Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Gilles Chaillet
‹Vasco #1 (wyd. zbiorcze)›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułVasco #1 (wyd. zbiorcze)
Scenariusz
Data wydania3 grudnia 2016
RysunkiGilles Chaillet
Wydawca Kurc
CyklVasco
ISBN978-83-945963-1-6
Cena99,90
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Diabeł tkwi w szczegółach
[Gilles Chaillet „Vasco #1 (wyd. zbiorcze)” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wydawnictwo Kurc nie ustaje w swojej misji przysparzania radości czytelnikom nostalgicznie wspominającym komiksy wydawane w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Po klasycznych opowieściach, których akcja osadzona była w postapokaliptycznych realiach („Storm”, „Druuna”) przyszedł czas na „Vasco” – historię rozgrywającą się w pieczołowicie odwzorowanych czternastowiecznych realiach.

Paweł Ciołkiewicz

Diabeł tkwi w szczegółach
[Gilles Chaillet „Vasco #1 (wyd. zbiorcze)” - recenzja]

Wydawnictwo Kurc nie ustaje w swojej misji przysparzania radości czytelnikom nostalgicznie wspominającym komiksy wydawane w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Po klasycznych opowieściach, których akcja osadzona była w postapokaliptycznych realiach („Storm”, „Druuna”) przyszedł czas na „Vasco” – historię rozgrywającą się w pieczołowicie odwzorowanych czternastowiecznych realiach.

