Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

João Ubaldo Ribeiro
‹Labirynt pamięci›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLabirynt pamięci
Tytuł oryginalnyViva o Povo Brasileiro
Data wydania8 września 2020
Autor
PrzekładWojciech Charchalis
Wydawca Rebis
SeriaMistrzowie Literatury
ISBN978-83-8062-535-8
Format656s. 150×225mm
Cena54,90
Gatunekmainstream
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Powieść totalna
[João Ubaldo Ribeiro „Labirynt pamięci” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Labirynt pamięci” to nie tylko utwór ważny dla literatury i tożsamości brazylijskiej, ale także wspaniały, wielowymiarowy epos prozą, gdzie historyczna prawda spotyka się z mitem.

Joanna Kapica-Curzytek

Powieść totalna
[João Ubaldo Ribeiro „Labirynt pamięci” - recenzja]

„Labirynt pamięci” to nie tylko utwór ważny dla literatury i tożsamości brazylijskiej, ale także wspaniały, wielowymiarowy epos prozą, gdzie historyczna prawda spotyka się z mitem.

João Ubaldo Ribeiro
‹Labirynt pamięci›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLabirynt pamięci
Tytuł oryginalnyViva o Povo Brasileiro
Data wydania8 września 2020
Autor
PrzekładWojciech Charchalis
Wydawca Rebis
SeriaMistrzowie Literatury
ISBN978-83-8062-535-8
Format656s. 150×225mm
Cena54,90
Gatunekmainstream
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
To pierwsze spotkanie polskiego czytelnika z João Ubaldo Ribeirą (1941-2014), uznawanym za największego współczesnego brazylijskiego pisarza. Był on też dziennikarzem, profesorem uniwersyteckim i członkiem brazylijskiej Akademii Literatury. W 2008 roku został uhonorowany najbardziej prestiżową nagrodą literacką portugalskiego obszaru jezykowego: Premio Camões.
Gdy „Labirynt pamięci” ukazał się w oryginale (w 1984), w Brazylii dobiegała końca dyktatura wojskowa, rządząca krajem od 1964 roku. Był to okres „nacjonalistycznego wzmożenia”, a co za tym idzie – mitologizowania historii. Junta stawiała na „brazylijskość”, definiując ją – jak zapewne można się domyślić – w sposób służący politycznemu rozgrywaniu narodowych i rasowych sentymentów. João Ubaldo Ribeiro podjął się zdemaskowania tych narodowych mitów, proponując spojrzenie na historię Brazylii dalekie od idealizowania. Dzieje się to już w pierwszej scenie, gdzie mamy przedstawienie śmierci przypadkowego człowieka, później uznanego za bohatera narodowego.
Powieść nie jest łatwa w odbiorze, to prawdziwy głęboki i zawiły labirynt sensów, znaczeń, odniesień, które zapewne będą zrozumiałe w pełni tylko czytelnikom dobrze znającym historię Brazylii. W poznaniu – choćby jedynie w zarysie – kontekstu faktograficznego na pewno pomocne będzie posłowie tłumacza Wojciecha Charchalisa. „Labirynt pamięci” obejmuje kilkusetletni okres w historii kraju: od początków kolonizacji, aż po czas autorowi współczesny, czyli schyłek wojskowej dyktatury.
„Labirynt pamięci” nawiązuje do najważniejszych „kamieni milowych” z przeszłości Brazylii: to sprowadzenie w 1539 roku pierwszych czarnych niewolników (mamy tu wstrząsające obrazy), uzyskanie niepodległości Brazylii (w 1825 roku), wojna paragwajska (najkrwawszy konflikt w historii Ameryki Południowej), upadek monarchii i koniec niewolnictwa. Wokół tych wydarzeń osnuta jest saga rodzinna, a zarazem pokazany proces kształtowania się brazylijskiego społeczeństwa. Spojrzenie na te wydarzenia jest dalekie od romantyzmu i idealizmu, to nie jest grzeczna „szkolna czytanka” o dziejach narodu, ale historie pełne gwałtu i przemocy.
Powieść rozgrywa się w prowincji Bahia (rodzinne strony autora), obszarze o szczególnym kolorycie kulturowym, przejawiającym się w języku, kuchni, muzyce i religii. W stanie Bahia leży port Salvador, gdzie przez szereg lat przywożono z Afryki niewolników. Afrobrazylijskie mity zostały przez autora przedstawione z dużą dozą humoru, który oczywiście potęguje dramatyczny wydźwięk opisywanych wydarzeń. Uśmiech to ponadto mocna broń w procesie „odbrązowiania” heroicznych rzekomo czynów i zrzucania niby-bohaterów z pomników.
Proza João Ubaldo Ribeiry przemawia do czytelnika sugestywnymi obrazami i emocjami. Choć jest sagą rodzinną, nie ma tradycyjnej formy, nie jest liniowym przedstawieniem historii poszczególnych pokoleń, funkcjonujących w takich, a nie innych realiach historycznych. Mario Vargas Llosa nazwał ten utwór „powieścią totalną”, czyli taką, która mieści w sobie cały świat. Lektura wymaga od czytelnika ogromnej uwagi i skupienia, by wejść w ten barwny, namalowany słowami fresk i docenić okrutne piękno eposu prozą – arycydzieła, jakim jest „Labirynt pamięci”.
koniec
8 listopada 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Bieg codziennego, zwykłego życia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.