Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Tiitu Takalo
‹Memento mori›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMemento mori
Scenariusz
Data wydania31 maja 2022
RysunkiTiitu Takalo
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
ISBN9788366347885
Format224s. 170x240 mm
Cena99,00
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Początek nowego życia
[Tiitu Takalo „Memento mori” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Memento mori” to poruszający zapis doświadczeń związanych z chorobą, pobytem w szpitalu oraz powolnym powracaniem do zdrowia. I życia. Autobiograficzna opowieść Tiitu Takalo niesie ze sobą optymistyczne przesłanie, pomimo tego, że autorka naprawdę wiele wycierpiała.

Paweł Ciołkiewicz

Początek nowego życia
[Tiitu Takalo „Memento mori” - recenzja]

„Memento mori” to poruszający zapis doświadczeń związanych z chorobą, pobytem w szpitalu oraz powolnym powracaniem do zdrowia. I życia. Autobiograficzna opowieść Tiitu Takalo niesie ze sobą optymistyczne przesłanie, pomimo tego, że autorka naprawdę wiele wycierpiała.

Tiitu Takalo
‹Memento mori›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMemento mori
Scenariusz
Data wydania31 maja 2022
RysunkiTiitu Takalo
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
ISBN9788366347885
Format224s. 170x240 mm
Cena99,00
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Pewnej nocy główna bohaterka a zarazem narratorka opowieści budzi się z powodu nagłego, bólu głowy. Tiitu Takalo od razu wie, że coś jest nie tak. To nie jest zwykły ból. Kobieta jest niemal sparaliżowana. Wymiotuje. Nie jest w stanie się skupić. Mimo to udaje jej się dodzwonić do lekarza. Trafia do szpitala i dowiaduje się, że miała krwotok podpajęczynówkowy w okolicy lewej skroni spowodowany przez pęknięty tętniak. To nie jest koniec złych wiadomości. Poza tym, który właśnie pękł, kobieta ma w głowie jeszcze dwa kolejne tętniaki. Sytuacja jest bardziej niż poważna. Konieczny jest zabieg.
Śledzimy kolejne dni spędzone w szpitalu, towarzyszymy autorce również w trakcie powolnego procesu powrotu do zdrowia. Najbardziej uderzające w tej opowieści jest to, jak doświadczenie choroby zmienia życie człowieka. Przede wszystkim chodzi o świadomość tego, że już mogło być po wszystkim. Autorka doskonale zdaje sobie sprawę, że otarła się o śmierć i zupełnie przewartościowuje swoje życie. Musi także uporać się z następstwami choroby. Strachem przed utratą zdolności rysowania oraz niepewnością co do własnej przyszłości. Najtrudniej jednak jest poradzić sobie z etykietami narzucanymi przez lekarzy. W gruncie rzeczy zawdzięcza im bowiem nie tylko to, że przeżyła – ta wdzięczność jest w komiksie doskonale wyczuwalna – ale także to, że przypięto jej etykietę osoby cierpiącej na depresję, co znacznie utrudniło jej powrót do normalnego funkcjonowania. Tymczasem to nie depresja była źródłem jej kłopotów, ale fakt, że w wyniku ogromnego osłabienia po zabiegu przez długi czas nie mogła wrócić do pełnej sprawności oraz do pracy.
Jeżeli chodzi o graficzną warstwę komiksu, to można odnieść wrażenie, że główną rolę odgrywają tu twarze. Wyrażające rozmaite emocje i oglądane z różnych perspektyw oblicza lekarzy, pielęgniarek, rehabilitantów, znajomych, przyjaciół i rodziny pojawiają się nieustannie. Także twarz głównej bohaterki z różnymi grymasami – od skrajnego bólu do delikatnej radości – oglądamy bardzo często. Na tych twarzach odmalowuje się zarówno troska, jak i obojętność. Można w nich dostrzec ból i cierpienie, ale odmalowuje się również radość i ekscytacja. Autorka nawiązuje w ten sposób również do projektu, nad którym pracowała, gdy nastąpił atak choroby. Była to seria grafik przedstawiających toczące się na świecie wojny, ukazane jako ludzkie twarze. Statyczne kadrowanie pozwala skupić się na kolejnych zdarzeniach oraz ich znaczeniu dla autorki. Tiitu Takalo stosuje ograniczoną paletę barw, często zestawiając ze sobą zimne błękity i ciepłe czerwienie. Takie zestawienie znajduje się już na samej okładce. Znajdziemy także sekwencje utrzymane w sepii lub szarościach. Całość prezentuje się doskonale i współgra z warstwą narracyjną.
W latach siedemdziesiątych wielkie emocje w świecie nauki wywołał eksperyment Davida Rosenhana. Amerykański psychiatra wysłał do szpitali psychiatrycznych swoich asystentów, którzy mieli na izbie przyjęć wyrecytować przed lekarzami dokuczające im rzekomo objawy schizofrenii. Przyjęto ich do szpitali, a następnie leczono jako chorych, choć wszyscy byli zdrowi i później zachowywali się zwyczajnie. Wszystkich w końcu wypisano ze szpitali z diagnozą mówiącą, że choroba jest w okresie remisji. Uznano zatem, że nie są całkowicie zdrowi, ale objawy choroby na jakiś czas ustąpiły i można ich wypuścić. Doświadczenia bohaterki były chwilami bardzo podobne. Zdiagnozowano u niej depresję, bo tak wynikało z przeprowadzonych testów. Uruchomiono procedury, jakie zazwyczaj uruchamia się w takich sytuacjach. To nic, że pacjent czuje, że coś jest nie tak z tą diagnozą. W końcu wyniki testów nie mogą być błędne, a odczucia pacjenta najwyraźniej tak. Autorce udało się wyrwać z tego błędnego koła, co bez wątpienia jest wielkim sukcesem i może napawać optymizmem. W ogóle przesłanie tego komiksu jest wbrew pozorom optymistyczne. Owszem, warto pamiętać o śmierci, ale nie warto się zadręczać nieustannym jej wyczekiwaniem. Jest wiele rzeczy do zrobienia i Tiitu Takalo, która dostała drugą szansę, bez wątpienia ją wykorzysta…
koniec
7 czerwca 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Dyskretny urok showbiznesu
— Paweł Ciołkiewicz

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.