Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Lynne Ramsay
‹Musimy porozmawiać o Kevinie›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMusimy porozmawiać o Kevinie
Tytuł oryginalnyWe Need to Talk About Kevin
Dystrybutor Best Film
Data premiery13 stycznia 2012
ReżyseriaLynne Ramsay
ZdjęciaSeamus McGarvey
Scenariusz
ObsadaTilda Swinton, Ezra Miller, John C. Reilly, Siobhan Fallon
MuzykaJonny Greenwood
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania110 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Pokochaj mnie, jeśli potrafisz
[Lynne Ramsay „Musimy porozmawiać o Kevinie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Musimy porozmawiać o Kevinie” to film bliski arcydziełu.

Łukasz Gręda

Pokochaj mnie, jeśli potrafisz
[Lynne Ramsay „Musimy porozmawiać o Kevinie” - recenzja]

„Musimy porozmawiać o Kevinie” to film bliski arcydziełu.

Lynne Ramsay
‹Musimy porozmawiać o Kevinie›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMusimy porozmawiać o Kevinie
Tytuł oryginalnyWe Need to Talk About Kevin
Dystrybutor Best Film
Data premiery13 stycznia 2012
ReżyseriaLynne Ramsay
ZdjęciaSeamus McGarvey
Scenariusz
ObsadaTilda Swinton, Ezra Miller, John C. Reilly, Siobhan Fallon
MuzykaJonny Greenwood
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania110 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Matka i syn toczą między sobą grę. Dziecko za wszelką cenę stara się zamienić życie rodzicielki w piekło. Matka cierpliwie znosi jego wybryki. Wzajemne przeciąganie liny trwa latami. Kevin testuje wytrzymałość Evy, aby w odpowiednim momencie zadać jej śmiertelny cios. Po zbrodni popełnionej przez syna Eva traci wszystko. W milczeniu znosi swoje cierpienie, choć powinna wyć z rozpaczy.
Czy matka odpowiada za zbrodnie swojego dziecka? Jeśli tak, to Eva jest współczesnym wcieleniem Lady Makbet. Wydawałoby się, że nie ma udziału w zbrodni swojego syna, ale sposób w jaki znosi publiczne upokorzenia świadczyłby o tym, że ma względem tego wątpliwości. Ona również ma coś na sumieniu. Niechęć między matką, a synem była obopólna. Z drugiej strony w jej postawie można doszukać się podobieństw do biblijnego Hioba. Zamysł autorki jest wtedy jasny – zbadać granice matczynej miłości. Kim w takim razie jest Kevin? Złem wcielonym, diabłem w ludzkiej skórze, agentem chaosu? Ramsay mnoży tropy, zachęca do różnorodnych interpretacji – „Musimy porozmawiać o Kevinie” intryguje. Autorka tworzy skomplikowaną narrację, w której przeszłość miesza się z teraźniejszością, sfera wyobraźni przechodzi w świat realny. Rzeczywistość upodabnia się do koszmarnego snu, z którego nie sposób się obudzić. Efekt jest porażający.
To najdojrzalszy film w karierze Lynne Ramsay. Autorka ponownie przedstawia konflikt między dobrem, a złem. Kevin jest wcieleniem tej siły, co „wiecznie zła pragnąc, wiecznie czyni dobro”. Z czasem młodociany Mefistofeles dojrzewa i traci pewność siebie. Ostatecznie odzywa się w nim bezbronne dziecko, które nie rozumie tego, co zrobiło. Eva triumfuje, choć to wątpliwe zwycięstwo.
„Musimy porozmawiać o Kevinie” to film wymagający od widza żelaznych nerwów. Ramsay nie oszczędza nikogo. Trzeba jednak zacisnąć zęby, bo to dzieło o nadzwyczajnej wartości.
koniec
16 stycznia 2012

Komentarze

16 I 2012   09:27:26

"Skomplikowana narracja" w świetle pierwszego, streszczającego cały, ale to cały film przestaje być skomplikowana.

16 I 2012   10:53:19

Uwielbiam "Ratcatchera", który w polskich kinach nosił tytuł "Nazwij to snem", więc pewnie pójdę.

16 I 2012   12:04:10

dziękujemy za spoiler.

16 I 2012   13:16:26

"Autorką" "Musimy porozmawiać o Kevinie" jest Lionel Shriver.
Lynne Ramsay jest reżyserem filmu ze scenariuszem na podstawie książki.

19 I 2012   00:09:40

co za bzdura. eva jako współzesna Lady Makbet?? W którym momencie? Lady Makbet chciala władzy, była mocną, zdetermninowaną kobietą, a Eva jest bierna i mało witalna. i "młodocviany Mefistofeles"?? Na Boga, jakież to dobro, choćby nieswiadomie, uczynił ten chłopiec?
Proponuję bardziej uważnie czytac szkolne lektury, zanim zacznie się pisać pseudo-intelektualne recenzje

19 I 2012   12:39:12

Z tą Lady Makbet też się trochę zdziwiłam, bo bohaterka Szekspira namawiała do zbrodni swojego męża, a chyba nie jest tak w tym przypadku?

27 I 2012   13:26:14

Lady Makbet jest tutaj jak najbardziej na miejscu: po pierwsze jako psychiczny konstrukt kobiety, która cierpi za niepopełnione zbrodnie. Lady M. nie zabijała, namawiała i owszem, ale sama nie podjęła żadnej czynności-była równie bierna co zamkowy odźwierny. Eva czuła się podobnie, gdyż obwiniała się (poprzez zaprzepaszczoną relacje z synem w jego dzieciństwie) do popełnionej przez niego zbrodni. Jej poczucie winy przebija przez niemal każdą scenę tego filmu, a jego uwieńczeniem jest dosłowna aluzja do Lady M.-czerwona farba. Po drugie istotny aspekt zaprzeczenia swojego macierzyństwa. Lady Makbet jest pionierem jeśli chodzi o niechęć do gotowania zupek i przewijania pieluch. Całe życie podążała jedynie za swoja ambicją bycia kimś lepszym, zrobieniem kariery na dworze. Czyż nie z tego wynikała frustracja Ewy po urodzeniu Kevina? No i rzeczywiście Szekspira nie ruszajmy, jak można było przełożyć relację z mężem na relację z synem, nie do wyobrażenia, już pomijając, że nie o nich tu chodzi. Edyp się w grobie przewraca!

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Wrzesień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Karolina Ćwiek-Rogalska, Anna Kańtoch, Mateusz Kowalski, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

NajAmerican Film Festival 2017
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Esensja ogląda: Wrzesień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Karolina Ćwiek-Rogalska, Anna Kańtoch, Mateusz Kowalski, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Pozamiatane
— Łukasz Gręda

Ręce opadły
— Łukasz Gręda

Lost
— Łukasz Gręda

Dni jak ścięte wąsy
— Łukasz Gręda

Strzelają się
— Łukasz Gręda

Gumowe kule
— Łukasz Gręda

W ciemność
— Łukasz Gręda

Zaczęło się
— Łukasz Gręda

Słowiańska pełnia
— Łukasz Gręda

Pod wulkanem, czyli potworne kino Wesa Andersona
— Łukasz Gręda

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.