Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 15 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Gry

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks DriveThruRPG.com Skapiec.pl

Nowości

growe

  • Vow of Absolution
    Calum Collins, Christopher Colston, Chris Edwards, Christopher Handley, Jordan Goldfarb, Pádraig Murphy
więcej »

Zapowiedzi

growe (wybrane)

więcej »

Online: Saper z Erewania
[ - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
O tej zajmującej łamigłówce, rozgrywanej na niewielkiej planszy, można by napisać, że jest inspirowana windowsowym „Saperem”. Ale przecież niejednemu psu Burek, a tego typu zadania były publikowane w czasopismach szaradziarskich zanim w ogóle nadeszła epoka pecetów.

Wojciech Gołąbowski

Online: Saper z Erewania
[ - recenzja]

O tej zajmującej łamigłówce, rozgrywanej na niewielkiej planszy, można by napisać, że jest inspirowana windowsowym „Saperem”. Ale przecież niejednemu psu Burek, a tego typu zadania były publikowane w czasopismach szaradziarskich zanim w ogóle nadeszła epoka pecetów.
Hexiom
Hexiom
W „Saperze”, którego znają wszyscy, którzy kiedykolwiek zetknęli się ze sztandarowym produktem firmy Microsoft, cyfry na planszy oznaczały liczbę bomb, z którymi cyfra sąsiaduje – bokiem lub rogiem. Gra dzieje się na prostej szachownicy, więc maksymalną wartością było osiem. W „Hexiom” nie ma bomb, cyframi oznaczone są klocki, a rzecz dzieje się na planszy heksagonalnej. Brzmi jak z Radia Erewań1)? Ale podobieństwa są.
Plansza jest mocno ograniczona wymiarami – a jest nią sześciokąt foremny o boku równym trzem miejscom na klocki2), łącznie 19 miejsc. Teoretycznie, bo w niektórych z 40 poziomów nie wszystkie pola są dostępne. Na każdym z ekranów gry należy rozmieścić klocki z naniesionymi nań cyframi. Kolorowe sześciokąciki, początkowo ułożone w (nie)przypadkowy sposób, można dowolnie przenosić z miejsca na miejsce, bez konieczności przesuwania o jedno pole; można też jednym ruchem zamieniać dwa klocki miejscami. Cel jest prosty i oczywisty: należy tak rozplanować ułożenie, by liczba na każdym klocku odpowiadała liczbie elementów z nim sąsiadujących (od zera do sześciu).
Żeby nie było zbyt łatwo, niektóre klocki są zablokowane w swych początkowych lokalizacjach. I, co już wspomniałem, nie wszystkie pola są dostępne. Ale jest też ułatwienie (?): ułożony kształt nie musi być jedną „wyspą” – co najprościej zrozumieć na planszy, na której trzeba ułożyć między innymi klocek oznaczony zerem. Czy jest to ułatwienie – cóż, niekoniecznie: mój umysł uparcie dążył do takiego rozwiązania, by (poza ewidentnymi przypadkami z zerem) rozwiązanie było zlane w jeden kształt.
Polecam miłośnikom łamania głowy, zarówno tym z Erewania, jak i z bliższych nam okolic.
koniec
2 maja 2009
2) można skojarzyć z wytłoczką na jajka, choć i tu kłania się Radio Erewań

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niech się mury pną… na boki
Wojciech Gołąbowski

11 V 2024

Dobrze dobrana historyjka fantasy stojąca za planszówką „Zamki Caladale” (oraz ładne grafiki na kafelkach) przydaje grze dużo sympatyczności. Gdyby tylko podsumowywanie punktów nie było tak żmudne…

więcej »

Czym by tu zapełnić spiżarnię?
Wojciech Gołąbowski

4 V 2024

Wydane przez Naszą Księgarnię „Orzeszki ze ścieżki” nie są, wbrew pozorom, grą łatwą. To strategia, w której do końca nie wiadomo, kto wygra.

więcej »

Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
Miłosz Cybowski

14 IV 2024

„Broforce” nie jest grą nową, ale lubię do niej wracać – ta brutalna platformówka nabija się z popkulturowych klisz w sposób podobny do filmowej serii „Expendables”. Robi to jednak o wiele lepiej. I zabawniej.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Testowanie szczepionki na wirusa?
— Wojciech Gołąbowski

Manewrowanie atomem
— Wojciech Gołąbowski

Puzzle jako pomoc dydaktyczna
— Wojciech Gołąbowski

Sprzątaczka zamiast Magazyniera?
— Wojciech Gołąbowski

Nie tylko dla szachistów
— Miłosz Cybowski

Z dna w górę arytmetycznej dżungli
— Wojciech Gołąbowski

Błękit
— Miłosz Cybowski

Ale jak to: zablokowane?
— Wojciech Gołąbowski

Owernia latem w szczegółach
— Wojciech Gołąbowski

W zgodzie ze schematami
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.