Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Przyjemność geometrii platońskiej w ogrodzie

Galeria Arsenał
« 1 2

Galeria Arsenał

Przyjemność geometrii platońskiej w ogrodzie

Elżbieta Jabłońska „Przypadkowa przyjemność”, 2006/2007, 56 x 66 cm – lightbox
Elżbieta Jabłońska „Przypadkowa przyjemność”, 2006/2007, 56 x 66 cm – lightbox
Elżbieta Jabłońska – urodziła się w 1970 roku w Olsztynie. W latach 1990-95 studiowała na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od 1996 roku pracuje w Zakładzie Rysunku UMK w Toruniu. Mieszka w Bydgoszczy. W 2003 roku otrzymała nagrodę „Spojrzenia 2003” Fundacji Kultury Deutsche Bank. Artystka zajmuje się malarstwem, rysunkiem, grafiką, fotografią, instalacją oraz działaniami typu performance.
Twórczość Elżbiety Jabłońskiej, często określana przez krytykę jako postfeministyczna, stanowi dobrotliwie ironiczny komentarz do statusu i roli kobiet w tradycyjnym społeczeństwie. Artystka wykorzystuje i przekształca w swoich pracach kulturowe stereotypy i klisze towarzyszące pojęciu kobiety i kobiecości, prowadzi z nimi inteligentną grę, pełną humoru i ciepła. W 1997 Jabłońska włączyła do swojej twórczości działania, które można określić jako typowe obowiązki matki i gospodyni domowej.
W 2002 roku Zewnętrzna Galeria AMS zaprezentowała na billboardach w kilkunastu największych miastach w Polsce pracę Elżbiety Jabłońskiej „Gry domowe”, która stanowiła fragment większego projektu zatytułowanego „Supermatka” eksponowanego w tym samym czasie w „Zachęcie” Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie. Składała się na niego seria fotografii, do których artystka pozowała wraz z synem przebrana w kostiumy komiksowych bohaterów: Supermana, Batmana i Spidermana. Na fotografii z billboardu widzimy artystkę w stroju Supermana, która siedzi w swojej kuchni i trzyma na kolanach synka. Obrazowi towarzyszą napisy: „zmywanie”, „pranie”, „gotowanie”.
Elżbieta Jabłońska „Przypadkowa przyjemność”, 2006/2007, 56 x 66 cm – lightbox
Elżbieta Jabłońska „Przypadkowa przyjemność”, 2006/2007, 56 x 66 cm – lightbox
Wystawę Elżbiety Jabłońskiej „Przypadkowa przyjemność” można oglądać od 24 sierpnia do 16 września 2007 roku. Wernisaż 24 sierpnia o godz. 18.00.
• • •
„Galeria Arsenał zaprezentuje 24 sierpnia nowy projekt artysty zatytułowany «Ogrody». Praca została pomyślana w oparciu o lokalizację Galerii Arsenał, która znajduje się w pobliżu założenia ogrodowego Pałacu Branickich. Wystawa składać się będzie z dwóch części: pierwszej – w Galerii Arsenał, gdzie zaprezentowane zostaną obrazy i projekcje wideo nawiązujące do tematu ogrodu oraz drugiej – projekcji wideo w głównej części Ogrodów Branickich. Charakterystyczne dla artysty przenikanie się nieruchomej płaszczyzny malarskiej z ruchomym obrazem filmowym połączy obie ekspozycje w całość.
Dominik Lejman w swojej twórczości eksperymentuje z językiem wideo, przywiązując coraz większą wagę do sposobu, w jaki publiczność może wtopić się w dzieło sztuki w bezpośrednim kontakcie z transmisją obrazu wideo.
Czas obrazu/przestrzeń obrazu; czas spojrzenia/czas ruchu – są kluczowymi pojęciami dla twórczości Lejmana. Odnajdziemy w niej wypływającą z filozofii G. Deleuza analizę roli obserwatora, tego co zewnętrzne i wewnętrzne dzieła, podwójności, odbicia, ramy, obrazu nieruchomego i ruchomego, tożsamości obrazu i wynikającą z niej rolę ciała społecznego i indywidualnego. Sposób, w jaki «transmisja» modyfikuje nasze postrzeganie ciała i więzy między ciałem indywidualnym i grupowym, odzwierciedla relację artysty do przestrzeni publicznej i miejskiej.
Obserwator, który doświadcza dzieła Lejmana, staje się integralną jego częścią, jednocześnie uruchamiając «przedstawienie». «Media frotage» – projekcja wideo w Künstlerhaus Bethanien w 2006, «Łyżwiarze» – projekcja wideo w Starej Rzeźni w Poznaniu w 2005, «Oddychająca katedra» – projekcja wideo na sklepieniu katedry św. Jana w Gdańsku w 2005, «Sufit statyczny» – fototapeta, prezentacja w ramach Praskiego Biennale w 2003 czy «Present Perfect» – instalacja w IP w Düsseldorfie w 2005 i «con/sequenze» w Willa Celimontana w Rzymie w 2004 roku – stają się «przestrzenią sceniczną» takiego przedstawienia. Artysta poddaje przestrzeń próbie najnowszych, technologii wizualnych, przekształca ją, aż w końcu udaje mu się przechwycić z niej istotę obrazu. Trzeba, tak jak pisał Jacques Rancier w «Le destin des image» widzieć bez bycia oglądanym, widzieć się bezpośrednio lub w przetworzeniu, widzieć się innym.
Dominik Lejman „Ogród”, 2007
Dominik Lejman „Ogród”, 2007
Prace Lejmana, tak jak wielkich jego mistrzów: Dana Grahama (vide: dzieło Dana Grahama z Centrum Pompidou w 1974 roku) czy Bruce’a Naumana, zmuszają widza do ciągłej refokalizacji (zwrócenie uwagi ku wnętrzu), do podporządkowania, do uregulowania zmysłowego. Chodzi o to, żeby znaleźć dobry odstęp, dobry punkt odniesienia, dobrą perspektywę.
