Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

‹2003 no words›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł2003 no words
Tytuł oryginalny2003 no words
Data wydaniamaj 2003
Wydawca Megaton
FormatA5
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Bez słów
[„2003 no words” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W maju 2003, nakładem niewielkiego włoskiego wydawnictwa Megaton (Luca Bonanno Edditore), ukazała się antologia komiksu bez słów „2003 no words”. Na 168 stronach znalazło się 28 czarno-białych opowieści twórców z Europy, USA, Brazylii, a nawet Hawajów. Antologia „2003 no words” jest coroczną publikacją, której celem jest prezentacja młodych twórców komiksu w nowym milenium. Dotychczas ukazały się dwie tematyczne części antologii: „Odissea nello SCHIZZO” (2001) oraz „Ventitre autori” (2002).

Marcin Herman

Bez słów
[„2003 no words” - recenzja]

W maju 2003, nakładem niewielkiego włoskiego wydawnictwa Megaton (Luca Bonanno Edditore), ukazała się antologia komiksu bez słów „2003 no words”. Na 168 stronach znalazło się 28 czarno-białych opowieści twórców z Europy, USA, Brazylii, a nawet Hawajów. Antologia „2003 no words” jest coroczną publikacją, której celem jest prezentacja młodych twórców komiksu w nowym milenium. Dotychczas ukazały się dwie tematyczne części antologii: „Odissea nello SCHIZZO” (2001) oraz „Ventitre autori” (2002).

‹2003 no words›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł2003 no words
Tytuł oryginalny2003 no words
Data wydaniamaj 2003
Wydawca Megaton
FormatA5
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Cechą antologii tematycznych jest to, że zazwyczaj prezentują komiksy bardzo zróżnicowane zarówno pod względem stylu, jak i treści. Nawet, jeśli treść kryje się pod wspólnym szyldem, jakim w przypadku „2003 no words” jest komiks niemy.
Większość prac w antologii utrzymana jest w stylistyce wyrosłej z tradycji komiksu undergroundowego. Na przykład „Roma Tremini: Una Storia Vera” jest prawdziwą opowieścią o starciu z twardą rzeczywistością i równie twardymi, co chamskimi, policjantami, a „K.O.K” przypomina stylem komiksy nestora amerykańskiego undergroundu Charlesa Burnsa. Zdarzają się również prace o charakterze artystycznym (bliski „Morfołakom” Mateusza Skutnika „Peel off Mask”), semi-realistyczne („Sunday 15:25”) lub humorystyczne („One Fine Day on the Beach in Hawaii”).
Na szczególną uwagę zasługuje liczna reprezentacja twórców włoskich. Tomasso Eppesteingher, Andrea Bruno oraz Salvo Santonocito stworzyli trzy zupełnie różne komiksy, posługując się zbliżoną, bardzo uproszczoną techniką, kreśląc kilka prostych, mniej lub bardziej zagęszczonych kresek. Jest to o tyle ciekawe, że przy minimum środków osiągnęli wiele wyrazu. „Petrolio” Eppesteinghera wyraźnie pozostaje pod wpływem wydarzeń 11 września. Bohater wyrwany gwałtownie w powietrze, w finale komiksu napotyka samolot oraz dwa prostopadłościenne budynki. „Come Faccio a non pensarci” to ulotna opowieść wakacyjna, a pozbawiony tytułu komiks Andreas (zapewne część większej całości) przenosi czytelnika w wycinek trudnej, zapewne powojennej rzeczywistości.
Tylna strona okładki
Tylna strona okładki
Na kartach antologii nie zabrakło Polaków. Nasz kraj reprezentował Marek Turek komiksem „Mystic Clock’s Killer”. Ta dosyć metaforyczna, ale w gruncie rzeczy prosta historia, została zrealizowana z dużą dojrzałością narracyjną. W „2003 no words” zdecydowanie zabrakło natomiast „Popmana” Tomka Tomaszewskiego, który stylem doskonale pasowałby do klimatu antologii.
W „2003 no words” znalazły się również komiksy naszych południowych sąsiadów Czechów, znane polskim czytelnikom choćby z wystaw Międzynarodowego Festiwalu Komiksu w Łodzi. Swoje komiksy zaprezentowali Jiri Grus („Rendez-vous”), Tomas Prokupek („Klacek & Fracek”), Jiri Zimcik z nieznanym w Polsce „Sunday 15:25”, opowiadającym o tym, co wydarzyło się o 15:25 w pewne niedzielne popołudnie, a także Tomas Kucerovsky z dojrzałą graficznie i urzekającą swoją prostotą „Pohadką”.
Okładkę „2003 no words” wykonał Daniel Egneus, prezentujący ciekawy i oryginalny styl (intrygujący szczególnie w wersji kolorowej). Książkę przygotowano w dwóch wersjach – zwykłej (format A5) i kalendarzowej (powiększonej).
koniec
1 lipca 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niech żyje król!
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

25 V 2024

„Jałowa ziemia” to piąty i ostatni tom serii „Raz & na zawsze” i muszę przyznać, że jestem pod wrażeniem, że scenarzyście udało się sensownie pozamykać wszystkie pootwierane wątki.

więcej »

Magią i mieczem
Marcin Knyszyński

24 V 2024

Czas na odrobinę dark fantasy. I to takiego w starym stylu, wzorowanego na twórczości Roberta E. Howarda i Howarda Phillipsa Lovecrafta i przeznaczonego dla dorosłego czytelnika. Patrick Mallet i Lionel Marty korzystają z dorobku obydwu klasyków bardzo mocno – nie oni pierwsi i nie ostatni. Najważniejsze, że z dobrym skutkiem.

więcej »

Idefiks i jego gang
Maciej Jasiński

23 V 2024

Dzielny pies Idefiks jest jedną z najważniejszych postaci serii o przygodach Gala Asteriksa. Ten wierny towarzysz Obeliksa odegrał kluczową rolę w wielu historiach. Teraz otrzymał swój własny komiks, którego scenariusze bazują na serialu animowanym pod tym samym tytułem.

więcej »

Polecamy

Ambasadorka pokoju

Niekoniecznie jasno pisane:

Ambasadorka pokoju
— Marcin Knyszyński

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Przyszłość Thorgala i prawo skali
— Marcin Herman

Nazwisko: Sienkiewicz, Henryk. Zawód: scenarzysta komiksowy
— Marcin Herman, Piotr Niemkiewicz

Kto mu pisze teksty?
— Marcin Herman

Reklama – wybór (nie)kontrolowany!
— Marcin Herman

Nie tylko underground #5
— Marcin Herman

Thorgal to dziewica?
— Marcin Herman

Festiwal się zmienia
— Marcin Herman

Debiutant zwycięża w Łodzi
— Marcin Herman

Wilq triumfuje
— Marcin Herman

Nieśmietelnie zabawne
— Marcin Herman

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.