Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

John le Carré
‹Morderstwo doskonałe›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMorderstwo doskonałe
Tytuł oryginalnyA Murder of Quality
Data wydania11 września 2013
Autor
PrzekładMonika Wiśniewska
Wydawca Sonia Draga
CyklGeorge Smiley
ISBN978-83-7508-707-9
Format216s. 123×195mm
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Pokorny szpieg w klasycznym kryminale
[John le Carré „Morderstwo doskonałe” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Morderstwo doskonałe”, choć z cyklu o agencie wywiadu Smileyu, jest – jak sugeruje już sam tytuł – powieścią kryminalną, a nie sensacyjną. Jest to druga książka Johna Le Carré, powstała przed półwieczem; może płytsza, lżejsza od ostatnich, ale mając już zaufanie do autora, nie rozczarowałam się.

Anna Nieznaj

Pokorny szpieg w klasycznym kryminale
[John le Carré „Morderstwo doskonałe” - recenzja]

„Morderstwo doskonałe”, choć z cyklu o agencie wywiadu Smileyu, jest – jak sugeruje już sam tytuł – powieścią kryminalną, a nie sensacyjną. Jest to druga książka Johna Le Carré, powstała przed półwieczem; może płytsza, lżejsza od ostatnich, ale mając już zaufanie do autora, nie rozczarowałam się.

John le Carré
‹Morderstwo doskonałe›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMorderstwo doskonałe
Tytuł oryginalnyA Murder of Quality
Data wydania11 września 2013
Autor
PrzekładMonika Wiśniewska
Wydawca Sonia Draga
CyklGeorge Smiley
ISBN978-83-7508-707-9
Format216s. 123×195mm
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Zachwycona „Bardzo poszukiwanym człowiekiem” sięgnęłam po „Morderstwo”, z całą świadomością, że książka pisana przez 30-latka może się zasadniczo różnić od powieści 80-latka: dojrzałej, pogłębionej psychologicznie i niosącej wartość nagromadzonej przez dekady wiedzy. Ten eksperyment czytelniczy uważam ostatecznie za udany. Powieść ewidentnie kryminalna spełnia wymogi gatunku: opiera się na logicznej konstrukcji, której według mnie trudno zarzucić większe luki, oferuje też kilka zwrotów w sposobie, w jaki czytelnik widzi opisywaną historię. Informacje zdobywane przez bohatera odkrywają kolejne jej warstwy, rodząc sprzeczności i pytania. Nie jest to intryga przesadnie zagmatwana, co uważam za zaletę – rozwiązanie zbyt udziwnione sprawiłoby na mnie gorsze wrażenie.
Przedstawiony świat brytyjskiej prywatnej szkoły wydaje się przerysowany w swoim odizolowaniu i płynących z niego jeżeli nawet nie wprost patologiach, to zaburzeniach. Widzimy klasyczną scenerię kryminału: zamknięte grono powiązanych ze sobą na różne sposoby osób, a rozstrzygnięcie zagadki zostaje powierzone komuś, kto, pozostając mentalnie całkowicie poza zaklętym kręgiem, ma jednak wstęp do tego elitarnego grona, przynajmniej towarzyski.
Autor zastrzega oczywiście, że szkoła i jej grono pedagogiczne są całkowicie fikcyjne, jednak nie sposób zignorować faktu, iż sam nauczał przez kilka lat w Eton College. Dodaje to niewątpliwie smaku np. rzuconej w powieści mimochodem uwadze, że oto w opisywanej placówce pobiera nauki również „młody książę”.
Nie trzeba mi wyjaśniać różnicy pomiędzy inspiracją a powieścią z kluczem, ale ponieważ po „Bardzo poszukiwanym człowieku” nabrałam przekonania, że Le Carré może stanowić dla mnie źródło wiarygodnej wiedzy o funkcjonowaniu świata w dziedzinach dalece niedostępnych mojemu własnemu doświadczeniu, to z przyjemnością odnotowałam, iż dotyczy to również opisywanego przezeń z nomen omen morderczą ironią środowiska niezwykle elitarnych brytyjskich szkół prywatnych. Powieść dotyczy połowy XX wieku, jednak mam wrażenie, że pewne mechanizmy mogą funkcjonować nadal – choćby właśnie izolacja i dla Polaków chyba dziś egzotyczne silne podziały klasowe.
Samą powieść odebrałam tak, jak zazwyczaj czyta się kryminały: z przyjemnością, ale gdy zagadka została rozwikłana, wrażenie z czasem blaknie. Jednak główny bohater, Smiley, został w mojej pamięci na dłużej. W czasach, gdy Fleming tworzył swojego Bonda, szpieg Johna Le Carré jest tak zupełnie od Bonda inny: starszy, nieco otyły, wygląda „jak żaba w okularach” i jest nade wszystko pokorny, po latach życia na terenie wroga instynktownie unika zwracania na siebie uwagi, choćby tylko obroną własnego stanowiska. Szpieg idealny.
Nie czułam dotychczas potrzeby zagłębiania się w cykl o Smileyu, zakładając, że problemy zimnej wojny są już przebrzmiałe, a wnioski wyciągane przez autora dekady temu mogły okazać się po latach błędne i dla współczesnego czytelnika wręcz mylące. Jednak Smiley jako postać wzbudził moją czytelniczą ciekawość, a jeszcze większą – niedawno wydana biografia samego pisarza.
koniec
4 września 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Żołnierz zwiadu bezpośredniego
— Anna Nieznaj

Niemiecka toporność
— Artur Długosz

Tegoż autora

Umieranie w śniegu
— Anna Nieznaj

Uśmiech towarzyszki Kamli
— Anna Nieznaj

Czy książki czytają ludzi? Autorzy kontra czytelnicy
— Agnieszka Hałas, Anna Nieznaj, Beatrycze Nowicka, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Pralinka na mroczne czasy
— Anna Nieznaj

Obcy z głębin
— Anna Nieznaj

Prywatne dramaty
— Anna Nieznaj

W niewoli bóstwa i jego skrzydlatych
— Anna Nieznaj

Absolutnie uroczy dżentelmen
— Anna Nieznaj

Niewrogie przejęcie
— Anna Nieznaj

Groza na rajskich wyspach
— Anna Nieznaj

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.