Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Chufo Lloréns
‹Saga wyklętych›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSaga wyklętych
Tytuł oryginalnyLa Saga de Los Malditos
Data wydania19 czerwca 2013
Autor
PrzekładGrzegorz Ostrowski, Joanna Ostrowska
Wydawca Albatros
ISBN978-83-7885-688-7
Format704s.
Gatunekhistoryczna
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Toledo - Berlin
[Chufo Lloréns „Saga wyklętych” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Książka katalońskiego pisarza ukazała się u nas dziesięć lat po wydaniu hiszpańskim. To thriller, romans i powieść historyczna, osadzona w realiach średniowiecznego Toledo i Berlina w czasie drugiej wojny światowej. Miłośnicy długich, epickich opowieści będą z pewnością usatysfakcjonowani.

Joanna Kapica-Curzytek

Toledo - Berlin
[Chufo Lloréns „Saga wyklętych” - recenzja]

Książka katalońskiego pisarza ukazała się u nas dziesięć lat po wydaniu hiszpańskim. To thriller, romans i powieść historyczna, osadzona w realiach średniowiecznego Toledo i Berlina w czasie drugiej wojny światowej. Miłośnicy długich, epickich opowieści będą z pewnością usatysfakcjonowani.

Chufo Lloréns
‹Saga wyklętych›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSaga wyklętych
Tytuł oryginalnyLa Saga de Los Malditos
Data wydania19 czerwca 2013
Autor
PrzekładGrzegorz Ostrowski, Joanna Ostrowska
Wydawca Albatros
ISBN978-83-7885-688-7
Format704s.
Gatunekhistoryczna
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Autor prowadzi w książce równolegle dwa wątki. Pierwszym jest tocząca się pod koniec XIV wieku historia Esther, córki bogatego rabina z Toledo, która nie chce poślubić człowieka, wyznaczonego jej przez ojca. Jej serce – jak zapewne łatwo się domyśleć – bije dla kogoś innego. Drugi wątek rozgrywa się w Berlinie w latach 30. XX wieku oraz podczas drugiej wojny światowej. Dramatyczna sytuacja w Niemczech bardzo komplikuje życie zamieszkałej tam żydowskiej rodziny jubilera Pardenvolka.
Losy bohaterów osadzone są w bogatym i szeroko zakrojonym kontekście historycznym, wokół prawdziwych wydarzeń w Hiszpanii i w Niemczech. Wątek hiszpański nawiązuje do wydanego w 1492 roku przez ówczesnych katolickich królów Edyktu z Alhambry, w myśl którego – w ramach rekonkwisty – nakazywano wygnanie z całego kraju Żydów. Historia o dwudziestowiecznych Niemczech również ilustruje narastającą grozę i napięcie wokół kwestii żydowskiej. W obu tych miejscach, w tak różnych realiach społecznych i tak odległych od siebie czasach – Żydzi stali się tymi, wobec których ujawniano wrogość i nienawiść, w dodatku urzędowo usankcjonowaną.
Kto zna Toledo i Berlin – rozpozna w książkowych opisach rzeczywiste miejsca, charakterystyczne dla obu tych miast. Widać, że autor do pisania tej książki przygotował się doskonale od strony faktograficznej. To wielka zaleta tej powieści, że tyle w niej prawdziwych szczegółów, co sprawia, że czujemy się jakoś mocniej związani z bohaterami „Sagi wyklętych” i ich losami.
Obie historie są tutaj konsekwentnie prowadzone na przemian i obie – równie szeroko rozwijane. Chufo Lloréns ujawnia tu swój wielki talent epicki. Być może ta „pocięta” narracja utrudnia trochę objęcie rozlegle zakrojonych obu opowieści i skupienie się na śledzeniu wielowątkowych historii bohaterów. Bez wątpienia obie historie są równie dobre na tyle, że każda z nich mogłaby stać się osobną – i to dobrą – powieścią. Jednak dosyć szybko dostrzegamy, dlaczego autor zdecydował się nadać „Sadze wyklętych” taką, a nie inną formę. Zauważamy liczne analogie między historią bohaterów ze średniowiecza a dziejami Żydów w dwudziestowiecznych Niemczech. Lloréns koncentruje się na ukazaniu nienawiści wobec Żydów, zorganizowanych i systematycznych prześladowaniach, pogromach, mających na celu odebranie im miejsca w społeczności średniowiecznej Hiszpanii i dwudziestowiecznych Niemczech. To ważny głos w europejskiej literaturze: pamięć historyczna na ogół jest wybiórcza i krótka, a pisarz każe nam pamiętać, że prześladowania narodu żydowskiego mają co najmniej kilkusetletnią historię.
Podczas lektury cały czas zadajemy sobie pytanie: czy oprócz historycznych analogii coś jeszcze łączy oba powieściowe wątki? Na odpowiedź musimy czekać długo, co oczywiście zwiększa nasze zainteresowanie powieścią. Na tyle długo, iż niemal tracimy pewność, że autor nam tego nie ujawni – aż ostatecznie okazuje się, że wyjaśnienie pojawia się w zasięgu ręki i zaskakuje: ależ to proste, choć nie do końca takie oczywiste.
Wątpliwości może jednak budzić obraz Niemiec z lat 30. XX wieku. Nie da się podważyć, że w tym kraju oczywiście działały organizacje ruchu oporu, jak na przykład opisana w książce antynazistowska „Biała Róża”. Jednak w ogólnym rozrachunku opór wobec działań faszystów był stosunkowo niewielki – między innymi dlatego, że kraj był pod tak ścisłą kontrolą, iż tworzenie rozbudowanych zorganizowanych konspiracyjnych siatek było szczególnie utrudnione. Tymczasem z kart powieści Llorensa wyłania się obraz Niemiec, w których antynazistowskie działania prowadzone są z takim rozmachem, że ten kraj pod względem skali ruchu oporu właściwie nie różni się od Francji czy Polski. Niestety, ten powieściowy obraz jest znacznie przerysowany i nie do końca odpowiadający prawdzie.
Autor oddaje w specjalnej dedykacji hołd kilku pisarzom (między innymi Henrykowi Sienkiewiczowi). To nazwiska tych, którzy tworzyli lubiane i popularne książki przygodowe, mocno osadzone pośród wydarzeń historycznych, wyróżniające się także swoją objętością. Chufo Lloréns z powodzeniem kontynuuje ten – czyż nie trochę zapomniany? – gatunek literacki. „Saga wyklętych” spodoba się z pewnością tym, którzy lubią długie powieści o interesująco zarysowanych realiach historycznych, wokół których osnute są pełne dramatycznych wydarzeń losy bohaterów, z którymi mogą się identyfikować.
koniec
5 października 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Ten okrutny XX wiek: Budowle muszą runąć
Miłosz Cybowski

29 IV 2024

Zdobycie ruin klasztoru na Monte Cassino przez żołnierzy armii Andersa obrosło wieloma mitami. Jednak „Monte Cassino” Matthew Parkera bardzo dobrze pokazuje, że był to jedynie drobny epizod w walkach o przełamanie niemieckich linii obrony na południe od Rzymu.

więcej »

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.