Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Manuela Dunn-Mascetti
‹Świat wampirów. Od Draculi do Edwarda›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŚwiat wampirów. Od Draculi do Edwarda
Tytuł oryginalnyExplorando el mundo de los vampiros
Data wydania15 czerwca 2010
Autor
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-7648-410-5
Format208s. 150×186mm; oprawa twarda
Cena36,—
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Poznaj swego wampira
[Manuela Dunn-Mascetti „Świat wampirów. Od Draculi do Edwarda”, Kamil M. Śmiałkowski „Wampir. Leksykon” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wywołane zapewne „Zmierzchem” szaleństwo wampiryczne trwa. Na szczęście oprócz kolejnych cykli sag o dobrodusznych i seksownych wampirach pojawiają się również książki podchodzące do tematu z zupełnie innej strony. Dziś zaprezentuję dwie z nich.

Konrad Wągrowski

Poznaj swego wampira
[Manuela Dunn-Mascetti „Świat wampirów. Od Draculi do Edwarda”, Kamil M. Śmiałkowski „Wampir. Leksykon” - recenzja]

Wywołane zapewne „Zmierzchem” szaleństwo wampiryczne trwa. Na szczęście oprócz kolejnych cykli sag o dobrodusznych i seksownych wampirach pojawiają się również książki podchodzące do tematu z zupełnie innej strony. Dziś zaprezentuję dwie z nich.

Manuela Dunn-Mascetti
‹Świat wampirów. Od Draculi do Edwarda›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŚwiat wampirów. Od Draculi do Edwarda
Tytuł oryginalnyExplorando el mundo de los vampiros
Data wydania15 czerwca 2010
Autor
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-7648-410-5
Format208s. 150×186mm; oprawa twarda
Cena36,—
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Wydany przez Prószyńskiego „Świat wampirów” Manueli Dunn Mascetti to pozycja przyjemnie zaskakująca. Przynajmniej mnie, bo zapewne fanów „Zmierzchy” gorzko rozczaruje. W podtytule (polskim, bo w hiszpańskim oryginale nic takiego się nie pojawia) znajdą się słowa „Od Draculi do Edwarda”, co sugeruje jakieś tam pokrewieństwo tematyczne z sagą Stephenie Meyer. Tymczasem Edward Cullen pojawia się… jedynie na stronie 205 w króciutkiej wzmiance w epilogu, a książka daleka jest od publikacji pełnych psychologicznych portretów bohaterów sagi „Zmierzch”, czy też przeróżnych przewodników, poradników, albumów, materiałów nawiązujących i wszelkiego sortu publikacji powstałych na orbicie dzieła Meyer. Za to otrzymujemy bardzo ładnie wydany i całkiem interesujący przewodnik po wampirach, jako temacie legend, mitów i literatury.
„Świat wampirów” przedstawia oczywiście podstawowe założenia wampiryzmu (wiecie – nieśmiertelność, pragnienie krwi, obawa przed światłem, noclegi w trumnie, czosnek, zwierciadła, kołek w serce), ale przede wszystkim prezentuje historyczny rys zagadnienia. Tytuły rozdziałów mówią same za siebie: „Anatomia wampira”, „Narodziny tych, co nie chcieli umrzeć”, „Obyczaje wampirów” czy „Jak zabić wampira”. Autorka najpierw próbuje przedstawić fakty – możemy zapoznać się z dawnymi autentycznymi relacjami na temat wampirów (czy też podejrzeń wampiryzmu), poznać przyczyny powstania mitu. Nie znajdziemy tu może – z nielicznymi wyjątkami – prób naukowego wyjaśnienia zjawiska, ale też nie o to chodzi. Rzecz w tym, że dawniej ludzie naprawdę wierzyli w istoty wstające z martwych i pijące krew i mieli do tego pewne przesłanki. Dalej książka płynnie przechodzi od legend do wizji literackich, koncentrując się na różnorodnych aspektach bycia wampirem (od trybu życia po styl ubierania się). Oczywiście dłuższy rozdział poświęcony jest samemu hrabiemu Draculi (znów: z przemieszaniem historii i mitu), ale swoje miejsce znajdują także Elżbieta Batory (postać autentyczna) i cała galeria krwiopijców literackich – Lord Ruthven, Varney, Azzo, Carmilla…
Trudno tę książkę nazwać jakąś dogłębną analizą zjawiska (tego szukajmy u Marii Janion), ale fakty przedstawione są interesująco, a stosunkowo niedługa treść pozwala miło zapoznać się (bądź sobie utrwalić) z założeniami wampiryzmu. Polecam tę sympatyczną książeczkę w szczególności tym, którzy pragną, na fali popularności zjawiska, spróbować swych sił w literaturze wampirycznej. Warto wcześniej znać podstawowe fakty i nie wyważać otwartych drzwi, czy też raczej – wieka od trumny.

