Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Haruki Murakami
‹Norwegian Wood›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNorwegian Wood
Tytuł oryginalnyノルウェイの森
Data wydania20 lutego 2006
Autor
PrzekładAnna Zielińska-Elliott, Dorota Marczewska
Wydawca Muza
ISBN83-7319-634-X
Format472s. 145×205mm
Cena34,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Smutek w Tokio
[Haruki Murakami „Norwegian Wood” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Haruki Murakami, jeden z najlepszych japońskich pisarzy, stworzył książkę dla siebie nietypową. Pozbawiając „Norwegian Wood” charakterystycznej dla swoich utworów magii, znalazł się w gronie pisarzy głównego nurtu. Wydawać by się mogło, że to ryzykowne posunięcie nie wyjdzie powieści na dobre. Nic bardziej mylnego…

Piotr Kulczycki

Smutek w Tokio
[Haruki Murakami „Norwegian Wood” - recenzja]

Haruki Murakami, jeden z najlepszych japońskich pisarzy, stworzył książkę dla siebie nietypową. Pozbawiając „Norwegian Wood” charakterystycznej dla swoich utworów magii, znalazł się w gronie pisarzy głównego nurtu. Wydawać by się mogło, że to ryzykowne posunięcie nie wyjdzie powieści na dobre. Nic bardziej mylnego…

Haruki Murakami
‹Norwegian Wood›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNorwegian Wood
Tytuł oryginalnyノルウェイの森
Data wydania20 lutego 2006
Autor
PrzekładAnna Zielińska-Elliott, Dorota Marczewska
Wydawca Muza
ISBN83-7319-634-X
Format472s. 145×205mm
Cena34,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Murakami nigdy nie marzył o byciu sławnym. Jego pierwsze książki sprzedawały się wprawdzie całkiem nieźle, jednak prawdziwa popularność pojawiła się dopiero w roku 1987, kiedy na rynku japońskim pojawiła się powieść pt. „Norwegian Wood”. Jej popularność przerosła oczekiwania zarówno wydawców, jak i samego autora. Bardzo szybko stała się bestsellerem, a wydania zagraniczne (głównie amerykańskie) spowodowały, że Murakami z kultowego pisarza japońskiego przeistoczył się w popularnego światowego autora.
Tytuł nawiązuje do piosenki Beatlesów i tak jak ona opowiada przede wszystkim o relacjach damsko-męskich, choć w tym przypadku raczej chłopięco-dziewczęcych. Co ciekawe, po wydaniu książki w 1987 roku, trochę już zapomniana płyta „Rubber Soul”, z której pochodzi „Norwegian Wood”, ponownie zaczęła się sprzedawać w wielotysięcznym nakładzie.
Powieść Murakamiego przykuwa uwagę od początku – językiem, żywymi postaciami, a przede wszystkim rewelacyjnie oddanym klimatem wielkiego japońskiego miasta końca lat 60-tych. Głównym bohaterem jest Toru Watanabe, młody, pochodzący z małego miasteczka przedstawiciel klasy średniej – zwykły chłopak, który próbuje ułożyć sobie życie w niezwykłym miejscu, stolicy Japonii – Tokio. Fabuła książki koncentruje się na nieustannym poszukiwaniu – miłości, sensu życia, bezpowrotnie utraconej niewinności.
Nic jednak nie jest takie proste, jak mogłoby się wydawać, ponieważ postaci, z którymi przebywa Watanabe, to nie dwuwymiarowi bohaterowie filmów klasy B, lecz prawdziwi ludzie, z prawdziwymi problemami i smutkami. Czytając skrócony opis fabuły umieszczony z tyłu książki można odnieść wrażenie, że to tylko tanie romansidło, a wcale tak nie jest. To powieść o miłości i śmierci, o trudnych wyborach, jakie każdy z nas musi podejmować, o wyobcowaniu i buncie. Każdy, kto zetknął się kiedykolwiek z Murakamim, zda sobie sprawę, że żaden opis nie jest w stanie oddać emocji towarzyszących lekturze jego dzieł.
Mimo że narrator – a zarazem główny bohater – wciąż ma wokół siebie pełno ludzi (cóż, ciężko uniknąć towarzystwa w jednym z największych miast świata), czuje się samotny. Pisarz przelał tę samotność na papier, a czytelnik bez trudu odnajdzie ją między wierszami. Podczas lektury niejednokrotnie można się wzruszyć, choć nie brak tu także fragmentów zabawnych. Właśnie uczucia, jakie wywołuje „Norwegian Wood”, a także żywy język i świetnie oddany klimat końca lat 60-tych, powodują, że nie jest to kolejna, zwykła książka, którą po jednokrotnym przeczytaniu odłoży się na półkę i zapomni.
Także wydanie stoi na najwyższym poziomie – zarówno papier, jak i okładka są doskonałej jakości. Warto również podkreślić wysoki poziom tłumaczenia z trudnego języka japońskiego. Para tłumaczek wywiązała się ze swojego zadania bardzo dobrze – czytelnik może spokojnie zagłębić się w lekturze nie przejmując się, że napotka na większe błędy językowe czy stylistyczne.
„Norwegian Wood” stała się tak popularna mimo (a może właśnie z powodu) braku tajemniczości i magii charakterystycznych dla większości dzieł Murakamiego. To powieść realistyczna i smutna, zmuszająca do przemyśleń. Z pewnością nie jest to książka dla każdego, ponieważ wymaga od czytelnika wrażliwości i dojrzałości emocjonalnej. Jeśli uważasz, że spełniasz te kryteria, „Norwegian Wood” zapewni ci wiele godzin wzruszeń i satysfakcji. Nie polecam jednak zabierać jej na plażę lub na hamak do popołudniowego „relaksu z książką”. Dużo lepiej usiąść na kanapie, przy lampce, odkopać starą płytę Beatlesów, włączyć „Norwegian Wood” i wraz z autorem zanurzyć się w ponury, lecz niezwykle wzruszający świat, z którego istnienia wielu nie zdaje sobie sprawy.
koniec
20 marca 2006

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Co pisarzowi w duszy gra
— Marcin Mroziuk

Portrety i metafory
— Marcin Mroziuk

Melodia smętnego popu
— Daniel Markiewicz

Barwny Murakami
— Daniel Markiewicz

Znika coś więcej niż słoń
— Daniel Markiewicz

Kronika pisarza przynudzacza (czasami)
— Daniel Markiewicz

Definicja przegadania
— Daniel Markiewicz

Dwa światy
— Daniel Markiewicz

Człowiek biegnący
— Daniel Markiewicz

Esensja czyta: IV kwartał 2008
— Artur Chruściel, Ewa Drab, Jakub Gałka, Daniel Gizicki, Anna Kańtoch, Paweł Sasko, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Historie zwyczajne
— Piotr Kulczycki

Nie takie wampiry straszne
— Piotr Kulczycki

Ciepło-zimno
— Piotr Kulczycki

Zaginiony talent
— Piotr Kulczycki

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.