Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Joanna Skalska
‹Eremanta›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułEremanta
Data wydania24 marca 2010
Autor
Wydawca Powergraph
SeriaFantastyka
ISBN978-83-61187-15-8
Format288s. 125×195mm
Cena29,–
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Fantastyka między słowami
[Joanna Skalska „Eremanta” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Powieściowy debiut Joanny Skalskiej to całkiem udane połączenie prozy obyczajowej z subtelnie zarysowanym wątkiem fantastycznym. „Eremanta” umyka prostym podziałom gatunkowym, tyle tylko, że nie do końca działa to na korzyść książki.

Jędrzej Burszta

Fantastyka między słowami
[Joanna Skalska „Eremanta” - recenzja]

Powieściowy debiut Joanny Skalskiej to całkiem udane połączenie prozy obyczajowej z subtelnie zarysowanym wątkiem fantastycznym. „Eremanta” umyka prostym podziałom gatunkowym, tyle tylko, że nie do końca działa to na korzyść książki.

Joanna Skalska
‹Eremanta›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułEremanta
Data wydania24 marca 2010
Autor
Wydawca Powergraph
SeriaFantastyka
ISBN978-83-61187-15-8
Format288s. 125×195mm
Cena29,–
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Joanna Skalska zadebiutowała opowiadaniem „Pojedynek” opublikowanym w „Esensji” w 2006 roku, a w wydanej dwa lata temu przez Powergraph antologii „Nowe idzie” znalazła się „Wyspa”, slipstreamowy utwór traktujący o problemie życia polskiej emigracji na Wyspach. „Eremanta” po części wpisuje się w tę tematykę, proponując szczere i niezbyt przychylne spojrzenie na sytuację Polaków próbujących zadomowić się – a co ważniejsze zarobić, nawet kosztem przyzwoitości – w brytyjskiej stolicy. Główna bohaterka powieści Magda rzuca pracę w biurze podróży i przyjmuje propozycję przyjaciółki: przed parę miesięcy ma opiekować się domem profesorstwa Sławińskich, Polaków od lat zamieszkujących na przedmieściach Londynu. Czas ten zamierza wykorzystać na uporządkowanie swojego życia, odbiegającego znacznie od jej planów i pragnień, oraz na tłumaczenie dziwacznej hiszpańskiej powieści – tytułowej „Eremanty”.
Narracja biegnie dwutorowo, mieszając wydarzenia z życia Magdy z oniryczną rzeczywistością przedstawioną w tajemniczej powieści. Eremanta to skryta wśród gór wioska w nienazwanej krainie, klimatem i nazewnictwem odwołującą się jednak do terenów hiszpańskich. Skalska snuje powolną, leniwą opowieść o wiosce i jej przedziwnych mieszkańcach, dotkniętych klątwą milczenia. Życie toczy się w ciszy i osamotnieniu, dominuje bezruch i rezygnacja; nad mężczyznami Eremanty wisi też cień śmierci, na każdego przychodzi bowiem taki dzień, w którym bez uprzedzenia opuszcza on wioskę i przyłącza się do któreś z licznych, walczących z sobą choć niemożliwych do rozróżnienia armii. Kobiety w milczeniu przywdziewają wtedy żałobne szaty, żegnając ich jak zmarłych. Czytelnik poznaje losy kilku wybranych eremantczyków, rozdartych pomiędzy niemożliwymi do wyrażenia emocjami a przytłaczającą rzeczywistością milczącej wioski, w której mąż i żona nigdy nie mogą być pewni swojej miłości – wszystko pozostaje nienazwane, chłodne i dalekie.
Zafascynowana opowieścią o Eremancie Magda coraz mocniej przenika do nierzeczywistego świata hiszpańskiej powieści, która pod względem nastroju i stylu opowiadania kojarzący się z iberoamerykańskim realizmem magicznym. Zmagania z tłumaczeniem „Eremanty” służą jako przeciwwaga dla jej własnego życia i trapiących ją problemów: niespełnionej miłości, porażek zawodowych, zawiedzionych nadziei. Magda sprawia wrażenie zagubionej, tkwiącej pomiędzy światem realnym – szorstką, samotniczą egzystencją w opustoszałym domu – a marzeniami o Eremancie, która coraz mocniej przypomina śniony na jawie sen.
Największym sukcesem Skalskiej jest kompozycja książki – przemyślana, odpowiednio dozująca napięcie, w intrygujący sposób mieszająca odmienne nastrojem opowieści. Czasem tylko ma się wrażenie, że niektóre wątki dodane są na siłę, a ich funkcja w odniesieniu do całości wydaje się mało istotna. Tak jest z historią matki Jagody Sławińskiej, którą Magda poznaje z lektury znalezionych w rozbitym wazonie listów. Nie do końca przekonuje mnie też jednorodny styl powieści, prawie w ogóle nie rozróżniający podziału na dwie narracje; Skalska pisze językiem klarownym, ale zbyt poprawnym i wystudiowanym, a przez to nieprzystającym choćby do dziwaczności Eremanty. Również obyczajowe tło powieści – przede wszystkim relacje z poznanymi polskimi emigrantami zarobkowymi – przedstawione jest mało finezyjnie, i pod względem stylu kojarzy się niestety z gazetowymi reportażami z cyklu „z życia wzięte”.
„Eremanta” to przyzwoity debiut, którego niedoskonałości nie przysłaniają oryginalnego pomysłu autorki. To dobrze, że coraz częściej trafiają się autorzy przekraczający gatunkowe ograniczenia fantastyki i nie bojący się zapuszczać w rejony prozy głównonurtowej – ważne jednak, żeby przemyślana forma niosła równie ciekawą treść.
koniec
16 maja 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Pojedynek
— Joanna Skalska

Tegoż autora

Dym/nie-dym i polarne niedźwiedzie na tropikalnej wyspie
— Konrad Wągrowski, Jędrzej Burszta, Marcin T.P. Łuczyński, Karol Kućmierz

O malarstwie i rewolucji
— Jędrzej Burszta

Cień dawnej świetności
— Jędrzej Burszta

Polska inna, a jednak ta sama
— Jędrzej Burszta

Szaleństwo na zamku Gormenghast
— Jędrzej Burszta

Nadduszo, zlituj się!
— Jędrzej Burszta

Czarownica jaka jest, każdy widzi…
— Jędrzej Burszta

Michel Houellebecq, pisarz
— Jędrzej Burszta

W tym szaleństwie nie ma metody
— Jędrzej Burszta

Żony i mężowie
— Jędrzej Burszta

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.