Kamil M. Śmiałkowski
‹Wampir. Leksykon›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWampir. Leksykon
Data wydania2 czerwca 2010
Autor
Wydawca Pascal
ISBN978-83-7513-750-7
Format304s. 165×235mm; oprawa twarda
Cena49,90
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Drugą pozycją wartą uwagi jest wydany przez Pascala „Wampir. Leksykon” Kamila Śmiałkowskiego. Każdy, kto miał w ręku wcześniejszy leksykon tego autora poświęcony Jamesowi Bondowi, powinien wiedzieć, czego może się spodziewać. Otrzymujemy znów w ładnym, choć nie kolorowym wydaniu solidny zestaw dobrze opracowanych haseł związanych z obecności wampira w kulturze. Książka prawie nie pokrywa się z dziełem Macetti, bo o ile hiszpańska autorka szuka tropów wampira w mitach i klasyce, Kamil koncentruje się na kulturze popularnej. Znajdziemy więc tu obszerne wpisy poświęcone „Buffy”, „Angelowi”, „Czystej krwi”, „Zagubionym chłopcom”, „Kronikom wampirów” Anne Rice, „Jestem legendą”, szerokiej reprezentacji komiksowej, ale także nie zabraknie wzmianek o dziele Marii Janion czy „Wampirze” Władysława Reymonta. Wypada jednak wspomnieć, że zawartość leksykonu skoncentrowana jest na znanych w Polsce opowieściach wampirycznych, pomijając te, które do tej pory do nas nie dotarły. Z jednej strony to szkoda, bo wiedza o tym, czego nie znamy, jest bardzo cenna. Z drugiej strony trudno się dziwić – rozszerzenie leksykonu o kolejne (co najmniej) kilkaset haseł zrobiłoby z niego encyklopedię, a nie popularne wydawnictwo. Choć może taka encyklopedia też by się przydała?
Podobnie jak w przypadku bondowskiego leksykonu, hasła przeplatane są tu esejami różnych autorów (w tym niżej podpisanego, który jednak recenzuje książkę w oderwaniu od swojego tekstu) na temat dzieł wampirycznych. Twórcy otrzymali tu większą swobodę, niż w przypadku Bonda (gdzie każdy z nich opisywał konkretny film), i, wychodząc od jakiegoś dzieła, niejednokrotnie prezentują bardziej ogólne spojrzenie na zjawisko, bądź piszą o zagadnieniach ich w szczególności interesujących. Daje to znakomity efekt wszechstronnej analizy tematu, spojrzenia, nierzadko niestandardowego, z różnych perspektyw.
Obydwie książki z pewnością będą interesującymi pozycjami w biblioteczce każdego miłośnika grozy. W szczególności przypomną też młodzieży, że temat żadnych krwi nieumarłych jest dużo szerszy i dużo ciekawszy od tego, co można znaleźć w książkach Stephanie Meyer.
koniec
22 listopada 2010

Komentarze

22 XI 2010   14:17:27

A ja zdecydowanie odradzam wszelkie dzieła pani Mascetti. Zwłaszcza, jeśli ktoś chce się z nich uczyć faktów, bo pani ta ma do faktów stosunek bardzo luźny. Przykładowo napisała swego czasu, że Stoker napisał przed "Draculą" tylko jedną książkę, podczas gdy było ich sześć. Bzdurnie pisze też, że "Dracula" natychmiast stał się "bestsellerem, który na zawsze zmienił życie Stokera". Takich błędów tylko w związku z Draculą są w jej publikacjach dziesiątki, jeśli nie setki. Trudno w tej sytuacji traktować poważnie inne z podawanych przez nią "faktów".

22 XI 2010   21:40:34

Garm: widocznie nigdy nie słyszała o Wikipedii :)

23 XI 2010   13:17:02

Zdaje się wtedy, kiedy pisała inkryminowane "dzieła" w ich pierwotnych wersjach, Wikipedii jeszcze nie było. Co nie zmienia faktu, że w pracy naukowej "fakty" wypadałoby sprawdzić.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Październik-listopad 2009
— Jędrzej Burszta, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Marcin T.P. Łuczyński, Joanna Słupek, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski, Krzysztof Wójcikiewicz

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.