Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 marca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Stanisław Lem, Tomasz Fiałkowski
‹Świat na krawędzi. Ze Stanisławem Lemem rozmawia Tomasz Fiałkowski›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŚwiat na krawędzi. Ze Stanisławem Lemem rozmawia Tomasz Fiałkowski
Data wydaniapaździernik 2000
Autorzy
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN83-08-02940-X
Format274s.
Cena35,—
Gatuneknon‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Dialogi
[Stanisław Lem, Tomasz Fiałkowski „Świat na krawędzi. Ze Stanisławem Lemem rozmawia Tomasz Fiałkowski” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kiedy dla Framzety recenzowałem Okamgnienie, poprzednią książkę Lema, napisałem, że znajomość z jego pisarstwem trzeba zacząć od innej książki. "Świat na krawędzi" jest tu niezłym kandydatem, dość szczegółowo prezentując, czym dla fantastyki i filozofii jest Lem.

Janusz A. Urbanowicz

Dialogi
[Stanisław Lem, Tomasz Fiałkowski „Świat na krawędzi. Ze Stanisławem Lemem rozmawia Tomasz Fiałkowski” - recenzja]

Kiedy dla Framzety recenzowałem Okamgnienie, poprzednią książkę Lema, napisałem, że znajomość z jego pisarstwem trzeba zacząć od innej książki. "Świat na krawędzi" jest tu niezłym kandydatem, dość szczegółowo prezentując, czym dla fantastyki i filozofii jest Lem.

Stanisław Lem, Tomasz Fiałkowski
‹Świat na krawędzi. Ze Stanisławem Lemem rozmawia Tomasz Fiałkowski›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŚwiat na krawędzi. Ze Stanisławem Lemem rozmawia Tomasz Fiałkowski
Data wydaniapaździernik 2000
Autorzy
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN83-08-02940-X
Format274s.
Cena35,—
Gatuneknon‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Stanisław Lem jako pisarz fantastyki zamilkł już dawno, ale co jakiś czas ukazują się jego książki publicystyczne, głównie zbiory prasowych felietonów. "Świat na krawędzi" jest książką innego rodzaju. W szesnastu rozmowach z Tomaszem Fiałkowskim, Lem opowiada o swoim życiu - dzieciństwie we Lwowie, okupacji, powojennym przyjeździe do Krakowa, kontaktach z naukowcami i pobycie na Zachodzie podczas stanu wojennego - i przemyśleniach. Pisarz mówi o swoim zadziwieniu i zasmuceniu skłonnością ludzi do zbrodni i zła; o przyczynach rozpadu Związku Radzieckiego, o powstawaniu nowych technologii - od literackiej wizji do wdrożenia przemysłowego; o porażkach futurologii wreszcie.
Sporo miejsca poświęca Lem niebezpieczeństwom wynikającym z wnikania nauki i biznesu w dziedziny wiedzy, w których trudno o jednoznaczne moralnie działania - chodzi o wyniki badań embriologicznych człowieka i ich patentowanie jako własności intelektualnej. Drugim przewijającym się przez większą część książki tematem jest obiecywane przez biologię molekularną pokonanie barier biologicznych ograniczających życie człowieka, pokonanie procesu starzenia się.
Przez wszystkie rozmowy przewija się sceptycyzm, Lem nie wierzy w znaczącą poprawę losu ludzkiego, w postęp rozumiany jako polepszanie się kondycji ludzkiej dzięki rozwojowi cywilizacyjnemu.
Poprzez zapisane w książce rozmowy lepiej można poznać człowieka który stworzył Pirxa i Golema XIV (właściwie dopiero podczas lektury "Świata na krawędzi" zdałem sobie sprawę, że niektóre sceny z pozornie stricte fantastycznego "Edenu" są reminiscencjami okupacyjnych przeżyć pisarza). Lem opowiada jak powstał pomysł "Golema", jak spisał pierwszy filozoficzny dialog.
Sporo miejsca poświęcone jest "Summie Technologiae". Ale mowa jest też o naszej polskiej codzienności, o ustawie o zakazie pornografii, o poglądach pisarza na polską politykę, na popularyzację nauki. Widzimy Lema jako człowieka, którego, jak sam mówi, życiem wewnętrznym są gwiazdy i czarne dziury, ale żyjącego w naszej rzeczywistości i oceniającego współczesny świat całą mocą swojego umysłu. Przy czym są to oceny bardzo wyważone.
Kiedy dla Framzety recenzowałem Okamgnienie, poprzednią książkę Lema, napisałem, że znajomość z jego pisarstwem trzeba zacząć od innej książki. "Świat na krawędzi" jest tu niezłym kandydatem, dość szczegółowo prezentując, czym dla fantastyki i filozofii jest Lem.
koniec
1 października 2000

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Wobec grozy wojny
Joanna Kapica-Curzytek

26 III 2023

„Ognisty medalion” umiejętnie łączy współczesne motywy thrillera i powieści sensacyjnej z opowieścią o niełatwych losach ludzi u schyłku drugiej wojny światowej w stolicy Niemiec.

więcej »

Polsko-niemiecki kalejdoskop
Andreas „Zoltar” Boegner

25 III 2023

Czy książka, która napisana została z myślą o niemieckim odbiorcy, może być ciekawą lekturą dla polskich czytelników? Publikacja Niemieckiego Instytutu Spraw Polskich udowadnia, że to istotnie możliwe.

więcej »

PRL w kryminale: Ostatni kieliszek koniaku w życiu
Sebastian Chosiński

24 III 2023

Wbrew tytułowi wydanej w 1978 roku powieści Jerzego Edigeya „Nagła śmierć kibica”, jej akcja wcale nie rozgrywa się w środowisku fanatycznych kiboli któregoś z pierwszoligowych klubów piłkarskich. „Kibicem”, którego dopada przedwczesna śmierć jest – na pierwszy rzut oka – szacowny naukowiec, który, co okazuje się z czasem, wcale nie jest postacią świetlaną.

więcej »

Polecamy

Cyborg, czyli mózg w maszynie

Stare wspaniałe światy:

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

„W zeszłym roku nie miałem wakacji”
— Joanna Kapica-Curzytek

Esensja czyta: Wrzesień 2013
— Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Alicja Kuciel, Paweł Micnas, Beatrycze Nowicka

Panie Stanisławie, Mrogi Drożku!
— Marcin T.P. Łuczyński

Esensja czyta: Kwiecień-czerwiec 2010
— Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Joanna Słupek, Konrad Wągrowski

Przeczytaj to jeszcze raz: Social-fiction
— Daniel Markiewicz

Tegoż autora

Ramota
— Janusz A. Urbanowicz

Loser fiction
— Janusz A. Urbanowicz

Kryminał czarny jak węgiel
— Eryk Remiezowicz, Janusz A. Urbanowicz

Postludzkość w świętym gaju
— Janusz A. Urbanowicz

Nie ma wody na pustyni
— Janusz A. Urbanowicz

O jedną planetę za daleko
— Janusz A. Urbanowicz

Inna wojna
— Janusz A. Urbanowicz

Si vi pacem, para bellum
— Janusz A. Urbanowicz

Dwie połowy Dukaja
— Wojciech Gołąbowski, Eryk Remiezowicz, Janusz A. Urbanowicz

Zabić powieść
— Janusz A. Urbanowicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.