Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Marcelo D’Salete
‹Angola Janga›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAngola Janga
Scenariusz
Data wydania30 września 2019
RysunkiMarcelo D’Salete
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
ISBN978-83-66347-05-2
Format432s. 160x230 mm
Cena69,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wolności oddać nie umiem…
[Marcelo D’Salete „Angola Janga” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Zumbi, sprawujący władzę w królestwie zbiegłych niewolników założonym w Brazylii pod koniec szesnastego wieku, został zabity 20 listopada 1695 roku. Ten dzień obchodzony jest do dziś w Brazylii jako Dzień Świadomości Czarnych. Marcelo D’Salete, laureat nagrody Eisnera opowiada historię jego walki o wolność.

Paweł Ciołkiewicz

Wolności oddać nie umiem…
[Marcelo D’Salete „Angola Janga” - recenzja]

Zumbi, sprawujący władzę w królestwie zbiegłych niewolników założonym w Brazylii pod koniec szesnastego wieku, został zabity 20 listopada 1695 roku. Ten dzień obchodzony jest do dziś w Brazylii jako Dzień Świadomości Czarnych. Marcelo D’Salete, laureat nagrody Eisnera opowiada historię jego walki o wolność.

Marcelo D’Salete
‹Angola Janga›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAngola Janga
Scenariusz
Data wydania30 września 2019
RysunkiMarcelo D’Salete
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
ISBN978-83-66347-05-2
Format432s. 160x230 mm
Cena69,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W komiksie ukazane zostały zdarzenia obejmujące okres od 1655 roku, czyli od momentu narodzin Zumbiego, aż do dnia jego śmierci w roku 1695. Widzimy z jednej strony nieustanne walki o wolność i próby przeciwstawienia się Portugalczykom, z drugiej zaś obserwujemy wewnętrzne gry o władzę w obrębie Angoli Jangi. Nie wszyscy mieszkańcy tego królestwa zbiegłych niewolników chcą bowiem zbrojnie przeciwstawiać się kolonistom – niektórzy preferują układnie się z nimi. Władzę w Palmares sprawuje sędziwy Ganga-Zumba, ale ma wokół siebie ludzi, którzy chcą go jej pozbawić. Zona knuje za jego plecami i wchodzi w konszachty z Portugalczykami, Zumbi natomiast im nie ufa i chce nadal walczyć. Sędziwy wódz jest niewygodny dla obu stron. Rozpoczyna się zatem wewnętrzna walka o władzę. Stawką jest dalszy los Angoli Jangi.
Opowieść Marcelo D’Salete rozgrywa się na dwóch płaszczyznach. Przede wszystkim mamy tu oczywiście faktograficzną rekonstrukcję zdarzeń. Równie ważne są jednak wielowymiarowe portrety głównych bohaterów. Warto to podkreślić, bo nie zawsze w opowieściach historycznych udaje się te dwa elementy ze sobą pogodzić. Podczas lektury „Angoli Jangi” z zapartym tchem śledzimy kolejne potyczki, ale jednocześnie poznajemy motywacje kierujące głównymi bohaterami oraz ich emocje. Komiks ma kilku głównych bohaterów. Przede wszystkim, to wspomniany na początku Zumbi. Po tym, jak jego rodzice zostali zamordowani podczas próby ucieczki z plantacji, był wychowywany wśród Portugalczyków przez księdza Antonio Melo. Później musiał uciekać i trafił do Angoli Jangi. Został jej królem, a jego śmierć owiana jest aurą tajemnicy. Nie ma pewności, czy zginął z rąk Portugalczyków, czy też popełnił samobójstwo. Najprawdopodobniej został jednak zdradzony przez jednego ze swoich żołnierzy. Drugim bohaterem jest Mulat, niejaki Soares. Poznajemy go, gdy ucieka z plantacji i szuka ratunku w dżungli. Wspólnie z towarzyszem ucieczki chce naleźć drogę do Angoli Jangi. Losy dwóch mężczyzn splatają się, prowadząc ich przez kolejne walki, aż do dramatycznego finału. Równie wyraziste postacie obecne są po stronie kolonistów. Najbardziej charakterystycznym z nich jest Domingos Jorge Velho. Bezlitosny dowódca oddziałów Bandeirantes Paulistas prowadził krwawe bitwy z buntownikami.
Bezwzględne walki o władzę oraz wolnościowe zrywy niewolników zostały ukazane w surowej, czarno-białej oprawie graficznej. Rysunki D’Saletego są równocześnie nieco chropowate i finezyjne. Z jednej strony autor stosuje dość prostą, nieco sztywną kreskę i używa często techniki suchego pędzla, uzyskując efekt przetarć i pewnego niedopracowania. Dużo tu tuszu, ale autor sprawnie operuje kontrastem i pilnuje, żeby czerń nie przytaczała poszczególnych kadrów. Z drugiej strony znajdziemy tu natomiast sporo arabeskowych wzorów, wykorzystywanych głównie do przedstawienia bujnej roślinności. Rysownik dba o równowagę pomiędzy tymi elementami, dzięki czemu efekt ostateczny jest naprawdę interesujący.
Komiks czyta się dobrze, ale wymaga on dużej koncentracji. Po pierwsze, Marcelo D’Salete snuje swoją opowieść w nieco poetycki sposób, niejednokrotnie wplatając do niej retrospekcje. Często jest tak, że śledząc konkretne wydarzenia, jesteśmy znienacka przenoszeni o kilka lat lub kilka dni w przeszłość, żebyśmy mogli zobaczyć coś istotnego dla aktualnego rozwoju wypadków. Po drugie, bohaterowie posługują się określeniami, które mogą być niezrozumiałe. Na szczęście na końcu albumu umieszczony został glosariusz zawierający najważniejsze pojęcia, oraz kalendarium działań wojennych w Palmares. Autor dzieli się także swoimi inspiracjami. Te dodatki pozwalają lepiej zrozumieć zdarzenia relacjonowane w komiksie.
„Angola Janga” to bez wątpienia pozycja, którą trzeba znać. Przede wszystkim dlatego, że opisuje ona ten aspekt historii, który nie zawsze jest odpowiednio nagłaśniany. Nie jest to jednak powód jedyny. Poza walorami czysto edukacyjnymi, dzieło Marcelo D’Salete posiada także wartość artystyczną. Niezależnie od warstwy faktograficznej, to po prostu intrygująca, dobrze napisana i w poruszający sposób zilustrowana opowieść o uniwersalnych wartościach.
koniec
1 grudnia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Dyskretny urok showbiznesu
— Paweł Ciołkiewicz

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.