Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Warren Ellis, Darick Robertson
‹Powrót na ulicę›

Transmetropolitan: Powrót na ulicę
EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPowrót na ulicę
Scenariusz
Data wydaniaczerwiec 2002
RysunkiDarick Robertson
PrzekładAdam Biały
KolorNathan Eyring
Wydawca Mandragora
CyklTransmetropolitan
ISBN-1083-89036-09-6
Format170×260
Cena19,90
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Nienawidzę was wszystkich
[Warren Ellis, Darick Robertson „Powrót na ulicę” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
« 1 2

Tomasz Sidorkiewicz

Nienawidzę was wszystkich
[Warren Ellis, Darick Robertson „Powrót na ulicę” - recenzja]

Made in Poland
Polska edycja przedruku pierwszego tomu opowieści z Transmetropolitan (zeszyty #1-#3) w porównaniu z innymi komiksami wydawnictwa Mandragora zawodzi. Pomimo nienagannej oprawy, druku i papieru komiks odbiega od standardów, jakie ustanowiło to prężnie działające wydawnictwo. W innych zeszytach co ważniejsze teksty w tle komiksu były przetłumaczone i umiejętnie zastąpione polskimi odpowiednikami. W "Transmetropolitan” wprost roi się od futurystycznych reklam, haseł, napisów na rejestracjach samochodowych, nagłówków gazet. Wszystkie z nich zachowały niestety oryginalne, angielskojęzyczne brzmienie. Podobnie jak podpis pod postacią przywódcy z Anioł 8 dającego wywiad w lokalnej TV - Freda Chrystusa. Mimo że wydawca spolszczył jego nazwisko podpis na ekranie TV pozostał niezmieniony: Fred Christ. Na tym jednak się nie kończy. Tłumaczenie zostało wykonane w pośpiechu, często zdania tłumaczone są na zasadzie tłumaczenia poszczególnych słów bez patrzenia na szerszy kontekst. Transients - obywatele Transmetropolitan , którzy „znajdują się dosłownie pomiędzy ciałami” ludzi i obcych, mający w swoim ciele zaadaptowany genom obcej rasy humanoidalej, „przejściowcy”, w polskiej edycji otrzymują niewiele mówiącą, spolszczoną nazwę oryginalną - to ’tranzienci”. Tłumacz gubi się wśród własnej terminologii - raz maszyna o twarzy Ojca Chrzestnego, spełniająca z grubsza tą samą rolę co StarTrekowski replikator, wytwarzająca wszelkiego rodzaju przedmioty zamówione przez jej posiadacza (oryg. the maker) w polskiej wersji to transformator (!).Kilkanaście stron dalej w czasie rozmowy (zresztą w wersji Mandragory nieco bełkotliwej) z Fredem Chrystusem maszyny te określane są jako przetwórcy (!?). Język Pająka Jerusalem jest bogatym językiem pełnym różnego rodzaju nawiązań do ówczesnej kultury i odkryć naukowych. Kiedy widzimy dwóch kochanków - uciekinierów z rezerwatu kulturowego dla Chińczyków, w polskiej wersji mamy „kochanków którzy uciekli od kanonów chińskiej kultury” (?) a duża, potężna baba pełniąca funkcję bramkarza w barze ze striptizem w Anioł 8 w rodzimej wersji staje się mężczyzną. Richard Dawkins w książce „Samolubny gen” opisał mem (ang. meme) - najmniejszą jednostkę informacji. To właśnie memów używają współcześni terroryści rozsiewając memy autokanibalizmu, zarażając kolejnych nosicieli. Tej informacji jednak nie znajdziemy w "Powrocie na ulicę” - tam to po prostu tajemnicze „środki auto-kanibalizmu”. Zdarzają się też błędy słownikowe: clever to nie „inteligentny”, a mild mannered to nie to samo co „źle wychowany”. Dochodzą do tego niechlujnie wyczyszczone dymki, w których prześwitują fragmenty oryginalnego liternictwa, a niektóre z nich w ogóle nie przetłumaczone (Piss off). Szkoda, że edycja dobrego komiksu powstała w pośpiechu, w pominięciu elementarnej korekty. Pozostaje nadzieja, że kolejne tomy doczekają się lepszej edycji.
W tekście skorzystano z artykułu Marcina Kuligowskiego „Prosto w twarz!” (www.komiks.prv.pl/transmet-index.html) oraz serwisu www.disinfo.com.

Tomek ’Jim’ Kontny     Notatki z odbytu świata
Pająk Jeruzalem pięć lat po opuszczeniu miasta żyje w swojej górskiej samotni otoczonej karabinami maszynowymi i polem minowym. Gdy dostaje telefon od wydawcy, ma do wyboru albo wywiązać się ze starego kontraktu na dwie książki jego autorstwa albo pójść do pudla. Wypełnienie kontraktu wiąże się z powrotem do miasta, za którym Pająk, delikatnie mówiąc, nie przepada i ze zdobyciem pracy. Jedynej, na której się zna - etatu dziennikarza. Pająk Jeruzalem wraca na ulice ! 
Długo czekałem na ten komiks i nie zawiodłem się. Warren Ellis (jeden z gniewnych Brytyjczyków amerykańskiego komiksu, autor m.in. ’Planetary’ i ’Ministry Of Space’, ’Authority’ i wydanego u nas w serii Mega Marvel ’Thor: Worldengine’) pokazuje w nim cały swój kunszt, tworząc postać niezwykłą. Pająk to wytatuowany gnojek, cyniczny kombinator, lekki paranoik, który przystawia do głowy spluwę swojemu rozmówcy, nałogowy palacz, sypiący tekstami, które zwalają z nóg (także jego oponentów), a poza tym świetny dziennikarz. I ostatni sprawiedliwy. Świat Pająka to przyszłość, miasto pełne zaawansowanej techniki, dragów (których zresztą Jeruzalem używa nader często) dziwaków i zboczeńców, ludzi mieszających swoje DNA z DNA przybyszy z innych planet. Ellis wie jak wykorzystać taki potencjał. I robi to.
W przypadku ’Transmetropolitan’ rysunki to tylko dodatek do świetnego scenariusza. Za stronę graficzna komiksu odpowiada Darick Roberston, który nie wychodzi poza dobra amerykańska średnia. Do tego nieźle nałożony komputerowy kolor, krótka przedmowa pióra Gartha Ennisa i jak zwykle u Mandragory, świetne wydanie.
’Transmet’ to lektura obowiązkowa dla tych, którzy czekali na sf podlane sosem politycznej fikcji, wysokiej klasy scenariusz, z tekstami, których warto nauczyć się na pamięć, bohatera, którego dużo łatwiej znienawidzić niż pokochać, dawkę czarnego humoru wysokiej próby i tak dziwacznego świata, jakiego już dawno nie mieliśmy okazji widzieć. Czego chcieć więcej? Chyba tylko następnego TPB…
Ocena: 80%

