Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Angel Gutierrez, David Zurdo
‹Ostatnia tajemnica Leonarda da Vinci›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOstatnia tajemnica Leonarda da Vinci
Tytuł oryginalnyEl último secreto de Da Vinci
Data wydaniamarzec 2005
Autorzy
PrzekładEwa Morycińska-Dzius
Wydawca Amber
ISBN83-241-2040-8
Format240s. 148×210mm
Cena29,80
Gatunekhistoryczna, kryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Nie zrażać się stemplem
[Angel Gutierrez, David Zurdo „Ostatnia tajemnica Leonarda da Vinci” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Rzadko kiedy mam okazję przeczytać książkę, która – mimo pewnych mankamentów technicznych – zawiera zgrabnie ujętą syntezę dwóch, zdałoby się, biegunowo rozbieżnych koncepcji rozwiązania tajemnicy zajmującej wielu różnych badaczy przez lata i dekady. „Ostatnia tajemnica Leonarda da Vinci” pióra dwóch hiszpańskich autorów: Davida Zurdo i Angela Gutierreza jest taką właśnie pozycją, traktującą o rzeczy niezwykłej i wciąż budzącej emocje. Chodzi o Całun Turyński.

Marcin T.P. Łuczyński

Nie zrażać się stemplem
[Angel Gutierrez, David Zurdo „Ostatnia tajemnica Leonarda da Vinci” - recenzja]

Rzadko kiedy mam okazję przeczytać książkę, która – mimo pewnych mankamentów technicznych – zawiera zgrabnie ujętą syntezę dwóch, zdałoby się, biegunowo rozbieżnych koncepcji rozwiązania tajemnicy zajmującej wielu różnych badaczy przez lata i dekady. „Ostatnia tajemnica Leonarda da Vinci” pióra dwóch hiszpańskich autorów: Davida Zurdo i Angela Gutierreza jest taką właśnie pozycją, traktującą o rzeczy niezwykłej i wciąż budzącej emocje. Chodzi o Całun Turyński.

Angel Gutierrez, David Zurdo
‹Ostatnia tajemnica Leonarda da Vinci›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOstatnia tajemnica Leonarda da Vinci
Tytuł oryginalnyEl último secreto de Da Vinci
Data wydaniamarzec 2005
Autorzy
PrzekładEwa Morycińska-Dzius
Wydawca Amber
ISBN83-241-2040-8
Format240s. 148×210mm
Cena29,80
Gatunekhistoryczna, kryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Tego, czym jest Całun Turyński, po dziś dzień do końca nie rozstrzygnięto, choć powszechnie uważa się go za płótno pogrzebowe Chrystusa. Dowodów na to nie ma, jest natomiast mnóstwo wieloaspektowych poszlak. W swej masie zasadzają się one na dwóch tezach: że całunu nie dałby rady wykonać żaden człowiek i że ogrom obecnych w nim śladów potwierdza związek tego płótna z ewangelicznym opisem kaźni Jezusa Nazarejczyka. Toteż gdy 13 października 1988 roku kardynał Anastasio Ballestrero ogłosił ostateczny wynik datowania metodą węgla C-14, w którym stwierdzano z prawdopodobieństwem 95%, że data powstania tkaniny oscyluje między rokiem 1260 a 1390, dzień ten określono w prasie „czarnym dniem Całunu”.
Było to prawdziwe trzęsienie ziemi. „Obraz nieuczyniony ręką człowieka” okazał się fałszerstwem, choć nikt nie potrafił wiarygodnie wyjaśnić, jak ktokolwiek mógłby wykonać tak niezwykłą relikwię, dysponując wiedzą i możliwościami technicznymi z czasów wskazanych przez datowanie bądź niewiele późniejszych. Dało to pole dla najróżniejszych spekulacji. Obok książek Iana Wilsona, absolutnej klasyki tematu, zaczęły pojawiać się publikacje kreślące różne, mniej lub bardziej udatnie uzasadnione spiskowe teorie. Dla wielu kandydatem numer jeden na wyjaśnienie tezy o fałszerstwie, człowiekiem, który jak nikt inny mógłby się, dzięki umiejętnościom, talentowi i zadziorności charakteru, podjąć tego zadania, był i wciąż jest Leonardo da Vinci.
Z drugiej strony nie brak takich, którzy zarzucili zespołowi przeprowadzającemu badania niekompetencję, czy nawet celowe działania mające z jakichś powodów zdyskredytować jedną z najważniejszych relikwii chrześcijańskiego świata. Tym ciekawsza jest zatem „Ostatnia tajemnica Leonarda da Vinci”, bo – choć szczerze wątpię, czy w przypadku artysty „przyszywanego” do tak wielu spiskowych teorii można mówić o jego ostatnim sekrecie – udało się jej autorom pożenić ogień z wodą i wyjaśnić, jak jednocześnie może istnieć autentyczny Całun Turyński i fałszywy Całun Turyński.
Na górze okładki książki biegnie banderolka z napisem „Hiszpańska odpowiedź na »Kod Leonarda da Vinci«”. Proszę się nie dać zwieść. To nie żadna odpowiedź, tylko zwyczajny marketing (zresztą nie pierwszy to i nie ostatni przypadek, księgarnie pełne są tak reklamowanych pozycji). Jedyne, co łączy tę książkę z płodem Dana Browna, to zakon templariuszy i osoba włoskiego artysty. Jak na „odpowiedź” to doprawdy zbyt mało – tym bardziej zachęcam do sięgnięcia po nią. Proszę się tym głupim stemplem nie zrażać.
koniec
21 stycznia 2006

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Ten okrutny XX wiek: Budowle muszą runąć
Miłosz Cybowski

29 IV 2024

Zdobycie ruin klasztoru na Monte Cassino przez żołnierzy armii Andersa obrosło wieloma mitami. Jednak „Monte Cassino” Matthew Parkera bardzo dobrze pokazuje, że był to jedynie drobny epizod w walkach o przełamanie niemieckich linii obrony na południe od Rzymu.

więcej »

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Piosenki Wojciecha Młynarskiego
— Przemysław Ciura, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Marcin T.P. Łuczyński, Konrad Wągrowski

Wracaj, gdy masz do czego
— Marcin T.P. Łuczyński

Scenarzysta bez Wergiliusza
— Marcin T.P. Łuczyński

Psia tęsknota
— Marcin T.P. Łuczyński

Dym/nie-dym i polarne niedźwiedzie na tropikalnej wyspie
— Konrad Wągrowski, Jędrzej Burszta, Marcin T.P. Łuczyński, Karol Kućmierz

Zagraj to jeszcze raz, odtwarzaczu…
— Marcin T.P. Łuczyński

Panie Stanisławie, Mrogi Drożku!
— Marcin T.P. Łuczyński

Towarzyszka nudziarka
— Marcin T.P. Łuczyński

Tom Niedosięgacz
— Marcin T.P. Łuczyński

Filiżanki w zlewie
— Marcin T.P. Łuczyński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.