Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXIV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Derib
‹Buddy Longway #3: Ludzkie szaleństwo›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBuddy Longway #3: Ludzkie szaleństwo
Scenariusz
Data wydaniakwiecień 2023
RysunkiDerib
Wydawca Kurc
CyklBuddy Longway
ISBN978-83-967431-3-8
Format224s. 210 x 297 mm
Cena139,90
Gatunekwestern
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Obrzęd przejścia
[Derib „Buddy Longway #3: Ludzkie szaleństwo” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W trzecim tomie serii „Buddy Longway”, zatytułowanym „Ludzkie szaleństwo”, dostajemy już próbkę znacznie bardziej brutalnej niż do tej pory rzeczywistości. Krwawe wojny Indian z białymi bezceremonialnie wdzierają się w życie głównego bohatera i jego rodziny. Buddy będzie musiał opowiedzieć się po którejś ze stron i oczywiste jest, że każdy wybór będzie… równie zły.

Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
[Derib „Buddy Longway #3: Ludzkie szaleństwo” - recenzja]

W trzecim tomie serii „Buddy Longway”, zatytułowanym „Ludzkie szaleństwo”, dostajemy już próbkę znacznie bardziej brutalnej niż do tej pory rzeczywistości. Krwawe wojny Indian z białymi bezceremonialnie wdzierają się w życie głównego bohatera i jego rodziny. Buddy będzie musiał opowiedzieć się po którejś ze stron i oczywiste jest, że każdy wybór będzie… równie zły.

Derib
‹Buddy Longway #3: Ludzkie szaleństwo›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBuddy Longway #3: Ludzkie szaleństwo
Scenariusz
Data wydaniakwiecień 2023
RysunkiDerib
Wydawca Kurc
CyklBuddy Longway
ISBN978-83-967431-3-8
Format224s. 210 x 297 mm
Cena139,90
Gatunekwestern
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Lekturę rozpoczynamy od albumu specyficznego, stanowiącego bowiem kompilację trzech krótkich historii publikowanych wcześniej w magazynie „Tintin”. Oto w roku 1980 Derib zdecydował się opublikować, jako dziewiąty odcinek serii, komiks zatytułowany „Pierwsze łowy”. Umiejętnie pozszywał w nim w jedną całość trzy odrębne historie drukowane w latach 1979 oraz 1972. Ta najwcześniejsza jest zresztą, jak pisze sam autor, w ogóle pierwszą, próbną historią z Buddym w roli głównej! Łatwo się zorientować, że jest tak faktycznie, bo utrzymana jest ona w cartoonowej stylistyce, a bohaterowie zamiast oczu mają czarne kropki (pamiętamy ten sposób rysowania z pierwszego tomu serii). Ramą fabularną jest konieczność snucia opowieści dla Kathleen, która swoją niecierpliwość przypłaciła wypadkiem, po którym długo dochodziła do siebie. W „Białym demonie” z kolei to Jeremy odgrywa główną rolę. Chłopak przez przypadek staje się świadkiem obrzędu inicjacyjnego młodego Indianina i postanawia również przejść taki rytuał. W tej opowieści Derib nie tylko wprowadza wątek brutalnych konfliktów Indian z białymi, ale także umieszcza interesującą symbolikę. Co więcej, komplikuje życie synowi Buddy′ego, który uświadamia sobie, że już do końca życia będzie rozdarty pomiędzy światem przodków swej matki i rzeczywistością białego człowieka, z której wywodzi się jego ojciec. W tej historii poznajemy również kapitana Ryana, który później jeszcze raz pojawi się na drodze głównego bohatera.
„Zemsta” to dramatyczna opowieść, w której dzielny traper musi, tuż przed nadchodzącą zimą, zostawić rodzinę, by ruszyć na pomoc przyjacielowi. Poszukiwacz złota Michael Cooper przepadł bez śladu, zostawiając swoją żonę i córkę. Dziadek Katii, żony Coopera, zwrócił się o pomoc do Buddy’ego. Misja ratunkowa zaprowadziła bohatera i jego syna do miasteczka Bear Town, w którym mają zamiar przetrwać zimę okoliczni poszukiwacze złota. Buddy spotyka tu starego znajomego Curly’ego, który jednak jest już zupełnie innym człowiekiem niż ten, którego poznaliśmy w albumie „Trzech przejezdnych” („Tom 1. Chinook na całe życie”). Bohater natyka się również na Jima McClure’a – tak, tak, tego z serii „Blueberry” Jeana Girauda. Tom zamyka album „Kapitan Ryan”. W tej opowieści dochodzi do ostatecznej konfrontacji Buddy’ego z bezwzględnym żołnierzem. Kapitan, który nienawidzi Indian, nie może darować traperowi upokorzenia, jakiego doznał od niego wcześniej (w albumie „Pierwsze łowy”). Jego irracjonalną nienawiść podsyca fakt, że żoną Buddy’ego jest Indianka.
W albumie znajdziemy również solidną porcję publicystyki. Znajdujemy bogato ilustrowany tekst o kulisach powstawania serii oraz krótkie komentarze na temat poszczególnych albumów. Pośród rysunków, szkiców i grafik kryje się wiele perełek. Można do nich zaliczyć narysowaną przez Jeana Girauda planszę, na której Buddy spotyka się z Blueberrym oraz Redem Dustem, bohaterem serii „Comanche” rysowanej przez Hermanna. Zresztą takich zabaw w tej serii jest znacznie więcej. Z lektury poprzednich tomów wiemy już, że Derib lubi wzorować swoich bohaterów na przyjaciołach po piórze – Curry to przecież Cosey, a w forcie mieszka sam Jean Giraud we własnej osobie (z tą różnicą, że nie zajmuje się rysowaniem tylko hodowlą). Dla polskiego czytelnika szczególnie ciekawy jest fragment, który w wersji oryginalnej pewnie się nie pojawił. Mamy tu mianowicie planszę z „Świata Młodych” oraz zapowiedź komiksu wydrukowaną na pierwszej stronie gazety. Periodyk opublikował bowiem w roku 1983 obszerne fragmenty albumu „Kapitan Ryan” w wersji czarno-białej (czy też czarno-żółtej).
„Buddy Longway” niezmiennie zapewnia ogromną frajdę podczas lektury. Choć Derib tworzy familijny komiks utrzymany w nieco sielankowej atmosferze, to powoli wprowadza do swej opowieści przemoc i brutalność, bez których nie ma przecież możliwości pokazania prawdziwego życia na Dzikim Zachodzie. Dzięki temu komiks staje się bardziej realistyczny, choć i tak daleko mu do pełnych przemocy westernów tworzonych współcześnie. Autor dba również o ciągłość opowieści, powracając do postaci, które pojawiły się we wcześniejszych albumach. Dzięki temu podczas lektury raz po raz spotykamy starych znajomych i mamy poczucie przebywania pośród osadników oraz Indian żyjących obok siebie. Klasyczna, elegancka kreska również cieszy oko. Artysta tworzy duże, pełne detali kadry i nie stroni od całostronicowych plansz oraz rozkładówek, które pozwalają w pełni docenić jego kunszt. Zbiorcza edycja tej westernowej serii to bez wątpienia jeden z bardziej interesujących projektów wydawniczych dostępnych na naszym rynku. Już można zacierać ręce na dwa kolejne tomy, które przed nami.
koniec
1 lutego 2024

