Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Marcos Paulo Marques, Thiago Moraes Martins
‹Syrena z Mongaguá›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSyrena z Mongaguá
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2017
RysunkiThiago Moraes Martins
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
ISBN9788365527264
Format48s. 170x240 mm
Cena42,00
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Cena sławy
[Marcos Paulo Marques, Thiago Moraes Martins „Syrena z Mongaguá” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Syrena z Mongaguá” to surrealistyczna opowieść o dążeniu do nieuchwytnego celu, przez którą przewija się galeria zadziwiających postaci. Podczas lektury można się chwilami poczuć jak na seansie filmu Felliniego.

Paweł Ciołkiewicz

Cena sławy
[Marcos Paulo Marques, Thiago Moraes Martins „Syrena z Mongaguá” - recenzja]

„Syrena z Mongaguá” to surrealistyczna opowieść o dążeniu do nieuchwytnego celu, przez którą przewija się galeria zadziwiających postaci. Podczas lektury można się chwilami poczuć jak na seansie filmu Felliniego.

Marcos Paulo Marques, Thiago Moraes Martins
‹Syrena z Mongaguá›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSyrena z Mongaguá
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2017
RysunkiThiago Moraes Martins
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
ISBN9788365527264
Format48s. 170x240 mm
Cena42,00
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Wszystko zaczyna się (i kończy) na pięknej plaży Mongaguá – księżniczce plaż. Oto widzimy, jak pewna kobieta kradnie torebkę ze stolika, przy którym zasiada jakaś dystyngowana, starsza dama. Gdy kelner próbuje rzucić się pościg za złodziejką, sama poszkodowana skutecznie mu w tym przeszkadza. Jak się okazuje, kobieta celowo ułatwiła kradzież, bo chciała pomóc zdesperowanej złodziejce. W skradzionym portfelu jednak zamiast pieniędzy była ulotka reklamowa, zachęcająca do skorzystania z usług Mistrza Gibi.
Mistrz Gibi jest jedną z kilku niezwykłych postaci, jakie poznamy podczas lektury komiksu. Jest to wróżbita, który posiada dar dermowidzenia – potrafi spojrzeć w przeszłość lub przyszłość i „wyświetlić” ją na swojej skórze w postaci zmieniających swoje kształty tatuaży. Okazuje się, że złodziejka z plaży rozpaczliwie poszukuje swojej zaginionej córki i faktycznie jest na tyle zdesperowana, by skorzystać z usług dziwnego wróżbity. Poza nim, na kartach komiksu znajdziemy jeszcze taksydermistę, który za pośrednictwem własnoręcznie wypchanych zwierząt podgląda tych, którzy je u niego kupują. Poznajemy także reżysera bezskutecznie próbującego pokonać nałóg alkoholowy oraz początkującą aktorkę, gotową na wszystko, by dostać upragnioną rolę w jego filmie – rolę syreny z Mongaguá. Losy tych wszystkich postaci splatają się w zadziwiający sposób, prowadząc do makabrycznego, a zarazem niezwykle wzruszającego finału.
Surrealistyczna historia raz po raz zaskakuje czytelnika niezwykłymi zwrotami akcji. Autorzy scenariusza – Thiago Moraes Martins i Marcos Paulo Marques – prowadzą narrację w bardzo dynamiczny i sprawny sposób. Kolejne zdarzenia zazębiają się ze sobą za sprawą konkretnych osób lub wątków. Mocną stroną komiksu jest niewątpliwie kreacja wyrazistych postaci uwikłanych w intrygę. Choć komiks jest krótki i każdy z bohaterów ma właściwie tylko chwilę, by zaprezentować się czytelnikowi, to wszyscy sprawiają wrażenie intrygujących, wielowymiarowych i dokładnie przemyślanych postaci. Dynamiczna narracja podkreślona została także bardzo żywiołowymi rysunkami wykonanymi ostrą, zdecydowaną kreską. Cartoonowy styl komiksu tłumaczy zapewne to, że obaj jego autorzy mają w dorobku pracę nad animacjami dla dzieci. Wprawdzie „Syrena z Mongaguá” komiksem dla dzieci nie jest, ale stylistyka takie skojarzenia może przywoływać.
Krótka opowiastka o matce rozpaczliwie poszukującej dziecka i dziecku desperacko poszukującym sławy skłania do refleksji. Za fasadą surrealistycznej narracji oraz galerią zadziwiających postaci skrywa się bowiem uniwersalny motyw nieustannego dążenia do nieuchwytnego celu. Wszystkie niezwykłe osobistości ukazane w komiksie na różne sposoby próbują zrealizować swoje zamierzenia, lecz żadnej z nich to się nie udaje. No może tylko uwielbiający komiksy wróżbita z darem dermowidzenia ma na końcu pewne powody do satysfakcji, ale jest to – dodajmy – satysfakcja dość gorzka. Lektura tego studium ludzkich pragnień jest doświadczeniem ciekawym, choć wnioski raczej nie skłaniają do optymizmu. Opowieść można bowiem czytać jako metaforę naszych czasów, w których liczy się tylko sukces i wiele osób jest w stanie poświęcić dosłownie wszystko, by tylko go osiągnąć. Nawet to, co w życiu faktycznie jest najważniejsze.
koniec
5 kwietnia 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Dyskretny urok showbiznesu
— Paweł Ciołkiewicz

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.