Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Warren Ellis, Cully Hamner
‹RED›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRED
Scenariusz
Data wydaniaczerwiec 2009
RysunkiCully Hamner
Wydawca DC Comics
ISBN-10140122346X
ISBN978-1401223465
Format128s.
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Komiksy z przemytu: Pana Mosesa historia prawdziwa
[Warren Ellis, Cully Hamner „RED” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Po lekturze oryginału nie sposób przestać się dziwić, jak olbrzymiemu liftingowi poddano komiksowe losy Paula (nie Franka) Mosesa w obu filmowych adaptacjach. I jak zupełnie odmienną historię opowiada „RED” ze scenariuszem Warrena Ellisa i ilustracjami Cully’ego Hamnera.

Miłosz Cybowski

Komiksy z przemytu: Pana Mosesa historia prawdziwa
[Warren Ellis, Cully Hamner „RED” - recenzja]

Po lekturze oryginału nie sposób przestać się dziwić, jak olbrzymiemu liftingowi poddano komiksowe losy Paula (nie Franka) Mosesa w obu filmowych adaptacjach. I jak zupełnie odmienną historię opowiada „RED” ze scenariuszem Warrena Ellisa i ilustracjami Cully’ego Hamnera.

Warren Ellis, Cully Hamner
‹RED›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRED
Scenariusz
Data wydaniaczerwiec 2009
RysunkiCully Hamner
Wydawca DC Comics
ISBN-10140122346X
ISBN978-1401223465
Format128s.
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Początek przypomina nieco ten z filmu: podstarzały agent cieszący się odrobiną spokoju we własnym domu oraz niespodziewany atak. Rzecz w tym, że zarówno kontynuacja historii, jak i powody ataku na Mosesa okazują się znacząco odmienne od tych znanych z ekranizacji. I choć zarówno Robert Schwentke (reżyser pierwszej cześci), jak i Dean Parisot (odpowiedzialny za część drugą) wykonali kawał dobrej roboty, to jednak obu filmom zdecydowanie brak tej samej powagi, która cechuje komiks. Ekranizacje stawiały na widowiskowość i humor, bardzo skromnie i ostrożnie czerpiąc z oryginału, tworząc oczywiście jakość samą w sobie (szczególnie część druga). O ile widowiskowych scen w rysowanej przez Hamnera nie brakuje, to ich wydźwięk jest jednak znacząco różny.
U Ellisa Moses nie jest rodzajem byłego agenta, którego CIA jest w stanie tolerować. To właśnie prawdziwy początek historii: nowy dyrektor całej agencji dowiaduje się o tym, kim jest główny bohater i co robił w latach swojej największej „świetności”. Bardzo szybko dochodzi do wniosku, że ktoś taki musi umrzeć. Ale ten wcale nie umiera. Co więcej, postanawia się zemścić.
Ten stosunkowo krótki, trzyczęściowy komiks opowiada dość prostą, a jednocześnie nad wyraz przemyślaną i bogatą historię. Główny bohater nie sięga jednak po pomoc przyjaciół, ani też nie wyrusza w świat w towarzystwie kobiety. On działa i zabija samotnie. Jak sam wielokrotnie stwierdza (w tych nielicznych rozmowach, które się w komiksie pojawiają), przez całe życie zajmował się zabijaniem i jest to bez wątpienia rzecz, na której się zna. Dlatego też właśnie śmierci pod różnymi postaciami na stronach „RED” nam nie zabraknie. Dla Mosesa nie ma większego znaczenia, kogo uśmierca, bo zawsze robi to bez jakichkolwiek sentymentów. Kilka pojedynczych retrospekcji z jego wcześniejszego życia agenta pokazuje, że pod tym względem emerytura wcale go nie zmieniła.
Choć w dużej mierze fabularnie „RED” jest teatrem jednego aktora, to jednak ciągłe przebitki z wydarzeń i rozmów toczonych w głównej siedzibie CIA poszerzają tę perspektywę. Ellis w o wiele bardziej bezpośredni sposób pokazuje, w jaki sposób decyzje jednego człowieka wpływają na losy innych. Kiedy wreszcie dochodzi do spotkania między Mosesem a jego prześladowcami (a raczej tymi, którzy zlecili zabicie go), bohater dokonuje ważnego rozróżnienia między „mężczyznami” gotowymi działać i ponieść konsekwencje swoich czynów a „dziećmi”, które w pełni nie zdają sobie sprawy z tego, co się wokół nich dzieje.
Końcowy, wcale nie tak zaskakujący, twist fabularny nie zmienia zbyt wiele w tej całej prostej mimo wszystko historii. Moses doskonale zdaje sobie sprawę z tego, kim jest i za kogo go wszyscy mają, ale zupełnie nie stara się przed tym uciec. Przyjmuje w pełni tę łatkę „potwora” i wykorzystuje ją przeciw światu, jednocześnie dbając o to, by podtrzymać swoją złą sławę. Dowodzi tym samym, że niektórych koszmarów z przeszłości nie powinno się budzić.
koniec
2 listopada 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.