Analogia do czasu: teraźniejszego, ciągłego, przeszłego sytuuje artystę w centrum rozgrywek społecznych. Ogród w stylu Le Notre, który służył za scenografię dla arystokratycznych schadzek, stanie się odbiciem, a zarazem będzie odbijał (negatyw) współczesny porządek usystematyzowanego, zunifikowanego społeczeństwa.
Ogród, jak sama nazwa wskazuje, jest miejscem odgrodzonym, ekskluzywnym i jako przestrzeń pomiędzy naturą i kulturą jest metaforą kondycji ludzkiej. Wszystko zależy w nim od cyklicznego upływu czasu, czasu biologicznego i czasu historycznego. Charakterystyczną cechą ogrodów francuskich jest symetria dwuboczna względem alejki głównej, biegnącej przez środek ogrodu. Drzewa i krzewy są równo przystrzyżone i uformowane. Ogród w stylu francuskim wyróżnia się swoim usystematyzowaniem. Nie ma w nim miejsca na improwizacje i dywersje. Żywopłoty i alejki są idealnym przełożeniem perspektywy ogrodowej, w której człowiek ma mieć swoje miejsce i obserwować świat z punktu, wzdłuż osi.
Klasyczna architektura ogrodu Branickich w pracy Lejmana znajdzie odbicie w postmodernistycznej kategorii tłumu. Wiek XX był czasem, w którym do polityki wkroczyły masy. Masy aktywne, zorganizowane i oczywiście zmanipulowane. Masy nieniemych ludzi, którzy, tak jak mawiał Canettil, są zwierzętami stadnymi, które nigdy nie chciały być same. Przypomną nam o naszej historii fragmenty filmów Leni Riefenstahl i Siergieja Eisensteina, które Lejman wykorzysta w pracach prezentowanych w Galerii Arsenał.
Przychodzi na myśl pytanie o rolę ogrodu we współczesnym świecie i o miejsce człowieka w ogrodzie. Czy człowiek w ogrodzie to zoon politikon Hanny Arend? Czy przestrzeń międzyludzka, więc z samej istoty będąca poza człowiekiem, to przestrzeń publiczna, więc i polityczna? A jeśli tak, to czy w takim świecie jest miejsce dla ogrodu? Jeśli jest, to dla ogrodu w jakim stylu?
Na te pytania próbuje znaleźć odpowiedz Dominik Lejman, zapraszając nas do wspólnych poszukiwań w mrocznych meandrach Ogrodów Branickich.”
Małgorzata Grygielewicz
Dominik Lejman urodził się w 1969 roku, mieszka i pracuje w Gdyni. Artysta jest absolwentem ASP w Gdańsku oraz Royal College of Art w Londynie.
Do jego licznych osiągnięć należą m.in. udział w wystawie zbiorowej „After the Wall” w Sztokholmie (1999), prezentacja indywidualna w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie „Luksus przetrwania” (2000), „Ostatni zapala światło” w CSW w Warszawie (2006), „Historia Naturalna” w Atlasie Sztuki w Łodzi, udział w Biennale Architektury w Wenecji (2004), wystawa „Painting as Presence” w Kunstlerhaus Bethanien (2006).
Jest laureatem wielu polskich i zagranicznych nagród: „Paszportu Polityki” w 2001, Nagrody Artystycznej Prezydenta Gdyni, stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej Ministra Kultury RP, Trust for Mutual Understanding, rezydentem „Location 1” w Nowym Jorku.
W 2003 roku w Dziecięcym Szpitalu Klinicznym w Białymstoku zrealizował oryginalny projekt artystyczny: „Szpital jako krajobraz małych spektakli”. Projekt ten był częścią europejskiego przedsięwzięcia „Sztuka w szpitalach Europy” (Art in hospital in Europe) zrealizowanego w ramach programu „Culture 2000”. Dominik Lejman wyświetlał na ściany pomieszczeń szpitalnych freski wideo ze zwierzętami.
Wystawę Dominika Lejmana „Ogrody” można oglądać od 24 sierpnia do 16 września 2007 roku. Wernisaż 24 sierpnia o godz. 18.00. Także w piątek, 24 sierpnia 2007, o godz. 20.30 w ogrodzie francuskim pod Pałacem Branickich odbędzie się w ramach wystawy projekcja wideo.
koniec
« 1 2
24 sierpnia 2007
Galeria Arsenał
15-222 Białystok, ul. Mickiewicza 2
tel. +48 85 742 03 53, +48 85 744 76 40
fax +48 85 742 85 60
Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków i dni poświątecznych) w godz. 10.00 – 17.00
Wstęp: bilet normalny 6 zł, ulgowy 3 zł, w czwartki wstęp wolny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Renkas w Chorzowie
Galeria MM

29 IV 2024

Kaja Renkas – grafika / 20-lecie pracy twórczej
6 maja 2024, 18:00 – 24 maja 2024, 18:00

więcej »

Sytuacja jest doskonała we Wrocławiu
Galeria Entropia

28 IV 2024

Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki

więcej »

Promocja: Dostawca wody do firm - transport Gratis na terenie Polski

27 IV 2024

Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

Galeria Arsenał
— Innym żyje się jakoś łatwiej w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Historie o starości w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Foghorn w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Badania terenowe w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Wyjście z centrum w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Początek w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Eliza w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Architektoniczne ewolucje w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Kontrakt rysownika w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Soundless w Białymstoku

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.