Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Clotilde Bruneau, Pierre Taranzano
‹Świat Mitów. Iliada›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŚwiat Mitów. Iliada
Scenariusz
Data wydania8 grudnia 2021
RysunkiPierre Taranzano
PrzekładErnest Kacperski
Wydawca Egmont
CyklŚwiat Mitów
ISBN9788328152137
Format168s. 216×285mm; oprawa twarda
Cena99,99
Gatunekfikcja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Gniew Achillesa
[Clotilde Bruneau, Pierre Taranzano „Świat Mitów. Iliada” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kolejny komiks w Egmontowskiej serii „Świat Mitów” to zaskakująco dobra adaptacja klasycznego eposu, Iliady, uzupełniona o mity i fragmenty „Eneidy”.

Dagmara Trembicka-Brzozowska

Gniew Achillesa
[Clotilde Bruneau, Pierre Taranzano „Świat Mitów. Iliada” - recenzja]

Kolejny komiks w Egmontowskiej serii „Świat Mitów” to zaskakująco dobra adaptacja klasycznego eposu, Iliady, uzupełniona o mity i fragmenty „Eneidy”.

Clotilde Bruneau, Pierre Taranzano
‹Świat Mitów. Iliada›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŚwiat Mitów. Iliada
Scenariusz
Data wydania8 grudnia 2021
RysunkiPierre Taranzano
PrzekładErnest Kacperski
Wydawca Egmont
CyklŚwiat Mitów
ISBN9788328152137
Format168s. 216×285mm; oprawa twarda
Cena99,99
Gatunekfikcja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Nie wiem, czy zdajecie sobie sprawę z tego, że słynny poemat Homera nie opowiadał o całej wojnie trojańskiej – skupiał się jedynie na mniej więcej miesiącu działań bohaterów, pod sam koniec konfliktu. A zaczynał się od wielkiego gniewu Achillesa, któremu wódz Greków, Agamemnon, odebrał brankę, Bryzejdę. Heros oddał kobietę, ale odmówił udziału w dalszych walkach – co postawiło Achajów w bardzo niekorzystnej sytuacji. Zdanie zmienił dopiero po śmierci Patroklosa, swojego przyjaciela i kuzyna (a zapewne także kochanka).
Komiksowa Iliada zawiera ogromną liczbą detali prosto z tekstu eposu – ale nie ogranicza się tylko do nich. Clotilde Bruneau, scenarzystka, wplotła tu i historię jabłka niezgody – od którego zaczęła się wielka wojna – i rodowód Parysa, i to, co wydarzyło się już po poemacie, a pojawiło się w „Eneidzie” Wergiliusza: podstęp z drewnianym koniem, wtargnięcie Achajów w mury Troi i brutalną pacyfikację miasta. Do tego pojawiają się też, oczywiście, bogowie olimpijscy, którzy w trwającym dekadę konflikcie widzą sposób na rozrywkę i rozwiązanie własnych niesnasek.
To ogrom materiału – jednak tym razem autorka poradziła sobie z nim doskonale, zupełnie inaczej niż w przypadku Dedala i Ikara. Całość jest spójna, zawiera wszystkie istotne elementy historii i najważniejsze dialogi, zgrabnie przełożone z języka poetyckiego na język dymków. Znalazło się miejsce i na długie rozmowy Achillesa z Patroklosem czy Priamem, i pokazanie najważniejszych pojedynków, i wprowadzenie boskich interwencji na pole bitwy. Jednocześnie to pierwsza część „Świata Mitów”, która niekoniecznie nadaje się dla najmłodszych czytelników – Bruneau nie pominęła drastycznych szczegółów, np.: wypływające trzewia rozpłatanego żołnierza, wyraźnie pokazane gwałty, dyskusje dotyczące tortur czy mordów.
Ponownie też należy pochwalić posłowie Luca Ferry’ego. Jest bardziej rozbudowane niż dotąd – bo i materiału jest więcej – i nie dość, że wyjaśnia, skąd taki dobór scen i mitów w komiksie, to jeszcze całkiem nieźle analizuje źródła i dopowiada detale. Za to zdecydowanie piąteczka dla autora.
Rysunkowo nie jest źle. Tym razem zajmował się nimi Pierre Taranzano i wykonał naprawdę porządną robotę. Postaci są wyraziste, mimo mnogości, nie mylą się ze sobą, sceny akcji wyglądają dynamicznie i sensownie. Sporo jest na kadrach detali, ale bez przytłaczania całości; dobrze wypadają też nieliczne całostronicowe ilustracje. Ogółem nie ma się do czego przyczepić – jest całkowicie w porządku.
„Iliada” to jak na razie najlepszy album z mitologicznego cyklu. Doskonale zaadaptowana opowieść, uzupełniona o historie poboczne, niezłe rysunki, świetne posłowie – jest to kawał dobrego komiksu, zwłaszcza gdy ktoś lubi tego typu klimaty. Sprawdzi się też jako pomoc szkolna i zapewne będzie dla odbiorcy z liceum ciekawszy niż oryginały.
Plusy:
  • naprawdę dobrze opracowany i zaadaptowany materiał źródłowy
  • niezgorsza warstwa graficzna
  • bardzo dobre posłowie
Minusy:
  • brak
koniec
25 grudnia 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Piękny umysł
Paweł Ciołkiewicz

17 IV 2024

Życie nie rozpieszczało Wiktora. Wychowywał się bez ojca, a jego matka raczej nie była osobą, którą trudno uznać za wzór macierzyńskiej troskliwości. Wszystkie problemy chłopak rekompensował sobie zanurzaniem się w cudowny świat…, nie, nie baśni, lecz matematyki. To liczby i ich wzajemne relacje pochłaniały go bez reszty. A u źródeł tej fascynacji stało, rzecz jasna, poszukiwanie szczęścia.

więcej »

Oto koniec znanego nam świata
Marcin Knyszyński

16 IV 2024

Nieistniejący już imprint DC Comics o nazwie „Vertigo” miał kilka flagowych tytułów, takich swego rodzaju wizytówek lat dziewięćdziesiątych amerykańskiego komiksu. Jedną z nich są bez wątpienia „Niewidzialni”, których ostatni, czwarty tom zbiorczy wyszedł w marcu nakładem Egmontu. Każdy, kto uważa, że pierwsze trzy były trudne w odbiorze, musi przygotować się na jeszcze większe wyzwanie. Teraz Grant Morrison nie ma już zupełnie litości i nie bierze jeńców.

więcej »

Uczmy się języków!
Marcin Osuch

15 IV 2024

Na przestrzeni ostatnich paru lat polscy czytelnicy otrzymali kilka pozycji, których osią były kultury indiańskie Mezoameryki. Dwa lata temu Ongrys wznowił „Hernána Cortésa i podbój Meksyku”, w zeszłym roku Taurus – „Węża i włócznię”. Do klimatów konkwisty nawiązuje także „Ixbunieta” wydawnictwa Komiks i My. Ten zestaw w bardzo udany sposób uzupełnia „Ta, która mówi” oficyny Lost in Time.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

O barwach uprzedzeń
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Cóż za kontrowersyjne treści!
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Piękna baja!
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Coraz bardziej wybuchowo
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Diabeł tkwi na każdej stronie
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

To jedzenie robi jedzenie!
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Podręcznikowa lekcja historii
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Te straszne zmiany
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Końce i początki
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Wielkiej pustki niezapełnienie
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.