Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Przegląd polskich zinów komiksowych, część 6

Esensja.pl
Esensja.pl
Dziś kolejna odsłona wspominkowego cyklu o zinach. Tym razem postanowiłem pochylić się nad jednym z najlepszych, a jednocześnie chyba najbardziej niedocenianych periodyków – „Tfurem”. Być może fakt pozostawania poza obrębem środowiska twórczo-ziniarskiego wiąże się z tym, że większość autorów udzielających się w tym konkretnym zinie wyszła od innych korzeni. Nie od komiksowych konwentów i wąskiego towarzycha twórców, gdzie wszyscy się znają, ale z forum miłośników nieodżałowanego „Produktu”. Zresztą do klimatu Śledziowego magazynu „Tfurom” najbliżej.

Daniel Gizicki

Przegląd polskich zinów komiksowych, część 6

Dziś kolejna odsłona wspominkowego cyklu o zinach. Tym razem postanowiłem pochylić się nad jednym z najlepszych, a jednocześnie chyba najbardziej niedocenianych periodyków – „Tfurem”. Być może fakt pozostawania poza obrębem środowiska twórczo-ziniarskiego wiąże się z tym, że większość autorów udzielających się w tym konkretnym zinie wyszła od innych korzeni. Nie od komiksowych konwentów i wąskiego towarzycha twórców, gdzie wszyscy się znają, ale z forum miłośników nieodżałowanego „Produktu”. Zresztą do klimatu Śledziowego magazynu „Tfurom” najbliżej.
Pierwszy numer zinu ukazał się prawie sześć lat temu, podczas łódzkiego konwentu w 2002 roku. 32-stronicowe ksero z przyciągającą oko okładką autorstwa Clarence’a Weatherspoona, wschodzącej (wtedy) gwiazdy polskiego komiksu. Później – mniej lub bardziej regularnie – ukazywały się następne numery, z biegiem czasu wzbogacone o profesjonalną jakość edytorską. Przez łamy „Tfura” (wyjaśniam, czemu tak dziwnie odmieniam: skoro brakuje „ó”, uważam, że „u” – tak zwane zwykłe – nie powinno w tym przypadku ulegać alternacji do „o”, tak więc zaszalejmy trochę z fleksją, YEAH!) przewinęło się spore grono autorów prezentujących mniej lub bardziej zróżnicowane umiejętności oraz tematykę prac. Jako że zin jest „namaszczony przez pro crew”, gościnnie udzielali się w nim także członkowie pierwszego składu „Produktu”, zwłaszcza Filip Myszkowski i Clarence Weatherspoon, ale także (w dużo mniejszej dawce) Michał Lasota, Karol Kalinowski i Marek Lachowicz. Tak więc czytelnicy mogli poznać kolejne epizody przygód Josephine, Toshiro czy Emilii, Tanka i Profesora. Myszkowski wprowadził też nową, mocno hardkorową postać – Bezbóla.
Starym wyjadaczom z „Produktu” dzielnie sekundują inni autorzy, jak choćby znani skądinąd Norbert Rybarczyk, Artur Sadłos, Piotr Nowacki czy Anna Miśkiewicz i Mikołaj Spionek, a także stała ekipa, której prace są podstawą materiału w „Tfurach”: Marcin Gręźlikowski, Marta Ostrowska, Siostra Tygrysa, Szalet czy Sasori. W zinie pojawiała się także całkiem ciekawa publicystyka.
Jednak to komiksy są najważniejsze, dlatego skupię się na kilku konkretnych historiach, które najbardziej mi się podobały:
• „Powrót do Oz” (scenariusz: Gręźlikowski [i Siostra Tygrysa – choć dość niejasny jest opis drugiego epizodu, więc nie jestem pewien, czy nie robiła na przykład tuszu], rysunki: Ostrowska) to wariacja na temat „Czarnoksiężnika z krainy Oz”, pełna bardzo przyjemnego humoru, ale i kilku niezłych, nieco głębszych tekstów. Przede wszystkim to jednak popis rysunkowy Ostrowskiej. Lekko „mangująca” kreska, bardzo dobrze wykonane wizerunki postaci, nieźle oddane mimika i ruch. Historia ta ukazała się w drugim i trzecim numerze fanzinu.
• Komiks bez tytułu Marcina Gęźlikowskiego z pierwszego numeru „Tfura”. Zabawna, pełna akcji historia z ciekawie poprowadzoną narracją pełną celowo popełnionych błędów ortograficznych. Co prawda patrząc na aktualnie tworzone rysunki autora, widać, że poczynił ogromne postępy, nie oznacza to jednak wcale, że komiks z fanzinu jest słabo narysowany.
• Po raz drugi Ostrowska – tym razem solo z historią „Parada strachów” z piątego numeru zinu. Cartoonowy styl wzbogacony o umiejętnie położone rastry. Zabawna historia z fikuśną puentą, bardzo dobrze opowiedziana zarówno od strony graficznej, jak i tekstowej. Liczę, że wkrótce autorka ponownie pojawi się z jakimś nowym albumem, ale z lepszym scenariuszem niż w „Bye now”, bo o poziom rysunków jestem spokojny.
Oczywiście w „Tfurach” pojawiło się sporo innych dobrych komiksów, aczkolwiek te trzy najbardziej przypadły mi do gustu. Dobrze narysowane, sprawnie opowiedziane, ze szczyptą przyjemnego humoru. W fanzinie publikowano także komiksy „baaaaaaardzo zinowe”, jak choćby wytwory niejakiego Bysia, a także utwory mało zrozumiałe, które niektórzy okrzyknęliby pewnie mianem „artystowskiego pitu-pitu”. Jednak chyba w każdym zinie pojawiały się komiksy z całkowicie innych parafii, a ja uważam, że różnorodność jest dużo bardziej interesująca niż jakby wszystkie historie były na jedno kopyto.
Byłbym niezmiernie rad, gdyby ekipa zebrała się ponownie i wypuściła kolejny numer „Tfura”, bo potencjał jest ogromny i przekłada się na jakość prac. Warto zatem zaznajomić się z wydanymi dotąd odsłonami zinu, bo można się przy nich pysznie ubawić i odprężyć. Polecam!
koniec
7 października 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niedzielny krytyk komiksów: Śrubełek? Głowadzik?
Marcin Osuch

