka” Kena Grimwooda to klasyka gatunku i jedna z lepszych powieści wydanych w ramach serii „Wehikuł Czasu” wydawnictwa Rebis.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Najstarsza magia
— Eryk Remiezowicz

Kronika śmierci niezauważonej
— Eryk Remiezowicz

Zamknąć Królikarnię!
— Eryk Remiezowicz

Książka, która nie dotarła do nieba
— Eryk Remiezowicz

Historia żywa
— Eryk Remiezowicz

Na siłę
— Eryk Remiezowicz

Wpadnij do wikingów
— Eryk Remiezowicz

Gdzie korekta to skarb
— Eryk Remiezowicz

Anielski kryminał
— Eryk Remiezowicz

I po co ten pośpiech?
— Eryk Remiezowicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.