Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Warren Ellis, Darick Robertson
‹Transmetropolitan #4 (wyd. zbiorcze)›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTransmetropolitan #4 (wyd. zbiorcze)
Scenariusz
Data wydania24 kwietnia 2019
RysunkiDarick Robertson
Wydawca Egmont
CyklTransmetropolitan
ISBN9788328141254
Format288s. 170x260 mm
Cena89,99
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Prawda boli, prasa boli jeszcze bardziej
[Warren Ellis, Darick Robertson „Transmetropolitan #4 (wyd. zbiorcze)” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Pająk Jeruzalem, najbardziej znienawidzony i kochany dziennikarz w całym mieście, kontynuuje swoje zadanie. Polega ono na wtykaniu kija w mrowisko. Kiedy mrowisko jest Białym Domem, może zrobić się niewesoło, a skutki poczynań niesfornego łysola mogą odczuć nie tylko on i jego bliscy, a całe społeczeństwo.

Paweł Olejniczak

Prawda boli, prasa boli jeszcze bardziej
[Warren Ellis, Darick Robertson „Transmetropolitan #4 (wyd. zbiorcze)” - recenzja]

Pająk Jeruzalem, najbardziej znienawidzony i kochany dziennikarz w całym mieście, kontynuuje swoje zadanie. Polega ono na wtykaniu kija w mrowisko. Kiedy mrowisko jest Białym Domem, może zrobić się niewesoło, a skutki poczynań niesfornego łysola mogą odczuć nie tylko on i jego bliscy, a całe społeczeństwo.

Warren Ellis, Darick Robertson
‹Transmetropolitan #4 (wyd. zbiorcze)›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTransmetropolitan #4 (wyd. zbiorcze)
Scenariusz
Data wydania24 kwietnia 2019
RysunkiDarick Robertson
Wydawca Egmont
CyklTransmetropolitan
ISBN9788328141254
Format288s. 170x260 mm
Cena89,99
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Warren Ellis w swoim stylu kontynuuje bezpardonową walkę z… tak naprawdę wszystkim. Pokazuje brud społeczeństwa i jego wielolicowość. Nie oszczędza polityków, policjantów czy samych dziennikarzy. Pająk Jeruzalem, mimo że raczej wzbudza pewne nuty sympatii, sam nie należy świętych. Tym razem, rzuciwszy wyzwanie systemowi, będzie musiał ponieść konsekwencje. Można powiedzieć, że w pewien sposób dogoniła go dorosłość.
Scenarzysta nadal rysuje ponurą wersję społeczeństwa przyszłości, zakrapianą odrobiną ironii i dużą dawką ludzkiej arogancji. Główny bohater dba o dobro społeczeństwa, które z kolei jest na to obojętne. Motłoch czytający jego artykuły nawet nie zdaje sobie sprawy, że dla dziennikarza to nie tylko tania rozrywka. Pająk nie robi tego jedynie z altruistycznych pobudek – czerpie sporą satysfakcję z niszczenia systemu i zwyciężania z graczami od siebie potężniejszymi. Dotychczasowe sukcesy nie przygotowały go jednak na nieodwracalność skutków jego działań.
Scenarzysta, kreując świat, skupia się nie na tym, co ludzkość w przyszłości osiągnie, lecz na tym, co się nie uda. Pokazuje, do czego mogą doprowadzić zobojętnienie i ogólna degrengolada. Używając wyolbrzymień i naturalizmu, stara się poruszyć wyobraźnię czytelnika. Dodatkowo w czwartym tomie „Transmetropolitan” (w którym widać już dążenie do zakończenia całego cyklu) łączy wszystkie wątki, które pędzą w kierunku nieuniknionego finiszu. To album, w którym Pająk przekonuje się, że sam jest częścią świata, który przychodzi mu opisywać, a życie to nie jest gra. Czy taka zmiana perspektywy spowoduje jakkolwiek odmienne podejście?
Za oprawę graficzną tradycyjnie odpowiada Darick Robertson z pomocą Rodneya Ramosa. Tworzą oni wizję zgodną z atmosferą kreowaną przez scenarzystę: lekko „koślawe”, a niekiedy wręcz karykaturalne rysunki wpasowują się w ogólną stylistykę i ją jeszcze bardziej podkreślają. Oscylują od minimalizmu w scenach, które mają na celu uzmysłowienie czytelnikowi konkretnej idei, do przepełnionego detalami rysunku z masą ciekawostek czy haseł reklamowych.
Polskie wydanie jak zwykle stoi na wysokim poziomie – jakość papieru i druku, twarda oprawa oraz wprawne tłumaczenie sprawiają, że na komiks przyjemnie się patrzy.
Jeśli jesteście fanami trochę brutalnej wizji przyszłości, gdzie światem rządzi pieniądz, a korupcja i szaleństwo kryją się w każdym zaułku, „Transmetropolitan” może stanowić dobry wybór. Czwarta odsłona przygód Pająka Jeruzalem jest udaną kontynuacją cyklu.
Plusy:
  • ciekawy, bezpardonowy scenariusz
  • rysunki konsekwentne wobec fabuły
  • wizja świata
  • wysoka jakość wydania
Minusy:
  • niebawem koniec…
koniec
27 stycznia 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Małe sprzeczki w nowej rodzinie
Maciej Jasiński

18 IV 2024

Pierwsze dwa tomy serii „Pan Borsuk i pani Lisica” były naprawdę interesującymi komiksami przedstawiającymi wspólne życie dwóch zupełnie obcych kulturowo rodzin. Pan Borsuk wychowujący samotnie trójkę dzieci oraz pani Lisica, która wraz z córką musiała uciekać przed myśliwymi – zamieszkali razem w norce, tworząc z czasem jedno gospodarstwo domowe. W kolejnych albumach czytelnicy będą mieli okazję lepiej poznać bohaterów.

więcej »

Piękny umysł
Paweł Ciołkiewicz

17 IV 2024

Życie nie rozpieszczało Wiktora. Wychowywał się bez ojca, a jego matka raczej nie była osobą, którą trudno uznać za wzór macierzyńskiej troskliwości. Wszystkie problemy chłopak rekompensował sobie zanurzaniem się w cudowny świat…, nie, nie baśni, lecz matematyki. To liczby i ich wzajemne relacje pochłaniały go bez reszty. A u źródeł tej fascynacji stało, rzecz jasna, poszukiwanie szczęścia.

więcej »

Oto koniec znanego nam świata
Marcin Knyszyński

16 IV 2024

Nieistniejący już imprint DC Comics o nazwie „Vertigo” miał kilka flagowych tytułów, takich swego rodzaju wizytówek lat dziewięćdziesiątych amerykańskiego komiksu. Jedną z nich są bez wątpienia „Niewidzialni”, których ostatni, czwarty tom zbiorczy wyszedł w marcu nakładem Egmontu. Każdy, kto uważa, że pierwsze trzy były trudne w odbiorze, musi przygotować się na jeszcze większe wyzwanie. Teraz Grant Morrison nie ma już zupełnie litości i nie bierze jeńców.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Pająk w czarnej… „Dziurze”
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż twórcy

Dużo kobiet!
— Marcin Knyszyński

Komiks skrojony na miarę
— Marcin Knyszyński

Po drugiej stronie lustra
— Marcin Knyszyński

Wieczny Punisher
— Andrzej Goryl

Max nierówny komiks
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Deadpool w pięciu smakach
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ten się śmieje…
— Paweł Ciołkiewicz

Transmetropolitan #3 - recenzja
— Paweł Ciołkiewicz

To Chłopaki pilnują Strażników
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Czwarta władza?
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.