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Oto koniec znanego nam świata
Marcin Knyszyński

16 IV 2024

Nieistniejący już imprint DC Comics o nazwie „Vertigo” miał kilka flagowych tytułów, takich swego rodzaju wizytówek lat dziewięćdziesiątych amerykańskiego komiksu. Jedną z nich są bez wątpienia „Niewidzialni”, którego ostatni, czwarty tom zbiorczy wyszedł w marcu nakładem Egmontu. Każdy, kto uważa, że pierwsze trzy były trudne w odbiorze, musi przygotować się na jeszcze większe wyzwanie. Teraz Grant Morrison nie ma już zupełnie litości i nie bierze jeńców.

więcej »

Uczmy się języków!
Marcin Osuch

15 IV 2024

Na przestrzeni ostatnich paru lat polscy czytelnicy otrzymali kilka pozycji, których osią były kultury indiańskie Mezoameryki. Dwa lata temu Ongrys wznowił „Hernána Cortésa i podbój Meksyku”, w zeszłym roku Taurus – „Węża i włócznię”. Do klimatów konkwisty nawiązuje także „Ixbunieta” wydawnictwa Komiks i My. Ten zestaw w bardzo udany sposób uzupełnia „Ta, która mówi” oficyny Lost in Time.

więcej »

Kolejne „Igrzyska Śmierci”
Maciej Jasiński

14 IV 2024

Egmont wydaje równolegle kilka serii z Conanem w roli głównej. W cyklu „Conan Barbarzyńca” mieliśmy do tej pory między innymi całkiem niezłą historię Jasona Aarona zatytułowaną „Życie i śmierć” Conana. Tym razem w albumie zatytułowanym „Tygiel” główny bohater trafia do miasta Garchall w Uttara Kuru i niemal od razu pakuje się w kolejne wielkie kłopoty.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Przyjaciele Buddy’ego Longwaya
— Paweł Ciołkiewicz

Domek na prerii
— Paweł Ciołkiewicz

Krótko o komiksach: Sierpień-wrzesień 2002
— Marcin Lorek

Krótko o komiksach: Czerwiec-lipiec 2002
— Artur Długosz, Wojciech Gołąbowski, Marcin Herman, Piotr Niemkiewicz, Paweł Nurzyński, Witold Tkaczyk, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Powszechna historia nikczemności
— Paweł Ciołkiewicz

Wina ojca
— Paweł Ciołkiewicz

Słońce, wiatr i świergot ptaka w koronie drzew
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.