Gilles Chaillet
‹Vasco #1 (wyd. zbiorcze)›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułVasco #1 (wyd. zbiorcze)
Scenariusz
Data wydania3 grudnia 2016
RysunkiGilles Chaillet
Wydawca Kurc
CyklVasco
ISBN978-83-945963-1-6
Cena99,90
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Podobnie jak w przypadku „Storma”, „Vasco” debiutował już na polskim rynku, ale również trudno tu mówić o debiucie udanym. Dwa pierwsze tomy serii – „Złoto i żelazo” oraz „Więzień szatana” – ukazały się bowiem w latach 1990 i 1991 nakładem wydawnictwa Pegasus, które chciało zawojować polski rynek – nasycany już wtedy przez TM-Semic opowieściami superbohaterskimi – za pomocą komiksów frankofońskich. Niestety nie do końca się to udało: po wydaniu zaledwie kilku komiksów wydawnictwo zakończyło swoją działalność. Teraz Wydawnictwo Kurc rozpoczyna wydawanie tej serii w tomach zbiorczych zawierających po trzy albumy i oczywiście masę interesujących dodatków. W pierwszej księdze, poza dwoma wspomnianymi już albumami znalazł się także album zatytułowany „Bizantyjka”.
Vasco Baglioni nie jest ani dzielnym rycerzem ani zawadiackim podróżnikiem szukającym przygód i ochoczo wyciągającym miecz przy każdej nadarzającej się okazji. To raczej spokojny, choć niepozbawiony męstwa młody człowiek, który z racji swojego pochodzenia nie może narzekać na nudę. Jako siostrzeniec Tolomeo Tolomeiego, mieszkającego w Sienie bankiera prowadzącego interesy w różnych zakątkach Europy, ma on bowiem wiele okazji do odbywania interesujących podróży. Z założenia jednak nie mają to być wyprawy nastawione na szukanie ryzykownych przygód, ale raczej misje polegające na dyskretnym pilnowaniu bankowych przedsięwzięć wuja. Niemniej jednak nasz bohater często wpada przy tych okazjach w jakieś tarapaty.
Akcja komiksu rozgrywa się w połowie czternastego wieku, zatem w bardzo burzliwych czasach. Był to okres kiedy rycerstwo stopniowo traciło na znaczeniu kosztem przedstawicieli nowych klas – mecenasów, kupców i przede wszystkim bankierów. Jednym z nich jest wspomniany już Tolomeo Tolomei, którego poznajemy już w pierwszym z albumie, zatytułowanym „Złoto i żelazo”, kiedy to postanawia zaangażować się w politykę, wspomagając finansowo niejakiego Colę di Rienzo. Ten pochodzący ze społecznych nizin buntownik ryzykując życie dostaje się do Sieny, by osobiście prosić zamożnego bankiera o złoto, dzięki któremu będzie mógł poprowadzić w Rzymie bunt przeciwko despotycznemu rodowi Colonna. Młody, zafascynowany antykiem idealista chce bowiem znów ustanowić w Wiecznym Mieście republikę. Bankier – choć z pewnym wahaniem – decyduje się wspomóc finansowo tę inicjatywę. W ten oto sposób Vasco wraz ze swoim bratem oraz Colą di Rienzo wyruszają ze Sieny do Rzymu wioząc ze sobą milion dukatów w złocie. Nie trzeba dodawać, że ta wyprawa nie należy do najłatwiejszych i przy jej okazji nie do końca ufający sobie nawzajem konwojenci napotykają szereg przeszkód. Jednak wszystko to, czego doświadczają po drodze jest zaledwie wstępem do finałowej rozgrywki, która ma miejsce już w samym Rzymie.
Ta historia ma swoją bezpośrednią kontynuację w drugim albumie – zatytułowanym „Więzień szatana”. Znajduje tu potwierdzenie stara prawda mówiąca, że utrzymanie władzy jest znacznie trudniejsze niż jej zdobycie. Trzeci album, „Bizantyjka”, opowiada już o innej przygodzie tytułowego bohatera, który tym razem wyrusza z misją dopilnowania interesów swojego wujka na Rodos. Tu jednak okazuje się, że to z pozoru niewinne i proste zadanie zamienia się w kolejną niezwykle niebezpieczną przygodę. Vasco zostaje bowiem uwikłany w zbrojny konflikt pomiędzy Genuą i Konstantynopolem. Oto bowiem Zofia – córka bizantyjskiego cesarza Mateusza Kantakuzaena - postanawia porwać przedstawicieli wszystkich banków mających swoje przedstawicielstwa na Rodos (w tym gronie oczywiście znalazł się także nasz Vasco), by wymusić okup, dzięki któremu chce zapłacić daninę oblegającym Konstatynopol Genueńczykom. Ten niezwykle ryzykowny plan staje się punktem wyjścia kolejnej fascynującej opowieści, w której nie bez znaczenia są uczuciowe relacje pomiędzy Vasco a piękną księżniczką.
Gilles Chaillet snuje swoje opowieści w bardzo interesujący sposób, ale to nie sama akcja jest głównym atutem tego komiksu. Autor daje się bowiem poznać jako osoba zafascynowana historią Włoch. Wszystkie przygody, jakie spotykają dzielnego Vasco są osadzone w pieczołowicie zrekonstruowanych realiach historycznych. Na planszach komiksu spotykamy zatem postacie historyczne, które rzeczywiście odegrały kluczowe role w opisywanych zdarzeniach – Cola di Rienzo, papież Klemens VI czy cesarz bizantyjski Mateusz Kantakuzen należą do tych najważniejszych. Dzięki temu lektura komiksu stanowi nie tylko okazję do dobrej zabawy, ale także może być źródłem wiedzy historycznej. Choć oczywiście z uwagi na nieuniknione w takich sytuacjach uproszczenia, warto potraktować komiks raczej jako zachętę do samodzielnego zagłębienia się w meandry polityczno-finansowych spisków kształtującego się w burzliwy sposób włoskiego odrodzenia.
Na osobny komentarz zasługuje warstwa graficzna komiksu. Podczas lektury w oczy rzuca się niezwykła dokładność w odtwarzaniu szczegółów architektonicznych oraz krajobrazów. Chaillet z niemal benedyktyńską pieczołowitością odtwarza najdrobniejsze nawet detale wnętrz i budowli. Mniej efektownie prezentują się sami bohaterowie, którzy często wyglądają dość sztywno, co szczególnie rzuca się w oczy podczas scen walk. Jednak ta mała dynamika i dość statyczne kadrowanie zostają w pełni zrekompensowane bogactwem drugich planów, które można studiować godzinami, nieustannie wyławiając smakowite drobiazgi. Warto odnotować, że styl Chailleta przypomina nieco pod tym względem rysunki innego francuskiego rysownika zafascynowanego historią - François Bourgeona. O tej – manifestującej się zarówno na płaszczyźnie narracyjnej jak i graficznej – fascynacji czternastowieczną historią Italii możemy przeczytać w bogato ilustrowanym tekście dołączonym do pierwszej księgi wydania zbiorczego. Dowiadujemy się z niego o początkach serii oraz o komiksowych i historycznych inspiracjach Gillesa Chailleta. Z uwagi na to, że przygody Vasco publikowane w kolejnych tomach nie do końca są zgodne z historyczną chronologią, warto szczególną uwagę poświęcić ostatniemu rozdziałowi tego tekstu, zatytułowanemu "Specyficzny dar wszechobecności"
Krótko mówiąc powtórne – tym razem miejmy nadzieję bardziej przewidywalne i długotrwałe – pojawienie się „Vasco” na polskim rynku to okoliczność, która powinna ucieszyć nie tylko tych, którzy z nostalgią wspominają dwa pierwsze albumy wydane na początku lat dziewięćdziesiątych, ale wszystkich miłośników dobrego komiksu przygodowego, który w udany sposób łączy w sobie wymóg interesującej fabuły, dbałości o szczegóły i wierności faktom historycznym. Gilles Chaillet udowadnia, że historia jest fascynująca, ale żeby zachęcić innych do jej studiowania samemu trzeba być jej pasjonatem. Pasja autora Vasco emanuje z każdego wypełnionego szczegółami kadru tego komiksu.
koniec
28 grudnia 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

I ty, Brutusie?
— Paweł Ciołkiewicz

Abrakadabra to czary i magia…
— Paweł Ciołkiewicz

W Xanadu Kubilaj Chan pałac prześwietny wznieść polecił…
— Paweł Ciołkiewicz

Wykorzenić zło
— Paweł Ciołkiewicz

Ciężkie jest życie bankiera
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Dyskretny urok showbiznesu
— Paweł Ciołkiewicz

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.