Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Holger Bösch
‹Czarne historie 3›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarne historie 3
Tytuł oryginalnyBlack Stories 3
Data produkcjiczerwiec 2011
Autor
Producent Moses
Wydawca G3
CyklCzarne historie
EAN5907732314595
Infood 2 graczy, od 14 lat
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Kto, kogo, jak, dlaczego i w jakiej pozycji?
[Holger Bösch „Czarne historie 3” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Trzecia odsłona popularnych „Czarnych historii” nie przynosi żadnych istotnych zmian w rozgrywce: wciąż ideą jest zgadywanie powodów, dla których komuś przydarzył się jakiś wypadek (często, choć nie zawsze, zakończony wyszukaną śmiercią). Jak udowodniły poprzednie części, motyw ten jest wyjątkowo chwytliwy i sprawdza się znakomicie. Czy podobnie jest i tym razem?

Miłosz Cybowski

Kto, kogo, jak, dlaczego i w jakiej pozycji?
[Holger Bösch „Czarne historie 3” - recenzja]

Trzecia odsłona popularnych „Czarnych historii” nie przynosi żadnych istotnych zmian w rozgrywce: wciąż ideą jest zgadywanie powodów, dla których komuś przydarzył się jakiś wypadek (często, choć nie zawsze, zakończony wyszukaną śmiercią). Jak udowodniły poprzednie części, motyw ten jest wyjątkowo chwytliwy i sprawdza się znakomicie. Czy podobnie jest i tym razem?

Dziękujemy wydawnictwu G3 za udostępnienie egzemplarza gry na potrzeby recenzji.

Holger Bösch
‹Czarne historie 3›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarne historie 3
Tytuł oryginalnyBlack Stories 3
Data produkcjiczerwiec 2011
Autor
Producent Moses
Wydawca G3
CyklCzarne historie
EAN5907732314595
Infood 2 graczy, od 14 lat
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Pudełko do „Czarnych historii” zawiera zestaw kart i instrukcję. Tylko tyle wystarcza nam do wielogodzinnej, znakomitej zabawy rodem z „Kryminalnych zagadek”. Jeden z graczy bierze na siebie rolę narratora: to on przedstawia pozostałym krótki opis sytuacji, a sam zaznajamia się z wydarzeniami, które do niej doprowadziły. Celem reszty grających jest odgadnąć, co się wydarzyło, zadając narratorowi pytania, na które ten może odpowiedzieć: tak lub nie.
I to właściwie wszystko jeśli chodzi o zasady (notabene przypominające do złudzenia grę w dwadzieścia pytań, w której zgadnąć należało przedmiot, o którym pomyślał jeden z grających). Reszta zawiera się tylko i wyłącznie w kartach oraz historiach na nich zawartych. Te zaś bywają różne i nie wszystkie są krwawe (w jednej mamy do czynienia z umundurowanym człowiekiem płaczącym na plaży, w innej zaś aż z trójką denatów). Podobnie jak stopień „morderczości” zagadek, różni się także poziom ich skomplikowania. W niektórych otrzymujemy całkiem ciekawe i nieźle przemyślane sytuacje (mężczyzna, który po wyjeździe z domu zdecydował się zabić swoją żonę, człowiek i kaktus, wspomniane wyżej trzy trupy czy mężczyzna leżący w łóżku w pomieszczeniu pełnym krwi), podczas gdy w innych zagmatwanie motywów potrafi uprzykrzyć życie nawet doświadczonym i zaprawionym w bojach graczom (głucha babuleńka, rodzina na wakacjach).
W tym wypadku na jaw wychodzi kolejny ważny element rozgrywki, którym jest zdolność improwizacji narratora: znając całą historię, jakkolwiek kuriozalna by ona nie była, musi potrafić wyrzucić z niej zbędne elementy (niekiedy trafiają sie takie, które nie mają zupełnie żadnego wpływu na rozwiązanie zagadki), a także dodać takie, które mogą być istotne. Nie dzieje się to za każdym razem, jednak w przypadku nieodłącznych przestojów, gdy gracze trafiają swoją dedukcją w ślepą uliczkę, pomoc prowadzącego (często wykraczająca poza mechaniczne ’tak’ i ’nie’) potrafi być zbawienna. Radość wynikająca z trafnego odgadnięcia i opowiedzenia całej czarnej historii jest na tyle satysfakcjonująca, że automatycznie sięga się po kolejną zagadkę.
Wydawać by się mogło, że „Czarne historie” są grą o ograniczonej żywotności: wszak po poznaniu wszystkich kilkudziesięciu zagadek toczenie rozgrywki w tym samym gronie jest pozbawione sensu. Jednak jest to jedna z nielicznych „wędrownych” gier, którą można ze sobą zabrać wszędzie i zaprosić do wspólnej rozgrywki praktycznie każdego. Co najważniejsze, trafia ona zarówno do fanów karcianek i planszówek, niedzielnych graczy, jak i tych, którzy nie mają z nimi wiele do czynienia. Zakładając oczywiście, że lubią historie z dreszczykiem i kryminalne zagadki.
koniec
29 czerwca 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
Miłosz Cybowski

14 IV 2024

„Broforce” nie jest grą nową, ale lubię do niej wracać – ta brutalna platformówka nabija się z popkulturowych klisz w sposób podobny do filmowej serii „Expendables”. Robi to jednak o wiele lepiej. I zabawniej.

więcej »

Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
Miłosz Cybowski

6 IV 2024

„Dziedzictwo: Testament Diuka de Crecy” jest jedną z tych gier, które w świetnym stylu łączą ze sobą temat z mechaniką. Rozbudowa drzewa genealogicznego naszej rodziny, aranżowanie udanych mariaży i dbanie o kolejnych potomków naprawdę wciąga.

więcej »

Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
Miłosz Cybowski

17 II 2024

„Don′t Drink the Water” Matta Cuttera to solidna, nieskomplikowana przygoda, która świetnie oddaje klimat Martwych Ziem.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Tegoż autora

Przygody z literaturą
— Miłosz Cybowski

Dylematy samoświadomości
— Miłosz Cybowski

Tysiąc lat później
— Miłosz Cybowski

Europa da się lubić
— Miłosz Cybowski

Zimnowojenne kompleksy i wojskowa utopia
— Miłosz Cybowski

Powrót na „Discovery”
— Miłosz Cybowski

Odyseja kosmiczna 2001: Pisarz i Reżyser
— Miłosz Cybowski

Mniej, ale więcej
— Miłosz Cybowski

Jak drzewiej o erpegach rozprawiano
— Miłosz Cybowski

Wojenna matematyka
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.