Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Chitra Banerjee Divakaruni
‹Nieświadome błędy naszego życia›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNieświadome błędy naszego życia
Tytuł oryginalnyThe Unknown Errors of Our Lives
Data wydania5 lutego 2008
Autor
PrzekładJoanna Szczepańska
Wydawca Zysk i S-ka
ISBN978-83-7506-152-9
Format220s. 145×205mm
Cena29,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Niepozorne historie
[Chitra Banerjee Divakaruni „Nieświadome błędy naszego życia” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Okładka ostatniego zbioru opowiadań Chitry Banerjee Divakaruni „Nieświadome błędy naszego żywota” opatrzona jest górnolotnymi pochwałami. Autorka ponoć „Przepełnia świat swoim artyzmem i wstrząsa czytelnikiem wielką falą miłości”, a opowiadania „zaskakują niezwykłością” i zawierają „poruszające bogactwo uczuć”. Przesada? O dziwo, nie do końca.

Paweł Sasko

Niepozorne historie
[Chitra Banerjee Divakaruni „Nieświadome błędy naszego życia” - recenzja]

Okładka ostatniego zbioru opowiadań Chitry Banerjee Divakaruni „Nieświadome błędy naszego żywota” opatrzona jest górnolotnymi pochwałami. Autorka ponoć „Przepełnia świat swoim artyzmem i wstrząsa czytelnikiem wielką falą miłości”, a opowiadania „zaskakują niezwykłością” i zawierają „poruszające bogactwo uczuć”. Przesada? O dziwo, nie do końca.

