Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Nick Bradley
‹Kot w Tokio›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKot w Tokio
Tytuł oryginalnyThe Cat and the City
Data wydania9 lutego 2022
Autor
PrzekładMaria Makuch
Wydawca Znak
ISBN978-83-240-6276-8
Format336s. 140×205mm
Cena44,99
Gatunekobyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Pulsujący rytm metropolii
[Nick Bradley „Kot w Tokio” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Kot w Tokio” to nowoczesna opowieść o japońskiej stolicy i jej mieszkańcach. Smaki, kolory, zapachy, dźwięki wibrują i mieszają się ze sobą, tworząc jedyny w swoim rodzaju pejzaż wielkiego miasta.

Joanna Kapica-Curzytek

Pulsujący rytm metropolii
[Nick Bradley „Kot w Tokio” - recenzja]

„Kot w Tokio” to nowoczesna opowieść o japońskiej stolicy i jej mieszkańcach. Smaki, kolory, zapachy, dźwięki wibrują i mieszają się ze sobą, tworząc jedyny w swoim rodzaju pejzaż wielkiego miasta.

Nick Bradley
‹Kot w Tokio›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKot w Tokio
Tytuł oryginalnyThe Cat and the City
Data wydania9 lutego 2022
Autor
PrzekładMaria Makuch
Wydawca Znak
ISBN978-83-240-6276-8
Format336s. 140×205mm
Cena44,99
Gatunekobyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Warto zapamiętać nazwisko autora, który debiutuje tą powieścią. Nick Bradley jest z wykształcenia kulturoznawcą, napisał doktorat na temat postaci kota w kulturze japońskiej. Nie jest przesadą jeden z blurbów zamieszczonych na skrzydełku, że „Kot w Tokio” to „list miłosny do kultury i literatury japońskiej”. W tej powieści rzeczywiście znajdziemy wszystko to, z czego znana jest współczesna Japonia. Sięgając po książkę, albo jeszcze bardziej umocnimy się w zauroczeniu tym krajem, albo też zaczniemy się nim fascynować. To zasługa bardzo sugestywnego, wręcz „hipnotycznego” pisarstwa Nicka Bradleya.
Podczas lektury nie warto przywiązywać się do śledzenia linearnej akcji; lepiej skupić się na zmysłowym odbiorze tej pełnej ekspresji prozy. Jest tu wszystko, co charakterystyczne dla fenomenu wielkiego miasta: w wibrującym, elektryzującym powietrzu rozbrzmiewa pulsujący rytm japońskiej metropolii, która żyje dzień i noc. Jej ulice mają nieodparty czar. Miasto przyciąga ludzi, którzy szukają swojego miejsca. Są wygrani i przegrani, ale wszystkie postacie bez wyjątku mają swój udział w tworzeniu magicznego „tygla”, w którym życiorysy się krzyżują, można się z kimś spotkać, rozminąć, zakochać albo od kogoś odejść.
Fascynujące są tu labirynty tokijskich ulic, niemniej ważne od losów poszczególnych bohaterów. Energia ukryta jest w budynkach, przejeżdżających samochodach, w pełnych zapachów barach, hotelach, nocnych światłach. Ludzie tworzą z miastem absolutną jedność, oddychają jego powietrzem i czerpią z niego siłę. Dają się wchłonąć bez reszty. Tokio – ponad trzydziestoośmiomilionowa metropolia - nie kładzie się spać. Każdy znajdzie tutaj swoje miejsce, miasto ma dla wszystkich coś do zaoferowania. Można pozostać samotnym, można szukać towarzystwa innych ludzi – na chwilę lub na zawsze.
Jeśli choć trochę znamy kulturę Japonii, podczas lektury można wręcz „odhaczać” to wszystko, co charakterystyczne dla kultury tego kraju i co zostało tutaj wymienione. Jest nawet fragment powieści w formie mangi. W dialogach jest wiele japońskich słów, a nawet znaki kanji. Jedna z bohaterek próbuje je odczytywać, co daje nam wgląd, na czym polega japońskie pismo. Na końcu książki jest indeks ważniejszych terminów i słów wraz z ich tłumaczeniem, co ułatwia odbiór książki.
Ciekawostką jest to, że „Kot w Tokio” nawiązuje do przygotowań do igrzysk olimpijskich w 2020 roku. Powieść została napisana wcześniej, gdy nikt wtedy jeszcze nie wiedział, że to wielkie sportowe wydarzenie zostanie opóźnione o rok, ze względu na pandemię (o niej w książce nie ma wzmianki).
Autor wspomina w powieści o ważnych postaciach kultury japońskiej. Są to między innymi: Osamu Tezuka - mangaka, producent anime i reżyser oraz Sōseki Natsume – jeden z najwybitniejszych pisarzy tego kraju, twórca nowoczesnej powieści japońskiej. Jedną z jego najbardziej znanych książek to „Jestem kotem”.
A co z tytułowym kotem z powieści Nicka Bradleya? „Było coś takiego w jego świecących oczach. Coś chaotycznego. W jego tęczówkach odbijało się całe miasto.”
koniec
1 maja 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Ten okrutny XX wiek: Budowle muszą runąć
Miłosz Cybowski

29 IV 2024

Zdobycie ruin klasztoru na Monte Cassino przez żołnierzy armii Andersa obrosło wieloma mitami. Jednak „Monte Cassino” Matthew Parkera bardzo dobrze pokazuje, że był to jedynie drobny epizod w walkach o przełamanie niemieckich linii obrony na południe od Rzymu.

więcej »

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.