28 IV 2024

Każdy smok ma swój słaby punkt ukryty pod którąś z łusek. Tak było ze Smaugiem z „Hobbita”, tak było też ze smokiem z przygód Jonki, Jonka i Kleksa. A że w przypadku tego drugiego chodziło o wentyl do pompki? Na tym polegał urok komiksów Szarloty Pawel.

więcej »

Niekoniecznie jasno pisane: Jedenaście lat Sodomy
Marcin Knyszyński

21 IV 2024

Większość komiksów Alejandro Jodorowsky’ego to całkowita fikcja i niczym nieskrępowana, rozbuchana fantastyka. Tym razem jednak zajmiemy się jednym z jego komiksów historycznych albo może „historycznych” – fabuła czteroczęściowej serii „Borgia” oparta jest bowiem na faktycznych postaciach i wydarzeniach, ale potraktowanych z dość dużą dezynwolturą.

więcej »

Komiksowe Top 10: Marzec 2024
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

17 IV 2024

W 24 zestawieniu najlepiej sprzedających się komiksów, opracowanym we współpracy z księgarnią Centrum Komiksu, czas się cofnął. Na liście znalazły się bowiem całkiem nowe przygody pewnych walecznych wojów z Mirmiłowa i ich smoka… Ale, o dziwo, nie na pierwszym miejscu.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Na marginesie scenariusza #1
— Daniel Gizicki

Na północy krew z rozbitych czaszek bucha
— Daniel Gizicki

Letnie dni
— Daniel Gizicki

Narkotyki i poszukiwania
— Daniel Gizicki

Wspaniały komiks!
— Daniel Gizicki

Młodociani turpiści?
— Daniel Gizicki

Czy na sali jest korekta?
— Daniel Gizicki

Wojny robotów
— Daniel Gizicki

Dla fanów Naruto
— Daniel Gizicki

Uwaga, kiepścizna!
— Daniel Gizicki

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.