Transmetropolitan: Bibliografia
TomTytułZawartość
1.
Transmetropolitan: Back on the Street TPB
Transmetropolitan #1-#3
2.
Transmetropolitan: Lust for Life TPB
Transmetropolitan #4-#12
3.
Transmetropolitan: Year of the Bastard TPB
Transmetropolitan #13-#18 + "Egdy Winter” z antologii „Winter’s Edge” #2
4.
Transmetropolitan: The New Scum TPB
Transmetropolitan #19-#24 + "Next Winters” z antologii „Winter’s Edge” #3
5.
Transmetropolitan: Lonely City TPB
Transmetropolitan #25-#30
6.
Transmetropolitan: Gouge Away TPB
Transmetropolitan #31-#36
7.
Transmetropolitan: Spider’s Thrash TPB
Transmetropolitan #37-#42
 
Transmetropolitan: I Hate it Here
galeria z niepublikowanymi wcześniej fragmentami esejów Pająka
 
Transmetropolitan: Filth of the City
galeria z niepublikowanymi wcześniej fragmentami esejów Pająka
Pozostałe zeszyty (#43-#60) nie zostały jeszcze zebrane w formie albumów.
koniec
« 1 2
1 października 2002

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Śmierć go czeka…
Paweł Ciołkiewicz

7 V 2024

Manu Larceneta polskiemu czytelnikowi przedstawiać nie trzeba. Francuski autor utorował sobie drogę do naszych serc kilkoma świetnymi komiksami. Po „Codziennej walce”, „Raporcie Brodecka”, „Terapii grupowej” oraz dwóch tomach „Blasta” otrzymujemy „Drogę”, komiks, który zaledwie kilka dni po premierze stał się najlepiej sprzedającym się tytułem w katalogu wydawnictwa Mandioca. To druga już adaptacja książki w dorobku artysty. Po niepokojącej opowieści o winie i wojennej traumie Philippe’a (...)

więcej »

Z emocjami trzeba umieć sobie radzić
Maciej Jasiński

6 V 2024

Seria „Smerfy i świat emocji” rozrasta się o kolejne tytuły podejmujące tematykę uczuć, które targają przedszkolakami. Ich rodzice nie zawsze wiedzą, co robić, dlatego z pomocą przychodzą komiksy wzbogacone o część informacyjną. Dzięki temu młody człowiek może uzmysłowić sobie, że jego zachowanie może być problemem dla otoczenia, a co więcej – dowiaduje się, jak można w takiej sytuacji sobie poradzić.

więcej »

Ptaki w wiosce Smerfów
Maciej Jasiński

5 V 2024

Wydawnictwo Egmont utrzymuje stałe tempo wydawania serii ze Smerfami, przeplatając najstarsze albumy stworzone przez Peyo (we współpracy z różnymi scenarzystami), z tymi nowszymi od innych autorów. Tak się złożyło, że ostatnie tytuły mają jeden wspólny element – ptaki, które miały i mają nadal wielki wpływ na życie w wiosce Smerfów. Jedne destrukcyjny, drugie wnoszą sporo humoru, a inne wreszcie pomagają Smerfom i ratują ich przed zagrożeniami.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Dużo kobiet!
— Marcin Knyszyński

Prawda boli, prasa boli jeszcze bardziej
— Paweł Olejniczak

Komiks skrojony na miarę
— Marcin Knyszyński

Po drugiej stronie lustra
— Marcin Knyszyński

Wieczny Punisher
— Andrzej Goryl

Max nierówny komiks
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Deadpool w pięciu smakach
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ten się śmieje…
— Paweł Ciołkiewicz

Pająk w czarnej… „Dziurze”
— Paweł Ciołkiewicz

Transmetropolitan #3 - recenzja
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Potrawka z napletka
— Tomasz Sidorkiewicz

Demony nie umierają
— Tomasz Sidorkiewicz

Wilkołaki i Magiczne Rękawice
— Tomasz Sidorkiewicz

Steamfantasy
— Tomasz Sidorkiewicz

Wszyscy zostaniecie nababieni
— Tomasz Sidorkiewicz

A krew demonów jest nadal zielona
— Tomasz Sidorkiewicz

Veni. Vidi. I co dalej?
— Tomasz Sidorkiewicz

Z czaszką w tle
— Tomasz Sidorkiewicz

Inne światy
— Tomasz Sidorkiewicz

Obietnica przygody
— Tomasz Sidorkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.