Chitra Banerjee Divakaruni
‹Nieświadome błędy naszego życia›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNieświadome błędy naszego życia
Tytuł oryginalnyThe Unknown Errors of Our Lives
Data wydania5 lutego 2008
Autor
PrzekładJoanna Szczepańska
Wydawca Zysk i S-ka
ISBN978-83-7506-152-9
Format220s. 145×205mm
Cena29,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Chitra Banerjee Divakaruni nie jest w Polsce autorką zbyt popularną, choć na naszym rynku ukazało się już kilka książek jej autorstwa. Znacznym powodzeniem pisarka cieszy się w Stanach Zjednoczonych, gdzie na Uniwersytecie w Houston prowadzi warsztaty twórczego pisania.
Na polskim rynku niedawno ukazał się kolejny zbiór opowiadań Divakaruni „Nieświadome błędy naszego życia”. Jest to dziewięć niedługich historii, które są zapisem perypetii kobiet, uwikłanych w trudności spowodowane zetknięciem kultury hinduskiej i amerykańskiej. Divakaruni urodziła się w Kalkucie, ukończyła miejscowy uniwersytet w 1976 roku i wyjechała do USA. Pisarka obficie czerpie ze swoich doświadczeń przy opisywaniu kolejnych przejść bohaterek, o czym można się przekonać, analizując jej biografię, i te elementy są niewątpliwie najmocniejszą stroną opowiadań. Na marginesie warto wspomnieć, że wielokulturowość jest także w dużej mierze fundamentem poczytności takich autorów jak Zadie Smith, Haruki Murakami i Hari Kunzru. Utwory Divakaruni zostały przełożone na 13 języków i były publikowane w 50 różnych magazynach i 50 odrębnych antologiach.
Otwierający książkę tekst „Pani Dutta pisze list” traktuje nie tylko o problemach, jakie niesie ze sobą interakcja odrębnych kultur, ale również o międzypokoleniowej przepaści. Autorka owego listu przeniosła się niedawno do domu swojego syna, do Kalifornii, a jego adresatka nadal mieszka w Indiach. Pani Dutta nie może przywyknąć do sytuacji, w której to synowa jest gospodynią domu i zawiaduje sprawunkami. Szansą na zachowanie tożsamości staje się dla staruszki powrót do hinduskich zwyczajów i gotowanie tradycyjnych potraw, co nie spotyka się ze zrozumieniem młodych Amerykanów. Divakaruni doskonale oddaje rozterki bohaterki, zamartwiającej się z powodu niezręcznych sytuacji, których młode pokolenie nawet nie zauważa.
Podobną, międzypokoleniową tematyką zajęła się autorka w opowiadaniu „Inteligencja dzikich stworzeń”. Divakaruni dostrzega i opisuje problem, jakim jest wzrastanie dzieci, ich samodzielność i ostateczne opuszczenie domu. Ojciec i matka pozostają w Indiach, a dzieci trafiają do ziemi obiecanej – Ameryki. Pisarka mimo narracyjnej powściągliwości posługuje się słowem tak sprawnie, że czytelnik bez trudu angażuje się w życie uczuciowe postaci.
Temat rodziny pojawia się w tomie „Nieświadome błędy naszego życia” niejednokrotnie. Zdecydowanie najciekawiej został on zrealizowany w opowiadaniu „Miłość dobrego człowieka”. Poznajemy kobietę, która musi się stanąć twarzą w twarz ze znienawidzonym ojcem, który niegdyś porzucił swoją rodzinę, uciekł z Indii do Stanów Zjednoczonych i tego córka nie może mu zapomnieć. Staruszek pragnie choć raz przed śmiercią zobaczyć swojego wnuka. Wstrząsający jest opis ojca zmęczonego życiem, przybywającego jak pątnik, pokornie i z podarkami. W ostatecznym rozrachunku bowiem u Divakaruni to rodzina jest najważniejsza.
W podobny sposób o znaczeniu więzów krwi pisze autorka w opowiadaniu „To, co wie ciało”. Młode małżeństwo z radością wyczekuje pierwszego dziecka. Po porodzie jednak przychodzą komplikacje, matka jest w bardzo złym stanie. Młody ojciec dwoi się i troi przy jej łóżku, starając się umilić długi pobyt żony w szpitalu. Nieoczekiwanie pomoc nadchodzi ze strony amerykańskiego chirurga, który decyduje się podjąć trudnej operacji. Między lekarzem, a młodą matką zaczyna iskrzyć i ostatecznie wszystko sprowadza się do pytania o to, czy warto poświecić życie rodzinne dla niepewnej relacji z innym mężczyzną.
Zdziwienie czytelnika może budzić wyjątkowo łaskawe podejście autorki do mężów i ojców, którzy przedstawieni zostali w większości jako kochający i przystojni. W miarę czytania odbiorca staje się coraz bardziej podejrzliwy. Wrażenie to jednak korzystnie koryguje wspomniane już opowiadanie „Miłość dobrego człowieka” oraz jeden z najlepszych tekstów zbioru – „Zapomniane dzieci”. Autorka jest prezesem organizacji Maitri, która kobietom z Południowej Azji pomaga w przypadku przemocy w rodzinie. Ten właśnie problem znalazł odbicie we wspomnianym opowiadaniu. Poznajemy historię dwójki maltretowanych dzieci, które na ciele i twarzach noszą ślady po ciężkiej ręce ojca. Znać w tej opowieści dobre zaznajomienie autorki z tematem – opisywane razy są naprawdę bolesne, a ojciec jawi się zarazem jako kochający rodzic i potwór bez zahamowań. Tak krótkie opowiadanie trudno nazwać diagnozą, lecz trafnym opisem rzeczywistości jest z pewnością.
Warto wspomnieć także o opowiadaniu tytułowym „Nieświadome błędy naszego żywota”. Młode Hinduskie małżeństwo jest tuż przed ślubem i planuje dalsze życie w Ameryce. Wszystko układa się po ich myśli do momentu, gdy na jaw wychodzi zatajony przez jedno z nich fakt. Divakaruni charakteryzuje w tym opowiadaniu potknięcia, jakie czynimy nieświadomie, chcąc spełnić czyjeś wymagania lub dogonić marzenia. Autorka wskazuje, że jako ludzie mamy prawo do popełniania błędów i zdolni jesteśmy do tego, by je wybaczać.
Przy tym Divakaruni posługuje się dość oszczędną frazą, dzięki czemu udaje jej się uniknąć zbytniego melodramatyzmu. Każdy opis jest maksymalnie zbliżony do rzeczywistości, a słowa bezpośrednio nazywają stany emocjonalne poszczególnych osób. Brak tu rozbudowanych metafor i tasiemcowatych porównań. Krótkie, rytmiczne zdania prowadzą czytelnika pewnie przez opowieści, przez co współodczuwanie z postaciami nie nastręcza najmniejszych trudności.
Divakaruni osiągnęła wielki sukces literacki, gdyż dostrzeżono wagę jej międzykulturowych obserwacji. Roztrząsane przez nią problemy są znacznie bardziej aktualne w Stanach Zjednoczonych, niż w Polsce, aczkolwiek wiele wątków rozwiniętych w „Nieświadomych błędach naszego żywota” nosi znamiona uniwersalizmu. Pisarka bez złudzeń pokazuje koszta emigracji jakimi są ryzyko niezrozumienia w nowej kulturze i rozbicie rodzin. A to dla wielu Polaków problem bardzo aktualny.
koniec
4 maja 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Krótko o książkach: Marzec 2005
— Wojciech Gołąbowski, Winicjusz Kasprzyk

Brzmi znajomo
— Wojciech Gołąbowski

To lubię: Kuchnia pełna książek
— Anna Brzezińska

Tegoż autora

Zakalec z ambicjami
— Paweł Sasko

Końskie mordy
— Paweł Sasko

Dziwy nad dziwami
— Paweł Sasko

Coś na spanie
— Paweł Sasko

Lewe jądro Szatana
— Paweł Sasko

Z miłości do pędzli
— Paweł Sasko

Tęsknię, Lizaczku
— Paweł Sasko

Zmiana warty w Baśniogrodzie
— Paweł Sasko

Tylko dla fanatyków
— Paweł Sasko

Pogoń za zwłokami
— Paweł Sasko

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.